Poczucie bezpieczeństwa w zdalnych lekcjach

Wirtualne rozmowy nigdy nie będą tak dobre, jak rozmowy podczas spotkania na żywo. Wartość rozmowy online zależy od tego, jak szybko powstanie środowisko, w którym ludzie czują się wystarczająco komfortowo, aby brać szczery i zaangażowany udział. Czynnikiem kluczowym jest poczucie bezpieczeństwa.

Każdy uczestnik rozmowy ocenia, na ile bezpieczne jest wyrażanie własnych opinii i myśli, zadawanie pytań i ryzykowanie popełniania błędów. Ludzie muszą czuć, że nie będą osądzani i oceniani, za to, czym się podzielą. Ponadto, muszą ufać, że prowadzący spotkanie chce pomóc i nie zamierza wywierać presji. Te kilka zdań dotyczyło spotkań online, ale tak samo jest aktualne dla lekcji online z uczniami.

W sytuacji lekcji rzeczywistych w klasie szkolnej zdarza się, że bezpieczeństwo nie jest zachowane. Uczniowie boją się oceny, osądzenia przez nauczyciela i przez innych uczniów. Jeśli taka atmosfera zostanie przeniesiona na grunt lekcji online, to te lekcje będą stracone.

Po pierwsze – w czasie kryzysu i niepewności, kiedy ludzie doświadczają wysokiego poziomu strachu i wątpliwości, jeszcze trudniej jest zaufać i czuć się bezpiecznie.

Po drugie – bardzo łatwo jest wycofać się z aktywnego uczestniczenia w lekcji online, znacznie łatwiej niż w rzeczywistej lekcji. Nauczyciel może nawet nie zauważyć, że niektórzy uczniowie zajmują się czymś innym lub tylko markują uczestnictwo w lekcji. Dlatego tak ważne jest stworzenie przez nauczyciela atmosfery bezpieczeństwa, która umożliwia uczniom uczestnictwo i korzystanie z lekcji online.

Na poczucie bezpieczeństwa i komfortu wpływają też warunki zewnętrzne, na które nauczyciel też może mieć wpływ. Warto zadbać o to, co prezentujemy uczniom na ekranie, oświetlenie, kolory, estetyka wnętrza itp.

Oto pięć rad dla nauczycieli.

Zaczniemy od prostej wskazówki:

  1. Widok ekranu.

Ubierz się tak,  jak w zwykły dzień pracy w szkole. Zadbaj o to, aby to, co widzą uczniowie w twoim pokoju nie było bałaganem. Zadbaj o estetykę prezentacji, którą uczniom wyświetlasz. Komputer ustaw tak, aby światło padało na twoją twarz, w przeciwnym razie będziesz w cieniu, a wtedy wzrasta poczucie zagrożenia u uczniów. W czasie lekcji patrz w kamerę, aby uczniowie czuli, że jesteś z nimi.

Wycisz telefon, a nawet powiadomienia w telefonie i na komputerze. Upewnij się, że twoje zwierzęta domowe nie będą zakłócać lekcji.

  1. Emocje

Postaraj się oddalić problemy, które towarzyszą twojemu życiu. Nie da się tego zrobić w 100%, gdyż przeważnie uczniowie wyczuwają stres, który emanuje z nauczyciela. Jednak trzeba spróbować nie zajmować się problemami w czasie trwania lekcji.

Aby uwolnić napięcie z ciała, możesz wziąć kilka mocnych oddechów i pomyśleć o trosce, jaką obdarzasz swoich uczniów. Jeśli w czasie lekcji coś cię zdenerwuje, to warto o tym uczniom powiedzieć, a nie uznawać, że sami się domyślą. Rozmowa oparta o wyjaśnienie tego, co czujemy, daje przeważnie dobre rezultaty.

  1. Zaciekawienie

Uczniom potrzebny jest nauczyciel, który interesuje się nimi. Zapytaj, jak się czują, co wydarzyło się tego dnia, co ich zainteresowało, a co zasmuciło itp. To  nie jest czas stracony. Dzięki niemu uczniowie będą chętniej się uczyć i odpowiadać na twoje propozycje.

  1. Parafraza

Dzięki parafrazowaniu wypowiedzi uczniów, dajesz im poczucie, że ich słuchasz i że to, co mówią jest ważne. Parafraza pomaga uporządkować swoje myśli i czuć się zauważonym oraz cenionym. Możesz użyć formy: „Janku, czy dobrze cię zrozumiałem, że.”  lub „Marysiu powiedziałaś, że…, to bardzo ciekawe stwierdzenie” lub „Czy to, co wydaje się ci się  najważniejsze, to… „.

  1. Troska

Nie jest łatwo okazywać troskę uczniom podczas lekcji online. Dużo łatwiej jest powiedzieć, czego nie należy robić: nie przerywać uczniowi wypowiedzi, nie popędzać go, nie oceniać, nie radzić, co ma zrobić.

Głównie słuchać – wtedy troska sama się objawia.

Inspiracja artykułem Marcia Reynolds

https://www.smartbrief.com/original/2020/05/creating-sense-safety-your-remote-conversations?utm_source=brief

 

Dodaj komentarz