Mimo, że przeżywamy niepewność teraźniejszości i obawy o przyszłość możemy tworzyć dla naszych uczniów klasie bezpieczną przystań i zapewnić im poczucie normalności w chaotycznym świecie. Tworzeniu bezpiecznego środowiska, w którym uczniowie mogą czerpać radość z nauki nawet w trudnych czasach, to zadanie dla nauczyciela.
Cztery wskazówki dla nauczycielki i nauczyciela: zbuduj silna społeczność w klasie, organizuj lekcje poza szkołą, świętuj/doceniaj, pytaj uczniów.
Zbuduj silna społeczność w klasie.
Poczucie przynależności do silnej społeczności pozwala uczniom postrzegać szkołę jako bezpieczne, opiekuńcze środowisko, zapewniające wsparcie.
- Warto umożliwić uczniom wzajemne poznanie się, wspólną pracę i swobodną rozmowę.
- Można zaczynać dzień od rundy: „Jak się dziś czujesz?”, w której każdy z uczniów ma okazję podzielić się swoim nastrojem.
- Dobre wyniki daje pozwolenie uczniom na wybór i podejmowanie decyzji.
- Robienie przerw na odpoczynek.
- Pokazywanie uczniom, że nauczycielowi na wszystkich uczniach zależy.
- Wprowadzanie rytuałów i zwyczajów przynależnych tylko do danej klasy.
- Wspólne podsumowywanie dnia.
- Organizowanie wzajemnej pomocy
Organizuj lekcje poza szkołą
Jak najwięcej wycieczek, w których uczestniczy cała klasa.
Nauka podczas wycieczki często jest bardzo efektywna, w czasie wycieczki uczniowie lepiej się poznają.
Najlepiej, gdy wyjście poza szkołą jest związane z nauką i powiązane ze społecznością, w której uczniowi żyją. Wyjścia mogą być połączone z realizacją przez uczniów projektów.
Świętuj/doceniaj
Świętowanie bardzo jednoczy zespół klasowy. Świętować można zarówno sukcesy, jak i podejmowany przez uczniów wysiłek. Świętowanie można połączyć z prezentacją wyników (uczenia się, projektu itp.) rodzicom. Takie docenienie wzmaga poczucie wspólnoty.
Uczniowie mogą dzielić się swoimi hobby i zainteresowanie i to też może być okazja do docenienia.
Pytaj uczniów
Na wspólnotę i budowanie relacji pomiędzy uczniami i nauczycielem wpływa pytanie uczniów o zdanie i opinie. W czasach niepewności wszyscy potrzebujemy miejsca, w którym możemy być widziani i słyszani.
Można inicjować rozmowy uczniów w parach, aby każdy uczeń mógł się wypowiedzieć. Poczuciu ważności sprzyja możliwość dokonywania wyboru.
W ważnych sprawach nauczyciel może wysłuchać opinii uczniów i podjąć na jej postawie decyzję, która nie musi być zgodna ze zdaniem uczniów, ważne jest, aby mogli swoja opinię wyrazić i poznać również podstawy podjęcia decyzji przez nauczyciela. Dobrą zasadą jest – Nic o nas bez nas.
Czym więcej radości i bezpieczeństwa w klasie, tym lepsze relacje i proces uczenia się uczniów.
Inspiracja artykułem Alissy Alteri Shea