Temat lekcji: Równania wymierne
Cele lekcji: Ćwiczę umiejętności rozwiązywania równań wymiernych i wykorzystanie jej w zadaniu tekstowym.
Kryteria sukcesu do lekcji:
- Potrafię ułożyć równanie do zadania głównego lekcji.
- Rozwiązuję to równanie i podaję odpowiedź.
- Potrafię rozwiązać inne równania wymierne – zadanie sprawdzające.
Pytanie kluczowe – zadanie główne Masz dwa głośniki o stosunku natężenia dźwięku 4:5. Natężenie dźwięku maleje proporcjonalnie do kwadratu odległości od źródła dźwięku. Ustawiasz je w odległości 3 metrów od siebie. W którym miejscu w linii łączącej głośniki powinieneś stanąć, aby słyszeć dźwięk z obu głośników z jednakowym natężeniem? |
- Spróbuj przewidzieć odpowiedź do zadania, zaznacz Twoje przewidywanie. Zweryfikujesz je na koniec lekcji:
- Powinienem/powinnam stanąć w połowie.
- Powinienem/powinnam stanąć nie dalej niż 0,6 m od jednego z głośników.
- Powinienem/powinnam stanąć dalej niż 0.6 m od każdego z głośników.
- Narysuj rysunek ilustrujący daną sytuację uwzględniając dane zadania.
- Odpowiedz na pytania:
- Jakie wielkości występują w zadaniu?
……………………………………………….
- Co oznacza, że stosunek natężenia wynosi 4:5?
…………………………………..
- Co to znaczy, że dana wielkość zmienia się (maleje/rośnie) proporcjonalnie do kwadratu drugiej?
………………………………………………………………………
Jeśli nie umiesz odpowiedzieć na pytania, zadzwoń do kolegi lub koleżanki, aby skonsultować odpowiedź. Jeśli nikt z Was nie zna odpowiedzi, to zadzwońcie do mnie.
- Miejsce na rozwiązanie zdania
Dane:
Ułożenie równania. Jeśli nie jesteś pewien/pewna ułożonego równania skonsultuj się z innym uczniem lub zadzwoń do mnie.
Rozwiązanie równania:
Odpowiedź:
Sprawdź czy Twoja odpowiedź jest prawidłowa. Powinno wyjść – odległości od głośników: 1,75m, 1,25m.
Porównaj swoje przewidywanie z początku lekcji do obecnego wyniku. Jeśli dobrze przewidziałeś/aś, narysuj sobie nagrodę.
Nagroda:
- Jeśli nie poradziłaś/poradziłeś sobie z ułożeniem równania, to postaraj się rozwiązać równanie postaci:
gdzie a jest ustaloną wartością różną od zera, . W obliczeniach przyjmij, że pierwiastek z 28,8 wynosi w przybliżeniu 5,3.
Rozwiązanie:
- Pytania:
- Sprawdź, czy uzyskałaś/uzyskałeś wynik: 1,75?
- Dlaczego drugie rozwiązanie odrzucamy?
- Dlaczego, powyższe równanie jest równaniem ułożonym do zadania głównego?
Swoje odpowiedzi zapisz poniżej:
- Zadanie sprawdzające.
Rozwiąż podobne równania:
- przy założeniu, że x≤ 0
Pamiętaj o zrobieniu koniecznych założeń!
Odpowiedź do zadania a i całe rozwiązanie zadania b dostaniesz na następnej lekcji.
- Zapisz swoja refleksję do lekcji. Odpowiedz na jedno z pytań:
- Co mnie zaskoczyło na dzisiejszej lekcji?
- Co jest dla mnie trudne w zadaniach z treścią?
- Jak oceniam swoją umiejętność rozwiązywania równań wymiernych?
- W jakim stopniu wypełniłam/em kryteria sukcesu?
Dziękuję za dzisiejsze spotkanie i do zdalnego zobaczenia na następnej lekcji.