Opieram się na badaniach profesora Richarda Mayer z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Santa Barbara – na temat projektowania materiałów dydaktycznych prezentowanych podczas nauczania.
W nauczaniu zdalnym często wykorzystywane są prezentacje, dlatego warto wziąć pod uwagę te wskazówki.
- Grafika
Grafika zwykle pomaga. Znacznie lepiej jest, gdy odbiorcy prezentacji mogą odczytać informacje nie tylko ze słów, ale z innego środka przekazu np. zdjęcia, czy grafiki.
Mayer zauważą, że uzupełnienie przekazu grafiką szczególnie dobrze wpływa na uczniów osiągających zwykle słabsze wyniki.
- Zasada nadmierności
Zaskakujące jest to, że podawanie jednocześnie tych samych informacji w tekście i w dźwięku może w rzeczywistości utrudniać naukę. Powtórzenie powoduje przeciążenie systemu wizualnego. Jeśli widzimy słowa, to nie skupiamy się na animacji lub grafice. Dlatego lepiej jest umieścić słowa po grafice, pozwolić grafice oddziaływać przez chwilę samej.
Podobnie, jednoczesne mówienie słów i pokazywanie zapisu na ekranie jest mniej efektywne niż używanie samego dźwięku lub samego zapisu.
- Pokazywać proces
Uczniowie uczą się lepiej, jeśli zobaczą film przedstawiający wykładowcę, który przedstawia rozwiązanie zadania, niż gdyby zobaczyli film przedstawiający tę samą osobę wyjaśniająca rozwiązanie już przedstawiane na tablicy.
Uczniowie identyfikują się z osobą prezentującą, dlatego lepiej się uczą towarzysząc procesowi rozumowania niż tylko konsumując sam wynik.
- Pozytywny prezenter
Ludzie uczą się lepiej od kogoś kto emanuje pozytywnym nastawieniem i ma zachęcający przekaz. Zachowanie prezentera ma bardzo duży wpływ na naukę. Niestety pesymizm i nuda są zaraźliwe.
Inspiracja artykułem Jeffrey R. Young: