Wielu nauczycieli obawia się możliwości oszukiwania przez uczniów na testach i egzaminach. Nie jest to nowa sprawa, ale w szkole nauczyciele mieli nad tym procederem większą kontrolę niż w nauczaniu online.
Jak uniemożliwić uczniom ściąganie i oszukiwanie?
To pytanie zakłada się, że uczniowie chcą oszukiwać i będą oszukiwać. Może lepiej zastanowić się, jak zapobiegać i jakie są przyczyny
problemu.
Aby wyeliminować pokusę oszukiwania, musimy zmniejszyć niepokój związany z testami i egzaminami, zwiększyć przejrzystość oczekiwań w stosunku do osiągnięć uczniów i analizować wraz z uczniami proces uczenia się, a nie koncentrować się tylko na efekcie.
Oto 9 strategii, które mogą w tym pomoc: inaczej podchodzić do sprawdzianów; jasno komunikować oczekiwania w stosunku do uczniów; dzielić sprawdziany na mniejsze części; dać uczniom możliwość poprawy; organizować sprawdziany próbne; udzielać pomocy w czasie sprawdzianu; oceniać proces, a nie wynik; omawiać przyczyny popełnionych błędów; oceniać prace, a nie ucznia.
- Zmienić komunikat.
Często zachowanie i język nauczyciela wskazują na to, że najważniejsza jest poprawna odpowiedzi i wynikająca z niej ocena. Zamiast sprawdzania wyniku warto skupić się na odpowiedzi na pytania „Dlaczego” i „Jak”. Czyli przywiązywanie wagi do procesu zamiast do końcowego wyniku.
Jeśli uczniowie wiedzą, że nauczyciel będzie oceniał wyjaśnienie, w jaki sposób uczeń doszedł do rozwiązania, to może liczyć, że nawet błędna końcowa odpowiedź może być doceniona.
- Jasność oczekiwań.
Jeśli cele i kryteria są jasne i znane uczniowi, to jego niepokój jest mniejszy i zmniejsza się chęć na poszukiwanie pomocy z zewnątrz. Uczeń ma większe szanse dobrego przygotowania się do sprawdzianu.
- Mniejsze części.
Uczniowie częściej oszukują, na dużym sprawdzianie, gdy konsekwencje oceny mogą być większe. Jeśli nauczyciel robi wiele sprawdzianów, to jeden sprawdzian z niską oceną nie decydujący tak mocno o ocenie końcowej. Dlatego zmniejsza się pokusa oszukiwania.
Można podzielić zakres materiału na kilka sprawdzianów.
- Możliwość poprawy.
Jeśli uczniowie wiedzą, że mogli poprawić sprawdzian, to mniejszą wagę przywiązują do pierwszej próby i mniej są skoncentrowani na ocenie.
- Sprawdzian próbny.
Można przed sprawdzianem głównym umożliwić uczniom wykonanie sprawdzianu próbnego z tego samego zakresu materiału. Wtedy uczniowie podchodzą do sprawdzianu z mniejszym napięciem, gdyż mogą lepiej się do niego przygotować. Taki sprawdzian próbny mogą uczniowie wykonywać w parach lub w małych grupach. Sprawdzian próbny nie jest oceniany stopniem, za to jest opatrzony informacją zwrotną, która pomaga lepiej przygotować się do sprawdzianu głównego.
- Pomaganie w czasie sprawdzianu.
Jeśli nauczyciel pozwala uczniom w czasie sprawdzianu zadawać pytania, udziela pomocy i wprowadza nastrój uczenia się podczas sprawdzianu (zamiast kontroli), to uczniowie z mniejszym napięciem przystępują do egzaminu. Wiedzą, że zamiast oszukiwać, mogą zapytać nauczyciela i liczyć na jego pomoc. Szczególnie ważne jest wyjaśnienie wątpliwości dotyczących polecenia. Jeśli uczeń nie rozumie, co ma zrobić i nie ma szans na uzyskanie wytłumaczenia, to zaczyna szukać pomocy gdzieś indziej.
- Oceniać proces, a nie wynik.
Polecać uczniom wyjaśnienie rozumowania, które doprowadziło ich do rozwiązania. Oceniać proces dochodzenia, a nie sam efekt. Wtedy uczeń ma szansę, że nawet błędnie wykonane zadanie może być docenione przez nauczyciela.
- Omawianie przyczyn błędów.
Jeśli po sprawdzianie uczniowie mają szansę przemyśleć, na czym polegały ich błędy i jakie były ich przyczyny, to chętniej wykonują prace samodzielnie.
Dobrze jest wspólnie zastanowić się – co zostało dobrze wykonane i jak trzeba poprawić błędy i gdzie uczeń może szukać pomocy w poprawie.
- Ocena sprawdzianu, to nie jest ocena osoby.
Jeśli nauczyciel traktuje ocenę ze sprawdzianu, jako ocenę ucznia i np. gniewa się na niego za słaby wynik, to popycha ucznia do oszukiwania. Każdy uczeń chciałby być przez nauczyciela doceniony, a nie krytykowany i to czasami jest to silniejsze niż uczciwość.
Inspiracja artykułem Stephanie Toro z 11 stycznia 2021 r.
https://www.edutopia.org/article/8-ways-reduce-student-cheating?utm_content=linkpos8&utm_campaign=weekly-2021-01-13&utm_source=edu-legacy&utm_medium=email