• Home
  • Bez kategorii
  • Codzienny rytuał, który buduje zaufanie i poczucie wspólnoty w klasie

Codzienny rytuał, który buduje zaufanie i poczucie wspólnoty w klasie

Podam trzy przykłady rytuałów codziennych uhonorowujących czas spędzony razem. Takie rytuały mają za zadanie poznanie się uczniów i ich wzajemne docenienie się. Pokazują, że wspólny czas i społeczność klasowa są czymś wyjątkowym, o co należy dbać.

  1. Dedykacja

Na początku dnia, jeszcze przed podaniem celu lekcji nauczyciel prosi kilku uczniów, aby wygłosili 30–60 sekundową dedykację skierowaną do wybranej osoby. Może to być osoba z rodziny lub ktoś kogo się podziwia lub ktoś komu jesteśmy wdzięczni. Może to być ktoś nieznany reszcie klasy, ale może to być również jedne z uczniów. Dedykacja pokazuje za co doceniamy lub podziwiamy tę osobę lub za co jesteśmy jej wdzięczni.

W ciągu tygodnia zajmuje to około 5 minut, więc nie jest bardzo czasochłonne, a są to cenne momenty, które na nowo skupiają i wspierają społeczność klasową.

Na początku nauczyciel może zamodelować rytuał doceniając kogoś bliskiego, aby pokazać na czym wystąpienie polega. Potem można poprosić wolontariuszy o zrobienie tego samego dla wybranych przez nich osób. Zazwyczaj uczniowie podejmują to wyzwanie i sami zgłaszają się do dedykacji.

  1. Cytowanie

Każdego dnia jeden z uczniów przedstawia fragment książki, przeczytany cytat lub wiersz, którym chciałby się z innymi podzielić. Ma na to jedną minutę. Wyznaczony uczeń przygotowuje się do wystąpienia wcześniej w domu i wybiera, to co ma dla niego osobiste znaczenie. Taki rytuał powoduje, że uczniowie poznają się lepiej i mają okazję podzielić się tym, co ich zainteresowało.

  1. Zdjęcia

Innym rytuałem budującym wspólnotę może być tworzenie tablicy ze zdjęciami. Może to być ozdobna brama przed wejściem do klasy. Nauczyciel może prosić uczniów, aby przynosili swoje zdjęcia do szkoły i za ich zgoda wiesza je na tablicy. Należy pamiętać, że dozwolone są tylko zdjęcia udostępnione przez uczniów. Uczniowie lubią oglądać swoje zdjęcia przy wejściu do klasy i obserwować, jak się zmieniają w ciągu roku.

Inna wersja to zawieszanie zdjęć osób, które były wcześniej doceniane w rytuale: dedykowanie.

Ten rytuał jest też możliwy do celebrowania w czasie nauki zdalnej. Można zrobić kolaż ze zdjęciami i wykorzystać go jako cyfrową tapetę.

 

Tego typu rytuały pochłaniają niewielką część lekcji, a jednocześnie budują autentyczne zainteresowanie życiem i pasją innych i budują wspólnotę w klasie.

 

Inspiracja artykułem Henry Setona

https://www.edutopia.org/article/daily-ritual-builds-trust-and-community-among-students?utm_content=linkpos-archive&utm_source=edu-newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=weekly-2022-01-19-A