20 prostych trików w nauczaniu

Portal Edutopia poprosił w mediach społecznościowych nauczycieli, aby podzielili się swoimi pomocnymi trikami w nauczaniu.

W tym wpisie przedstawiam 20 z nich.

Należy jednak wziąć pod uwagę, że nie każda wskazówka będzie dla nas dobra, ani żaden pojedynczy sposób nie zamieni całego nauczania.

Ale poznanie sposobów, które sprawdziły się innym nauczycielom, może być inspirujące.

Angażowanie uczniów

  1. Sposób zadawania pytań

Nauczycielka Megan Battle twierdzi, że niewielka zmiana w sposobie zadawania uczniom pytań zdziałała cuda. Zamiast „Czy są jakieś pytania?”, używa teraz pytania „Jakie masz pytania?”. Ta niewielka zmiana w sformułowaniu może pokazać uczniom, że zadawanie pytań dotyczących nowo poznanego materiału jest czymś naturalnym i oczekiwanym.

Chcesz szybko motywować uczniów? Wszystkie dzieci uwielbiają naklejki, one motywują – podkreśla pedagog Christina Cawdery . Nauczycielka matematyki z ósmej klasy, Megan Williams, dodaje dodatkowo rozdaje uczniom pachnące naklejki.

  1. Chwila samodzielności.

Manu Kapur sugeruje przeznaczenie pięciu minut na początku zajęć w klasie, podczas których uczniowie muszą sami spróbować wykonać ćwiczenie, bez rozmów i zadawania pytań – co buduje autonomię i zaufanie do samego siebie.

  1. Uczniowie przypominają i wyjaśniają

Wychowawczyni Maliha Akbar udaje czasami amnezję, mówi uczniom, że nie pamięta, czym zajmowali się na poprzedniej lekcji. Uczniowie przypominają i wyjaśniają całą koncepcje.

  1. Czy uczniowie słuchają?

Pedagog Connie Radbourne po przekazaniu uczniom polecenia prosi kilkoro uczniów, aby wyjaśnili je innym uczniom swoimi słowami. Uczniowie nie wiedzą, kto zostanie poproszony, dlatego starają się wszyscy uważać.

Ocenianie

  1. Wzajemne nauczanie

Nauczycielka Denise Oh łączy w pary uczniów, którym dobrze poszedł sprawdzian z uczniami, którzy wykonali go gorzej. Wtedy uczniowie uczą się od siebie wzajemnie.

  1. Kreatywne streszczenia

Zamiast prosić uczniów o podsumowanie tekstu, pedagog Barbara Murray sugeruje , aby poprosić ich o napisanie docenienia bohatera lub jego oskarżenia. Jest to dużo ciekawsze dla uczniów polecenie.

  1. Zajęcie dla szybkich uczniów

Pedagog Louette McInnes przygotowuje książki dla osób, które przed czasem kończą sprawdzian lub zadanie. Uczniowie czytają je i nie przeszkadzają innym nadal wykonującym zadanie.

Zakłócenia w klasie

  1. Sygnały bez słów

Aby zmniejszyć zakłócenia i hałas w klasie pedagog Beth Pierce ustala z uczniami sygnały ręczne, które zamiast słów przekazują potrzebę. Na przykład jest osobny sygnał na wyrażenie prośby pójścia do toalety lub prośby pożyczenia długopisu.

  • Cisza

Nauczycielka Bethany Meyer  kiedy uczniowie stają się głośni i hałaśliwi, proponuje mówić do nich szeptem, wtedy uczniowie cichną, aby usłyszeć, co mówi nauczycielka.

  • Zadanie domowe

Pedagog Anne Craddock  miała dość braku przygotowania technicznego uczniów do lekcji, na przykład niezatemperowanych ołówków. Zaczęła uczniom zadawać zadanie domowe w postaci zatemperowania sześciu ołówków. To poprawiło techniczne przygotowanie uczniów do lekcji.

Sala lekcyjna

  • Interakcja z uczniem

Chodząc po sali i przyglądając się pracy uczniów nauczyciel zatrzymuje się przed ławką ucznia i coś mu wyjaśnia. Nie wiadomo, jaką pozycję ma przyjąć, czy ma się pochylić, czy uklęknąć. Jedna z nauczycielek pedagog Austin Pinckney nosi ze sobą mały składany stołek kempingowy i go rozkłada przy ławce ucznia. Warto chronić kolana.

  • Rzep

Nauczycielka wychowania fizycznego Cindy Colman mówi, że rzepy służą do łatwego wieszania rzeczy w klasie. Nauczycielka przy ich pomocy wiesza na ścianie tabelę składów zespołów, w której można łatwo zmienić kolejność.

  • Taśma papierowa

Czasami trzeba przykleić gdzieś naklejki. Pozostają potem po nich trudne do usunięcia zabrudzenia. Nauczycielka Bri Miller proponuje używać taśmy papierowej, która jest łatwa do usunięcia.

  • Pas ogrodniczy

Pedagog Mary Phillips nosi podczas lekcji pas ogrodniczy, w którym ma wszystko, czego potrzebuje, na przykład: ołówki, markery suchościeralne, kilka długopisów, karteczki samoprzylepne itp. Zamiast pasa można użyć – fartucha z wieloma kieszeniami.

Narzędzia techniczne

  • Dokument w chmurze

Uczniowie często zapominają o wielu sprawach, np. nie pamiętają, że była zadna praca domowa lub coś trzeba było przygotować na lekcję.

Pedagog Misti Gil  proponuje zrobić dokument w Google do którego dostęp ma każdy uczeń. Taki dokument jest też bardzo przydatny dla uczniów, którzy są nieobecni w szkole.

  • Forum dla anonimowych pytań

Nauczycielka Kate Lizzie zaleca  posiadanie miejsca, w którym uczniowie mogą anonimowo zadawać pytania. Mogą pojawić się pewne ważne pytania (dotyczące treści zajęć, struktury zajęć, a nawet relacji z rówieśnikami), których uczniowie wstydzą się zadać na forum publicznym. Anonimowy formularz Google może być świetnym sposobem na zadawanie takich pytań.

Porady dla procesu nauczania

  • Naśladowanie innych nauczycieli

Rin Tin zaleca naśladowanie dobrych praktyk innych nauczycieli. Jeśli taką zauważy, to dziękuje autorowi, że będzie mógła ją „ukraść” dla siebie.

  • Obserwacja siebie

Pedagog Laura Miller proponuje filmowanie własnych lekcji. Można je potem obejrzeć w samotności i można być zaskoczonym tym, co się odkryje. Miller odkryła na przykład, że zbyt często zaczyna zdanie od  – „No więc” lub „W porządku”.

  • Planowanie lekcji

Kilku nauczycieli zasugerowało, aby zamiast planować tygodnie w tradycyjnej kolejności od poniedziałku do piątku, rozważyć zaplanowanie zajęć od wtorku do poniedziałku. Oznacza to, że zamiast planować lekcje w weekend, można to zrobić w poniedziałek wieczorem. To zmniejsza moje „niedzielne strachy”” – pisze pedagog Mary Beane , a niewielka zmiana — wprowadzenie nowego materiału we wtorek — sprawia, że ​​poniedziałek staje się przydatnym dniem na przejrzenie materiału z poprzedniego tygodnia.

 

To pierwsza odsłona pomysłów przedstawiona przez Daniela Leonarda

https://www.edutopia.org/article/22-effective-teaching-hacks

Podobne doświadczenia zbieramy w inicjatywie Frajda z nauczania. Nauczyciele dodają do artykułu własne przykłady z praktyki nauczycielskiej. Jeśli chcesz się dołączyć, to napisz do mnie: danuta.sterna@gmail.com.

Dodaj komentarz