Temat lekcji: Równania wymierne
Cele lekcji: Ćwiczę umiejętności rozwiązywania równań wymiernych i wykorzystanie jej w zadaniu tekstowym.
Kryteria sukcesu do lekcji:
- Potrafię ułożyć równanie do zadania głównego lekcji.
 - Rozwiązuję to równanie i podaję odpowiedź.
 - Potrafię rozwiązać inne równania wymierne – zadanie sprawdzające.
 
| Pytanie kluczowe – zadanie główne Masz dwa głośniki o stosunku natężenia dźwięku 4:5. Natężenie dźwięku maleje proporcjonalnie do kwadratu odległości od źródła dźwięku. Ustawiasz je w odległości 3 metrów od siebie. W którym miejscu w linii łączącej głośniki powinieneś stanąć, aby słyszeć dźwięk z obu głośników z jednakowym natężeniem?  | 
- Spróbuj przewidzieć odpowiedź do zadania, zaznacz Twoje przewidywanie. Zweryfikujesz je na koniec lekcji:
 
- Powinienem/powinnam stanąć w połowie.
 - Powinienem/powinnam stanąć nie dalej niż 0,6 m od jednego z głośników.
 - Powinienem/powinnam stanąć dalej niż 0.6 m od każdego z głośników.
 
- Narysuj rysunek ilustrujący daną sytuację uwzględniając dane zadania.
 
 
 
 
 
 
 
 
- Odpowiedz na pytania:
 
- Jakie wielkości występują w zadaniu?
 
 
……………………………………………….
 
 
- Co oznacza, że stosunek natężenia wynosi 4:5?
 
 
…………………………………..
 
 
- Co to znaczy, że dana wielkość zmienia się (maleje/rośnie) proporcjonalnie do kwadratu drugiej?
 
 
………………………………………………………………………
Jeśli nie umiesz odpowiedzieć na pytania, zadzwoń do kolegi lub koleżanki, aby skonsultować odpowiedź. Jeśli nikt z Was nie zna odpowiedzi, to zadzwońcie do mnie. 
 
- Miejsce na rozwiązanie zdania
 
Dane:
 
 
Ułożenie równania. Jeśli nie jesteś pewien/pewna ułożonego równania skonsultuj się z innym uczniem lub zadzwoń do mnie.
 
 
Rozwiązanie równania:
 
 
 
 
 
Odpowiedź:
 
Sprawdź czy Twoja odpowiedź jest prawidłowa. Powinno wyjść – odległości od głośników: 1,75m, 1,25m.
Porównaj swoje przewidywanie z początku lekcji do obecnego wyniku. Jeśli dobrze przewidziałeś/aś, narysuj sobie nagrodę.
 
Nagroda:
 
 
 
- Jeśli nie poradziłaś/poradziłeś sobie z ułożeniem równania, to postaraj się rozwiązać równanie postaci:
 
gdzie a jest ustaloną wartością różną od zera, . W obliczeniach przyjmij, że pierwiastek z 28,8 wynosi w przybliżeniu 5,3.
Rozwiązanie:
 
 
 
 
 
 
 
- Pytania:
 - Sprawdź, czy uzyskałaś/uzyskałeś wynik: 1,75?
 - Dlaczego drugie rozwiązanie odrzucamy?
 - Dlaczego, powyższe równanie jest równaniem ułożonym do zadania głównego?
 
 
Swoje odpowiedzi zapisz poniżej:
 
 
 
- Zadanie sprawdzające.
 
Rozwiąż podobne równania:
 
- przy założeniu, że x≤ 0
 
Pamiętaj o zrobieniu koniecznych założeń!
Odpowiedź do zadania a i całe rozwiązanie zadania b dostaniesz na następnej lekcji.
 
 
 
- Zapisz swoja refleksję do lekcji. Odpowiedz na jedno z pytań:
 - Co mnie zaskoczyło na dzisiejszej lekcji?
 - Co jest dla mnie trudne w zadaniach z treścią?
 - Jak oceniam swoją umiejętność rozwiązywania równań wymiernych?
 - W jakim stopniu wypełniłam/em kryteria sukcesu?
 
 
 
 
 
 
Dziękuję za dzisiejsze spotkanie i do zdalnego zobaczenia na następnej lekcji.		
				
		
					
		
