W tym wpisie przedstawiam omówienie przez znany portal edukacyjny USA – Edweek, tego problemu. Warto zapoznać się z nim, choć moim zdaniem temat potraktowano bardzo lekko.
Przypomnijmy sobie dawne wskazania ekspertów i lekarzy na temat wpływu korzystania z komputerów na rozwój dziecka. Przestrzegano mocno przed korzystaniem z ekranów, a przypadku małych dzieci wręcz odradzono wszelkich form ekranowych. Rozwinęło się choroba zwana uzależnieniem od komputera. Przed pandemia wiedzieliśmy, że trzeba ograniczać czas przed komputerem na rzecz czasu socjalnego i rzeczywiście spędzanego w grupie rówieśniczej. Czas pandemii postawił nas w sytuacji bez wyboru. Badania pokazują, że wpłynął on na kondycję i zachowania młodych ludzi. Zapewne nie uda się wrócić już do czasu, zaleceń i zwyczajów przed pandemicznych. Co zatem możemy robić?
W tym artykule, widać przejście na stanowisko – Nic się takiego nie stało, wystarczy trochę zmodyfikować czas przed ekranem i wszystko będzie dobrze!
Czy na pewno?
Czytajmy więc ten wpis pamiętając, że za ekranem stoją też wielkie interesy firm komputerowych.
Dane
Według raportu tego problemu(https://www.commonsensemedia.org/sites/default/files/research/report/8-18-census-integrated-report-final-web_0.pdf) organizacji non-profit Common Sense Media, korzystanie z ekranów przez dzieci i młodzież w wieku od 8 do 18 lat wzrosło o 17 procent w latach 2019-2021. Korzystanie z ekranu wzrosło o prawie 50 minut dziennie (do pięciu godzin i 33 minut) w przypadku osób w wieku od 8 do 12 lat oraz o ponad godzinę i 15 minut (do ośmiu godzin i 39 minut) w przypadku nastolatków. Dane nie obejmują czasu spędzanego przez uczniów przed ekranem w szkole. Nauczyciele twierdzą, że widzą tego skutki. EdWeek Research Center przeprowadziło w lutym ankietę – 88% nauczycieli stwierdziło w niej, że z ich doświadczenia wynika, że trudności w nauce uczniów rosły wraz ze wzrostem czasu spędzanego na ekranie. Co więcej, 80% nauczycieli stwierdziło, że zachowanie uczniów pogorszyło się wraz z wydłużeniem czasu spędzanego przed ekranem. Ponad jedna trzecia stwierdziła, że zachowanie uczniów pogorszyło się „znacznie”.
Już przed pandemią stwierdzono, że nadmierny czas spędzony przed ekranem owocuje nasiloną reakcją na stres, słabsza koncentracją, mniejszą efektywnością i większym ryzykiem odczuwania leku i stanów depresyjnych.
Nadmierny czas spędzony przed ekranem
Amerykańska Akademia Pediatryczna zaleca dzieciom w wieku od 2 do 5 lat spędzanie przed komputerem nie więcej niż godzinę dziennie. Nie wypowiada się o limitach dla dzieci starszych.
Zdaniem Michelle Garrison, specjalistki od snu i profesora w dziedzinie psychiatrii dzieci i młodzieży na Uniwersytecie Waszyngtońskim w Seattle – nawet minimalny czas spędzany przed ekranem po zmroku, może znacząco zaburzyć sen dzieci i młodzieży. Częściowo dzieje się tak dlatego, że niebieskie światło emitowane przez wiele urządzeń cyfrowych naśladuje jasne światło słoneczne i opóźnia uwalnianie melatoniny, substancji chemicznej regulującej naturalne cykle snu. Garrison twierdzi, że gry wideo i media społecznościowe, które uruchamiają mechanizmy nagradzania, również utrudniają dzieciom wyciszenie aktywności mózgu, zmniejszając zarówno jakość, jak i ilość ich snu. To z kolei może sprawić, że uczniowie będą bardziej zmęczeni i rozdrażnieni, a także mniej skupieni na nauce następnego dnia.
Kontekst i treść
Nie ma badań analizujących interakcje między czasem spędzanym przed ekranem w szkole i poza nią, ale badania wykazały, że czas poświęcony nauce z wykorzystaniem komputera może być korzystny dla ucznia (https://jamanetwork.com/journals/jamapediatrics/fullarticle/2762864?guestAccessKey=ac46b108-a6b5-4eb1-9b18-f18095433f71&utm_source=For_The_Media&utm_medium=referral&utm_campaign=ftm_links&utm_content=tfl&utm_term=032320)
Michael Robb, dyrektor ds. badań w Common Sense Media uważa, że ważniejsze jest to nad czym skupiają się dzieci podczas korzystania z komputera niż liczba godzin na to poświęcona. Czyli wykonywanie przez dziecko zadania edukacyjnego jest znacznie lepsze niż granie w gry lub oglądanie filmów.
Jak korzystać z komputera?
Eksperci podkreślili, że szkoły muszą uczyć uczniów właściwego korzystania z komputerów.
- Skutki fizyczne.
Przekazywanie uczniom i rodzicom informacji jak korzystanie z technologii może zmienić rutynę snu, jedzenia i wykonywania ćwiczeń. Na przykład można przekazać uczniom, jak zaplanować czas przed ekranem lub zmienić ustawienia kolorów, aby poprawić sen.
- Efekty psychiczne
Wiedza, kiedy korzystanie z technologii powoduje stres poznawczy lub stres emocjonalny. Na przykład uczniowie mogą dowiedzieć się, jak ograniczyć korzystanie z serwisów społecznościowych, które wywołują negatywne obrazy własnego ciała. Mogą dowiedzieć się, że robienie przerw od ekranu, poprawia koncentrację.
- Skutki społeczne.
Nauka na temat ochrony prywatności własnej i innych osób oraz przeciwdziałanie przemocy cyfrowej. Oznacza to również nauczenie uczniów, jak zrównoważyć kontakty osobiste i internetowe.
- Wybór treści
Nauczenie uczniów, jak wybierać treści cyfrowe o wyższej jakości. Na przykład badacze z Uniwersytetu Waszyngtońskiego odkryli, że problemy z zachowaniem przedszkolaków zmniejszyły się, gdy ich rodzice zastąpili treści edukacyjne – w miejsce brutalnych włożyli te o pozytywnym przekazie społecznym.
Garrison podkreśla, że zamiast skupienia się na ograniczaniu czasu przed ekranem, lepiej jest zadbać o podejmowanie przez młodych ludzi zdrowych decyzji dotyczących korzystania z urządzeń cyfrowych i angażowania się w pozytywne zachowania.
Należy pamiętać, że uczniowie byli zostawieni sami sobie w czasie pandemii i nabyli pewnych przyzwyczajeń, które teraz warto zmienić.
W artykule jest zawarta propozycja wykorzystania komputerów do e-sportu. Dla mnie nie jest to dobra propozycja, dlatego jej nie opisuję.
Zaczerpnięte z artykułu Sarah D. Sparks