O zaletach sporządzania notatek w OK zeszycie

Sporządzanie papierowych notatek pomaga uczniom w porządkowaniu myśli, lepiej niż tworzenie notatek komputerowych. Warto o tym pamiętać po okresie nauczania zdalnego, podczas którego uczniowie przebywali długo przed ekranami komputerów i przeważnie tworzyli notatki w zeszytach wirtualnych.

Klika zalet tworzenia notatek w zeszytach papierowych:

  1. Samodzielność

Korzystanie z notatnika zmusza uczniów do  przemyślanego porządkowania i prezentowania notatek. Wiele aplikacji komputerowych też zapewnia tworzenie i zarządzanie notatkami, ale odkryto, że korzystanie z notatników papierowych powoduje, że uczniowie sami opracowują swoje sposoby na tworzenie i korzystanie z notatek. Dzięki temu tworzą sposoby, które potem będą wykorzystywać w dorosłym życiu.

  1. Umiejętność stenografii

Przy piśmie odręcznym większą rolę gra estetyka i rozwijane są techniki symboli i stenografii, co jest bardzo przydatne przy sporządzaniu notatek podczas wykładów.

  1. Kreatywność

Notatki papierowe dają większe pole dla kreatywności i wyobraźni. Łatwiej jest stosować formy graficzne, na przykład mapy myśli, kolaże, rysunki.

  1. Koncentracja

Jednak najważniejszy argument za sporządzaniem papierowych notatek leży po stronie koncentracji. Autentyczne uczenie się wymaga koncentracji i głębokiego, nieprzerwanego zanurzenia się w temacie. Sporządzanie notatki komputerowej jest narażone na przerwy spowodowane pojawiającymi się aktualizacjami, wiadomościami, powiadomieniami i pokusą przeszukiwania sieci, co rozprasza osobę robiącą notatkę.

  • Uczniowie mogą twierdzić, że potrafią wykonywać jednocześnie wiele zadań. Badania wskazują, że ludzie nie są przystosowani do wielozadaniowości. Według Cleveland Clinic wielozadaniowość sprawia, że ​​jesteśmy „mniej wydajni i bardziej podatni na popełnianie błędów” (https://health.clevelandclinic.org/science-clear-multitasking-doesnt-work/)
  • Oczywiście samo przejście na notowanie w zeszytach nie załatwi problemu braku koncentracji i pokusy wielozadaniowości. Jednak separacja od technologii, może wzmocnić szansę na większa koncentrację.

Badanie przeprowadzone przez Pam A. Mueller z Princeton University i Daniela M. Oppenheimera z UCLA porównywało uczniów piszących notatki ręcznie i na komputerze (https://www.npr.org/2016/04/17/474525392/attention-students-put-your-laptops-away?t=1628327234611). Stwierdzono niewielką różnicę statystyczną w zdolności obu grup do przypominania sobie prostych faktów, ale uczniowie, którzy robili notatki ręcznie, lepiej odpowiadali na pytania wyższego poziomu.

 

OK zeszyt wykorzystuje zapisywanie własnej refleksji ucznia. Zapisywane są podsumowania, notatki, wyselekcjonowane najważniejsze informacje. Refleksje wpływają na proces uczenia się, szczególnie, gdy są tworzone i zapisywane przez ucznia.

 

Inspiracja artykułem Benjamin Barbour

https://www.edutopia.org/article/advantages-paper-notebooks

 

Dodaj komentarz