Nie mów za dużo!
Ten problem ma prawie każdy nauczyciel. Każdy sądzi, że jak więcej powie i przekaże więcej faktów, to uczniowie więcej się nauczą. Jednak samo słuchanie nie pomaga w uczeniu się.
Jeśli nauczyciel dużo mówi, to uczniowie nie wypowiadają się, a nauczyciel nie słucha, co mają do powiedzenia.
Wyjściem z sytuacji może być opracowanie i zadawanie uczniom pytań. Takich pytań, na których odpowiedź wymaga pomyślenia, nie jest jednoznaczna i odwołuje się do opinii uczniów.
Na przykład jeśli tematem lekcji jest osoba lub zdarzenie, w których następuje klęska, to można zacząć od pytania: „Jak ty sobie radzisz z porażką?”. Stawianie takich „autentycznych” pytań wymaga aktywnego zaangażowania uczniów, w obecnej sytuacji zdalnego nauczania konieczne jest platforma na której uczniowie się widzą i mogą się swobodnie wypowiadać.
Pomocniczymi pytaniami mogą być: „Dlaczego tak myślisz…” lub „Co sądzisz o…”, a następnie trzeba wysłuchać wypowiedzi uczniów.
Inspiracja artykułem profesor psychologii na University of Pennsylvania – Angeli Duckworth z dnia 4 listopada 2020