Praca domowa w nauczaniu zdalnym

Mamy w nauczaniu kłopot z pracą domową wykonywana przez uczniów. Uczniowie i rodzice jej nie lubią, a nauczyciele mają problem z jej ocenianiem. Nauczanie zdalne jeszcze bardziej podkreśliło ten problem.

W tym wpisie przedstawię pomysł, który może zainspirować was do częściowego poradzenie sobie z tym problemem, szczególnie w dobie nauczania online.

Pochodzi on z  artykułu Jill Barshay, która opisuje badania profesor Neil Heffernan.

Pomysł jest prosty, polega na opracowaniu wskazówek do każdego zadania i zamieszczenie ich na stronie internetowej dostępnej dla uczniów. W nauczaniu zdalnym, gdzie uczeń nie może liczyć na bezpośrednią pomoc nauczyciela przy samodzielnym rozwiązywaniu zadań, jest to nieoceniona pomoc dla ucznia.

Spodobał mi się ten pomysł, gdyż jestem zwolenniczką pomagania i udzielania podpowiedzi uczniom. Nie jest łatwe skonstruowanie takiej wskazówki, która umożliwia uczniowi podążanie różnymi drogami do rozwiązania problemu i takiej, która nie daje uczniowi gotowego rozwiązania. Gdy uczyłam w gimnazjum matematyki, korzystałam z bukietów matematycznych GWO, one były świetnie skonstruowane. Uczeń otrzymywał uproszczony problem do rozwiązania, potem lekko utrudniony, a na koniec ten właściwy.

„Tworzenie sprytnej wskazówki, która zachęca ucznia do przemyślenia i wypracowania odpowiedzi, to sztuka” – twierdzi Neil Heffernan.

Pewien czas temu na Osi świata opublikowałam scenariusz lekcji online z matematyki dla liceum, prowadzący ucznia wskazówkami: https://osswiata.pl/sterna/2020/04/04/lekcja-z-matematyki-wlasnym-podrecznikiem/#more-2062

Podobny scenariusz może być niezwykle pomocny uczniom, którzy z różnych powodów nie mogą uczestniczyć czynnie w lekcji zdalnej.

Wróćmy do badań profesor Heffernan. Badano 11 000 uczniów  (ponad 370 000 zadań domowych online) i okazało się, że wskazówki nauczyciela prowadziły do większej skuteczności w rozwiązywaniu zadań. 58% uczniów, którzy mieli dostęp do wskazówek nauczycieli, lepiej sobie radziło z  rozwiązywaniem następnych zadań, już bez dodatkowego wsparcia. Dla porównania tylko 54% uczniów bez dostępu do wskazówek poradziło sobie skutecznie z następnymi zadaniami. Różnica nie była duża, ale była istotna statystycznie.

W artykule możecie przeczytać również o badaniach nad skutecznością wskazówek udzielanych przez różnych nauczycieli. Możecie tez tam znaleźć przykłady wskazówek. Zachęcam do przeczytania.

Link do oryginału:

https://hechingerreport.org/proof-points-a-crowdsourcing-approach-to-homework-help/

 

Dodaj komentarz