Planujemy spotkanie z druga osobą, chcielibyśmy, aby było ono owocne. Jednak czyhają na nas niebezpieczeństwa. Tym bardziej, gdy jest to spotkanie przełożonego z podwładnym. Przeszkody są ogólnie znane, ale czasami o nich zapominamy, dlatego warto je sobie przypomnieć.
Niebezpieczeństwo 1. Zaplanuj rozmowę ostatnią chwilę.
Każdy chciałby być doceniony. Jednym ze sposobów doceniania jest świadomość, że jesteśmy dla kogoś priorytetem. Jeśli widzimy, że zapraszający nas na spotkanie „wciska” nas w swój grafik i podczas spotkania spieszy się, aby je szybko zakończyć, to czujemy się lekceważeni.
Niebezpieczeństwo 2. W czasie rozmowy koncentruj się tylko na pracy.
Praca ma oczywiście wielkie znaczenie, często sprawy pracowe są celem spotkania. Jednak najważniejsi są ludzie pracę wykonujący. Warto zatroszczyć się o rozmówcę, zapytać go, o coś niezwiązanego z pracą.
Niebezpieczeństwo 3. Trzymaj profesjonalny dystans.
Często profesjonalizm tworzy dystans, jest przeszkodą w kontaktach. Warto, aby rozmówca widział człowieka, a nie tylko profesjonalistę. Można powiedzieć coś osobistego, np. o spędzonym weekendzie, aby atmosfera się rozluźniła.
Niebezpieczeństwo 4. Przerywaj spotkanie ważnymi sprawami
Odbieraj Telefony, zaglądaj do skrzynki mailowej, spożywaj posiłek itp. Nawet, gdy rozmówca wie, że jesteś bardzo zajęty i atakują cię bardzo ważne sprawy, to takie odrywanie się od rozmowy bardzo przeszkadza w kontakcie i jest odbierane jako lekceważenie.
Niebezpieczeństwo 5. Nie słuchaj rozmówcy.
Powiedz, co masz do powiedzenia i zakończ spotkanie, to niedobra droga.
Słuchanie dowodzi ludziom, że są ważni. Najlepsza, co możemy dać drugiemu człowiekowi to czas. Każdy lubi być wysłuchany. Lepiej, gdy rozmówca mówi więcej niż ty.
Niebezpieczeństwo 6. Zaskakuj rozmówcę
Jeśli nie podajesz powodu zaproszenia na spotkanie, to gość czuje się niepewny, wyobraża sobie najgorsze i przychodzi na spotkanie napięty. Lepiej zapowiedzieć, o czym chcesz rozmawiać i zapytać, czy jest jeszcze inny temat, który warto poruszyć. Warto zapytać, co rozmówca chciałby na spotkaniu osiągnąć.
Niebezpieczeństwo 7. Nie zakańczaj spotkania
Brak zakończenia burzy poczucie bezpieczeństwa. Rozmówca może myśleć, że coś zostało niedopowiedziane.
Można zapytać, czy wszystko zostało omówione i koniecznie podziękować za spotkanie.
Inspiracja artykułem:
https://leadershipfreak.blog/2021/11/04/4-ways-managers-screwup-one-on-ones/
Do obejrzenia video w języku angielskim: https://hbr.org/video/4667195957001/get-better-at-oneonone-meetings