Zapytano australijskich nauczycieli matematyki i nauk ścisłych., czy mają satysfakcję z pracy i co na nią wpływa.
Przedstawiam pobieżnie wyniki. Jestem ciekawa, czy podobnie wyglądałoby to w Polsce?
Australian Council for Educational Research (ACER), opracowało dane z 2015 r., dotyczące nauczycieli uczących w klasach 4 i 8. Zauważono, że nauczyciele klas 4 w większości (97%) deklarują zadowolenie z pracy, to zadowolenie jest mniejsze wśród nauczycieli uczących klasy (89% – matematyka i 85% przedmioty ścisłe).
Australia na tle innych krajów wypada w środku. Najniższe wyniki uzyskała Japonia: 19% zadowolonych nauczycieli przedmiotów ścisłych uczących w klasach 8 i 27% – nauczyciele przedmiotów ścisłych uczący w 4 klasie.
Skala satysfakcji z pracy nauczyciela stosowana w tych badaniach odnosi się do siedmiu stwierdzeń:
- Jestem zadowolony z zawodu nauczyciela;
- Jestem zadowolony, że jestem nauczycielem w tej szkole;
- Uważam, że moja praca jest pełna znaczenia i celu;
- Jestem entuzjastą mojej pracy;
- Inspiruje mnie moja praca;
- Jestem dumny z pracy, którą wykonuję;
- Mam zamiar kontynuować pracę nauczyciela tak długo, jak tylko będę mógł.
Największą liczbę wskazań otrzymały stwierdzenie
- Jestem dumny z pracy, którą wykonuję.
- Jestem entuzjastycznie nastawiony do mojej pracy.
- Uważam, że moja praca ma znaczenie. i cel.
Pytano również, co wpływa na satysfakcję nauczyciela. Czynnikiem motywującym dla nauczycieli jest dążenie do osiągnięcia przez uczniów sukcesów w nauce, choć nie rozumianych jako osiąganie przez uczniów wysokich wyników.
Nauczyciele klas 8 zwracali uwagę na zapewnienie w szkole warunków bezpieczeństwa i dyscypliny. Można powiedzieć, że klimat szkoły skupiony na nauce, bezpieczeństwie, dyscyplinie i szacunku wpływa na satysfakcję nauczycieli z pracy (szczególnie uczących w klasach wyższych).
Artykuł Jo Earp z 17 czerwca 2019 z linkiem do raportu: