Zamiast oceniania stopniami – dialog, który pomaga uczniowi się uczyć.
1.Zmień dyskusję o stopniach na dyskusję o uczeniu się.
-
Zachęcaj uczniów do zamiany pytania: „Co dostałem?” na pytanie: „Czego się nauczyłem?”.
2. Zamiast wystawiania ocen (stopniami lub innymi znakami),przekaż uczniowi informację zwrotną o jego pracy.
3. Jeśli uczeń otrzymuje stopień jako ocenę, traci motywację do dalszej nauki.Przekazuj uczniom wartościową, konkretną informację zwrotną, która pomoże im się rozwijać.
4. Zaangażuj uczniów w proces uczenia się
6. Uczniowie uczą się efektywniej, gdy wiedzą, jakie są w stosunku do nich oczekiwania. Przekazuj uczniom kryteria sukcesu do pracy i zadbaj o to, aby byli świadomi, że stopniowo zdobywają wymaganą wiedzę.
7. Organizuj podczas lekcji rozmowy między uczniami i nawiązuj dialog z uczniami.
Rób stop klatki, aby przekazać uczniom na bieżąco opinię o ich pracy.
15. Ogranicz oceny stopniami na rzecz śledzenia przez ucznia własnego rozwoju widocznego w OK zeszycie.