Co robić, a czego nie robić w nauczaniu zdalnym?

Jest szansa, że ​​w takim czy innym momencie, wszyscy nauczyciele doświadczą nauczania hybrydowego lub zdalnego. Wykorzystajmy doświadczenia wiosenne, aby ułatwić sobie pracę. Podam wskazówki: czego nie należy robić, a co warto.

Nie warto

  • Nie planuj na dłużej. Sytuacja tak się zmienia, że plany mogą nie być aktualne za kilka dni.
  • Jeśli uczysz wiele klas, nie kumuluj monitorowania prac uczniów w jednym czasie. Rozłóż w czasie terminy wykonania zadań przez różne klasy.
  • Nie zadawaj uczniom prac do wykonania w domu, których nie będziesz mógł sprawdzić lub których wyniki będą dla uczniów niepewne.
  • Nie ograniczaj nauki zdalnej tylko do wykładu.
  • Nie sądź, że podanie instrukcji dla uczniów na ekranie monitora jest wystraczające. Warto instrukcję powtórzyć ustnie i zapytać, jak ją uczniowie rozumieją.
  • Nie zakładaj, że uczniowie czują się ze sobą dobrze, ponieważ kiedyś razem chodzili do szkoły. Pamiętaj, że nie wszyscy czują się dobrze w towarzystwie rówieśników. Spotykania się na platformie internetowej nie budują bliskości.
  • Nie udawaj, że wiesz wszystko. Nie bój się poinformować innych nauczycieli lub uczniów, że nie znasz wszystkich odpowiedzi. Możesz być zaskoczony ile osób zechce ci pomoc.
  • Nie zakładaj, że wszyscy uczniowie są biegli w obsłudze technologii. Wielu uczniów zna technologie na poziomie potrzeb komunikacyjnych z rówieśnikami i nie wszyscy „wiedzą”, jak wykorzystywać technologię do celów edukacyjnych. Niektórzy uczniowie mogą się wstydzić przyznać do trudności. Warto uruchomić pomoc koleżeńską. Unikaj zwrotów typu „Już to powinieneś wiedzieć” i „Jesteś młody, cały czas korzystasz z aplikacji, a tego nie wiesz?”.
  • Nie oczekuj, że wszystko pójdzie gładko, ponieważ tak się nie stanie, i to jest w porządku. Doceniaj to, co się już udało i co wychodzi.
  • Nie rzucaj się na „głęboką wodę”, powoli ucz się razem z uczniami. Sprawdź nowe pomysły zanim zaczniesz z nich korzystać.
  • Nie zakładaj, że sprawdziany uczniowie będą wykonywali samodzielnie. Wprowadź zasadę, że wynik sprawdzianu jest dla ucznia. Stosuj informację zwrotną zamiast stopni.

Warto

  • Planuj mniejszymi etapami. W czasie nauczania zdalnego nie mamy całkowitej kontroli nad procesem uczenia się uczniów. Mniejsze etapy łatwiej kontrolować.
  • Włóż wysiłek w poznanie swoich uczniów. Uczniowie, których znasz już wcześniej, teraz mogą się zmieniać i trudno to zauważyć. Uczniów, których spotkałeś we wrześniu po raz pierwszy, nie zdołałeś jeszcze poznać. Pewnym wyjściem, choć nie idealnym jest zrobienie ankiety, która da pewne informacje o uczniach. Oczywiście powinieneś powiedzieć uczniom dlaczego tę ankietę przeprowadzasz, i że twoim celem jest poznanie ich, aby lepiej ich nauczać. Ważne jest, aby uczniowie wiedzieli, że mogą zadawać ci różne pytania, i że mogą liczyć na twoją pomoc.
  • Pomóż uczniom w ich wzajemnych kontaktach. Brak kontaktów działa na uczniów depresyjnie i utrudnia im naukę. Można organizować uczniom prace w grupach, aby mogli razem pracować, można zadawać zadania domowe dla par uczniów, można stworzyć miejsce wirtualne dla każdego ucznia, aby poprzez to miejsce uczniowie mogli się kontaktować.
  • Stosuj metodę odwróconej lekcji. Zaproponuj uczniom obejrzenie filmu lub przeczytanie artykułu przed lekcją. Zadaj im pytanie i poproś o znalezienie na nie odpowiedzi. Następną lekcję prowadź tak, aby wykorzystać prace uczniów wykonaną przed lekcją.
  • Przestrzegaj terminów, jeśli chcesz, aby uczniowie je przestrzegali. Termin wykonania zadania możesz ustalić razem z uczniami. Możesz wtedy wziąć pod uwagę konieczność wykonania zadań z innych przedmiotów. Z drugiej strony możesz zapowiedzieć, kiedy jesteś w stanie sprawdzić zadania uczniów.
  • Przeznacz czas na konsultacje. Może to być czas, w którym czekasz na telefony uczniów lub kiedy odbierasz od nich maile z pytaniami.
  • Jeśli sytuacja pozwala na zajęcia w szkole, to przygotuj tak materiały na lekcję, aby były bezpieczne (w dobie pandemii) i aby uczniowie nie bali się zarażenia. Twój przykład jest tu bardzo ważny.
  • Jeśli zadajesz uczniom zadanie do wykonana w domu, to albo musisz dać im informację zwrotną do ich pracy lub podać rozwiązanie, aby sami mogli dokonać samooceny.
  • Zainteresuj się na początku lekcji zdrowiem i samopoczuciem uczniów. To tworzy dobrą atmosferę podczas lekcji.
  • Bądź szczery ze swoimi uczniami. Nie musisz być specjalistą od komputerów. Jeśli próbujesz czegoś nowego lub nie jesteś pewien, jak coś działa, powiedz o tym uczniom. Uczniowie mogą ci pomoc i to jest dla nich dobre doświadczenie.
  • Określ wraz z uczniami zasady nauczania online. Wytłumacz im na przykład, dlaczego potrzebna są kamerki i co zyskujemy będąc punktualni. Znacznie łatwiej przestrzegać zasad, gdy razem się je tworzyło.
  • Bądź cierpliwy w stosunku do siebie i swoich uczniów. Nauczanie zdalne jest nowością dla wszystkich i nie możemy oczekiwać, że będzie łatwe i proste. Proś o pomoc.

 

 Inspiracja artykułem: https://blogs.edweek.org/teachers/classroom_qa_with_larry_ferlazzo/2020/10/the_dos_donts_of_hybrid_teaching.html?cmp=eml-enl-eu-mostpop&M=59738026&U=1114171&UUID=df76b1a8f066e9404492b0ec63c63378

 

Dodaj komentarz