Zadanie 17
Komórki bakterii w przeciwieństwie do komórek organizmów jądrowych, nie mają:
- Cytoplazmy
- Mitochondriów
- Rybosomów
- Błony komórkowej
Właściwie można zostawić bez komentarza.
Za zadanie można było otrzymać 0-1 punktu. Kto z Was otrzymałby 1? Odpowiedź znajdziecie poniżej.
Odpowiedź właściwa – 2
9 komentarzy
Wiesław Mariański
25 kwietnia 2011 at 16:50Znów temat na książkę lub wielki program badawczy.
Ponieważ rewolucja jest niemożliwa, a ewolucja nieskuteczna, to proponuję trzecią drogę. Rozdzielić MEN na dwa osobne ministerstwa: min. edukacji konwencjonalnej i mi. edukacji niekonwencjonalnej. I niechaj szkoły same decydują pod czyją pieczą chcą pracować. Żeby nie było niezdrowej konkurencji – to samo pensum, te same płace, finansowanie, przywileje, awanse, itp.
Ci konwencjonalni niech pracują i ewoluują jak dotychczas: stopnie, nadzory, egzaminy, zarządzenia, drobiazgowe procedury, itd.
Niekonwencjonalni – inaczej, samodzielniej, eksperymentatorsko, odważnie, twórczo, itp.
Niech takie dwa systemy oświatowe funkcjonują obok siebie, może nawet konkurują. Co to by się porobiło ? Czy coś strasznego, czy wręcz przeciwnie ?
Danuta Sterna
26 kwietnia 2011 at 18:50A czym by się one różniły:
Cytoplazmą
Mitochondriami
Rybosomami
Błoną komórkową
??????
D
małgosia
28 maja 2011 at 21:50Jestem wielka Pana fanką – z grupy edukacji niekonwencjonalnej. Jasne, że na to pytanie powinni byli odpowiedzieć np. studenci danego kierunku. Kiepsko z podstawą programową i wymagania egzaminacyjne z kosmosu. Szkoda,że jakoś trudno zachować po prostu rozsądek.
Wiesław Mariański
26 kwietnia 2011 at 20:10Mam nadzieję, że różniłyby się sposobem rozmnażania – przez podział, czyli rodzaj klonowania, versus płciowe.
Wiesław Mariański
27 kwietnia 2011 at 04:18Nie, inaczej. Różniłyby się nie zawartością, lecz sposobem funkcjonowania. Do porównania byłyby takie funkcje i parametry:
– ilość uśmiechów
– ilość i jakość mleka, które dają
– w której grupie jest więcej istot znoszących złote jaja
– które są zdrowsze, a które chorsze (szczególnie ilość depresji)
– jak machają rączkami, nóżkami i główkami
– jakie mają wspomnienia
– do której grupy prowadzą swoje potomstwo
Sposób badania takich funkcji i parametrów jest bardzo prosty – opisany, np., w książce Merrilla Harmina „Duch klasy” (środowisko slamsowe w Montrealu, czyli zapewne coś w rodzaju naszych osiedli blokowych). Badanie zrobi się przez 30-40 lat, a potem odczyta wyniki. Już w dzieciństwie rozczulały mnie informacje o takich kilkudziesięcioletnich projektach badawczych prowadzonych w Ameryce.
Dobrego dnia !!!
gochasamocha
29 kwietnia 2011 at 22:28No tak, jestem po studiach biologicznych, ale w tym punkcie egzaminu gimnazjalnego chyba bym przepadła.
Popieram pomysł Wiesława o utworzeniu ministerstwa edukacji niekonwencjonalnej, tylko skąd wziąć takiego niekonwencjonalnego ministra, a wcześniej niekonwencjonalnych polityków, którzy to wszystko uchwalą?
Już wiem!!! Zrobią to uczniowie z naszych niekonwencjonalnych szkół gdy zostaną politykami!. Ale zaraz… przecież takich szkół i ministerstw jeszcze nia ma:( Kwadratura koła? jajko, kura, jajko, kura, jako… gdzie jest początek?
gochasamocha
29 kwietnia 2011 at 23:06Proponuję jeszcze zadanie z zakresu zoologii za 1 punkt.
Pytanie: Czym się różni kanarek?
Odpowiedź wg klucza: Tym, że ma jednną nóżkę bardziej. 1 punkt
Danuta Sterna
30 kwietnia 2011 at 19:40Usłyszałam anegdotkę o legendarnej dyrektorce liceum warszawskiego – Marzenie Okońskiej. Ona w przypadku takich zadań z biologii pytała – pokaż mi gdzie to jest u krowy.
Jestem za tym pytaniem.
D
slos
13 maja 2011 at 08:16Protestuję. To nie kanarek, jeno papużka ma bardziej!