Trudna rozmowa

Największym wrogiem trudnej rozmowy jest strach przed nią. Skuteczne angażowanie się w trudne rozmowy pomaga budować relacje i zaufanie.

W pierwszej części wpisu – Dlaczego unikamy trudnych rozmów lub podczas rozmowy nie zajmujemy się ważnymi kwestiami? W następnej części, wskazówki do trudnych rozmów.

  1. Żyjemy w kulturze obwiniania i unikania.  

Dużo łatwiej jest obwiniać innych, gdy dzieje się coś, co nam się nie podoba, lub po prostu unikać radzenia sobie z konfliktem. Lepiej jest myśleć, że problem sam się rozwiąże.

  1. Nie jesteśmy nauczeni

Większości z nas nie nauczono w szkole, w domu lub gdy wkroczyliśmy w dorosłe życie, jak skutecznie radzić sobie z konfliktami, w zdrowy i produktywny sposób. Nie jesteśmy dobrze przygotowani, aby sobie z tym poradzić.

  1. Mamy złe doświadczenia

Wszyscy mieliśmy w przeszłości bolesne doświadczenia związane z próbami radzenia sobie w trudnych sytuacjach i rozmowach. To doświadczenie wiązało się z bólem, zranieniem, rozczarowaniem, wstydem i porażką. To często powodują, że chronimy się przed takimi doświadczeniami w przyszłości.

  1. Trudne rozmowy stawiają nas w sytuacji bezbronności

Mówienie o trudnych sprawach powoduje, że czujemy się bezbronni. Nie chcemy doświadczać bólu, zranienia, rozczarowania wstydu, porażki i innych bolesnych uczuć.

  1. Boimy się kogoś skrzywdzić

Nie chcemy kogoś zranić, a trudna rozmowa może to spowodować.

Co robić, gdy mamy przed sobą perspektywę trudnej rozmowy?

1) Weź odpowiedzialność

To, że jest problem, czy konflikt jest wynikiem działania obu stron. Możliwe, że nie zadbano wcześniej i teraz odpowiedzialność za to może być po dwóch stronach. Przeważnie obie strony są częściami problemu. Takie myślenie powoduje, że przestajemy widzieć „winnego” tylko po jednej stronie.

2) Zajmij się konfliktem bezpośrednio

Konflikty są zawsze rozwiązywane najskuteczniej, gdy są rozwiązywane bezpośrednio i szybko. Kluczem jest szczerość i spokojne wyjaśnienie swojego punktu widzenia. Może się okazać, że już na tym poziomie problem z obu stron jest postrzegany inaczej.

3) Najpierw słuchaj

Trzeba wysłuchać drugiej strony i spróbować ją zrozumieć, dlaczego tak się zachowuje. Jakie ma niespełnione potrzeby za tym stojące?

Pomaga w tym współczucie i empatia.

4) Używaj komunikatu „ja”.

Trzeba pamiętać, że wyrażamy swoja opinię, a nie prawdę absolutną. Dlatego dobrze jest mówić w swoim imieniu.

Warto pozbyć się osądzania. Jeśli kogoś osądzamy, to dokonujemy uogólnienia na jego temat, a to wywołuje reakcję obronną. Używanie komunikatu „ja” pozwala mówić z własnego punktu widzenia, bez obwiniania, osądzania lub obłudy.

5) Każdy jest wygrany

Jedynym sposobem na autentyczne rozwiązanie konfliktu jest sytuacja, w której wszyscy zaangażowani odnoszą korzyści. Nie musi to oznaczać zdefiniowania racji po jednej stronie. Jednak oznacza to, że każdy zostaje wysłuchany i doceniony. Sprzyja temu dążenie do kompromisu.

6) Docenianie

Uznanie jest niezbędne do tego, aby człowiek mógł się zaangażować. Sprzyja temu podziękowanie za próbę rozwiązania konfliktu. Należy się podziękowanie, np. za mówienie prawdy.

7) Wsparcie dla siebie 

Warto szukać wsparcia, przegadać trudną rozmowę z przyjacielem. Nie musisz być z tym sam. Ważne jest również, aby mieć samemu dla siebie – współczucie.

 

Trudne rozmowy nie są zabawne ani przyjemne, ale niezbędne do budowania zaufania, poruszania się po złożoności kontaktów międzyludzkich.

Może powyższe spojrzenie na trudne rozmowy, zachęci Cię do ich prowadzenia:

  • Konflikt jest pomiędzy dwoma stronami, i obie są za niego odpowiedzialne.
  • Nie należy przedłużać konfliktu – szybko i bezpośrednio
  • Więcej słuchać niż mówić
  • Używać komunikatu – ja.
  • Dążyć do kompromisu.
  • Doceniać szczerość.
  • Nie obwiniać siebie i innych.

 

Korzystałam z artykułu Mika Robbins

https://mike-robbins.com/are-you-avoiding-a-difficult-conversation/

 

Dodaj komentarz