Relacje w czasie zdalnego asynchronicznego nauczania

Najlepiej buduje się społeczność klasową, gdy wszyscy uczniowie są w szkole osobiście, trudniej gdy lekcje odbywają się zdalnie synchronicznie, a najtrudniej, gdy nauczanie jest asynchroniczne.

Wyobraźmy sobie sytuację, gdy uczniowie się nie znają osobiście i nauczanie jest możliwe tylko w trybie asynchronicznym. Trudno jest wtedy budować relacje i poczucie wspólnoty. Czy to w ogóle jest możliwe?

Liz Kolb w swoim artykule przedstawia pięć sposobów, które wypróbowała. Podaje z jakich programów komputerowych korzystała. Postaram się przedstawić same idee tych pomysłów.

  1. Tablica wirtualna.

Dobrze sprawdza się padlet, na którym uczniowie dzielą się dobrymi wiadomościami, pozdrowieniami, zainteresowaniami i odkryciami. Na tablicy jest miejsce na świętowanie wszelkich sukcesów i udzielanie sobie wzajemnie wsparcia. Tablica może też służyć, jako umawianie się na pomoc w nauce.

  1. Wspólne projekty

Pomysł polega na proponowaniu uczniom wykonania małych projektów. Mogą to być projekty wykonane indywidualnie lub w małych grupach. Na przykład może to być propozycja przeprowadzenie wywiadu lub badań na intersujący uczniów temat. Uczniowie publikują i porównują wyniki.  Najlepiej, gdy tematem takiego wyzwania jest aspekt związany ze środowiskiem lokalnym lub życiem uczniów.

  1. Wspólne oglądanie filmu

Można zaproponować uczniom obejrzenie filmu na YouTube lub Netflixie. Najlepiej, gdy uczniowie oglądają go w jednym czasie i mają możliwość komentowania na wspólnym chacie.

  1. Dzielenie się historiami

Każdy z uczniów ma swoje miejsce wirtualne, które zapełnia własnymi historiami. Może to być np.: Moja historia pandemii. Co tydzień każdy uczeń dopisuje kilka zdań do swojej historii i w ten sposób powstaje kronika poświęcona życiu uczniów w czasie pandemii.

Inna propozycją może być pisanie wspólne książki. Uczniowie po kolei dopisują rozdziały według własnego pomysłu i historia toczy się zgodnie z kreatywnością uczniów.

  1. Obrazki

Sposób na wspólną kreatywną zabawę.

Tworzenie przez uczniów obrazków z dowcipnymi tekstami lub samych obrazków z życzeniem dopisania tekstów przez innych uczniów.

 

Nie są to łatwe pomysły i wymagają od nauczyciela zaangażowania.

Może któryś z pomysłów przypadnie Wam do gustu i spróbujecie go wykorzystać w nauczaniu zdalnym zarówno synchronicznym, jak i asynchronicznym.

 

Inspiracja artykułem Liz Kolb

https://www.edutopia.org/article/focus-relationships-when-students-arent-together

 

Dodaj komentarz