Nowy rok jest szansa na nowe rozdanie. Nowi uczniowie, czasami nowi nauczyciele, nowe programy i czasami nowe role dla nas samych. Zmiana daje możliwość podejmowania nowych wyzwań, próbowania nowych pomysłów, uczenia się czegoś nowego. Nowość oferuje niezliczone możliwości.
Cztery wskazówki dla podejmowania wyzwań:
- Zauważyć, że nie jest się samotnym w zmianie.
Znacznie łatwiej planować i realizować zmianę wspólnie. Może warto podejmować takie wyzwania, które można realizować razem, wzajemnie się wpierając.
- Wykorzystać dotychczasowy dorobek i doświadczenia.
To co zamierzamy zmienić, nie jest działaniem w próżni, jest powiązane z tym, co już robimy. Dlatego warto zastanowić się, co z tego, co już robimy, może nam pomóc w realizacji wyzwania. Co jest naszą silną stroną, która może procentować w zmianie?
- Poświęć czas na plan.
Plan jest bardzo potrzebny, działania spontaniczne przeważnie nie utrzymują się długo. Plan powinien być mapą, która pomaga nam podróżować po zmianie. Plan zaczyna się od celu o tego, co byśmy chcieli osiągnąć i jak poznamy, ze to nam się udało. Dobrze, gdy plan uwzględnia stop klatki dla zobaczenia, co się już udało i ewentualnie, jakie modyfikacje są potrzebne. Ważne są też chwile na świętowanie małych sukcesów w trakcie i po realizacji planu.
- Podejmować małe wyzwania.
Male wyzwania mają większe szanse na sukces. Lepiej zrealizować coś małego, niż ponieść porażkę w dużym przedsięwzięciu. Małe wyzwania są łatwe w świętowaniu, gdyż szybciej mamy rezultaty.
Weźmy jako przykład (mi bliski) wyzwanie w postaci prowadzenia OK zeszytu z uczniami.
- Zauważyć, że nie jest się samotnym w zmianie.
Warto zaproponować prowadzenie OK zeszytu kilku innym nauczycielom. Razem łatwiej będzie się wspierać i szukać dobrych rozwiązań.
- Wykorzystać dotychczasowy dorobek i doświadczenia.
Popatrzmy, co w naszej szkole nam już dobrze wychodzi. Może to są początki OK, a może stosowanie lapbooków, a może mamy zgrany zespół nauczycieli uczący jedną klasę. Chodzi o to, aby wykorzystać zasoby, które na pewno są już w szkole.
- Poświęć czas na plan.
Plan może być opracowany wspólnie, może uwzględniać, mini warsztaty prowadzone dla siebie wzajemnie, spotkania, wymianę doświadczeń, wizyty na lekcji prowadzonej z OK zeszytem itd. Warto zastanowić się, co byśmy chcieli osiągnąć dzięki OK zeszytowi, co nas w realizacji wyzwania usatysfakcjonuje. Ważnym punktem planu jest harmonogram, a w nim – jak i kiedy przedstawimy propozycje uczniom i rodzicom, co będzie zwierał OK zeszyt, kiedy umówimy się na spotkania monitorujące itd. Warto pomyśleć o świętowaniu np. w postaci prezentacji OK zeszytów uczniów, czy wypowiedzi uczniów i ich rodziców.
- Podejmować małe wyzwania.
OK zeszyt nie jest dużym wyzwaniem, o ile nie zakładamy robienia wszystkiego co możliwe. Stopniowe i przedyskutowane z innymi nauczycielami wprowadzanie OK zeszytu, na pewno się uda.
Korzystałam z artykułu Freda Ende
https://www.smartbrief.com/original/2019/08/new-year-new-role?utm_source=brief&utm_medium=FeaturedContent&utm_campaign=EducationOriginals