• Home
  • Bez kategorii
  • Ilość czasu, jaki uczniowie spędzają wpatrując się w ekrany komputerów, zaczyna sięgać pracy na etat.

Ilość czasu, jaki uczniowie spędzają wpatrując się w ekrany komputerów, zaczyna sięgać pracy na etat.

W tym wpisie przedstawiam omówienie przez znany portal edukacyjny USA – Edweek, tego problemu. Warto zapoznać się z nim, choć moim zdaniem temat potraktowano bardzo lekko.

Przypomnijmy sobie dawne wskazania ekspertów i lekarzy na temat wpływu korzystania z komputerów na rozwój dziecka. Przestrzegano mocno przed korzystaniem z ekranów, a przypadku małych dzieci wręcz odradzono wszelkich form ekranowych. Rozwinęło się choroba zwana uzależnieniem od komputera. Przed pandemia wiedzieliśmy, że trzeba ograniczać czas przed komputerem na rzecz czasu socjalnego i rzeczywiście spędzanego w grupie rówieśniczej. Czas pandemii postawił nas w sytuacji bez wyboru. Badania pokazują, że wpłynął on na kondycję  i zachowania młodych ludzi. Zapewne nie uda się wrócić już do czasu, zaleceń i zwyczajów przed pandemicznych. Co zatem możemy robić?

W tym artykule, widać  przejście na stanowisko – Nic się takiego nie stało, wystarczy trochę zmodyfikować czas przed ekranem i wszystko będzie dobrze!  

Czy na pewno?

Czytajmy więc ten wpis pamiętając, że za ekranem stoją też wielkie interesy firm komputerowych.

Dane

Według raportu  tego problemu(https://www.commonsensemedia.org/sites/default/files/research/report/8-18-census-integrated-report-final-web_0.pdf) organizacji non-profit Common Sense Media, korzystanie z ekranów przez dzieci i młodzież w wieku od 8 do 18 lat wzrosło o 17 procent w latach 2019-2021. Korzystanie z ekranu wzrosło o prawie 50 minut dziennie (do pięciu godzin i 33 minut) w przypadku osób w wieku od 8 do 12 lat oraz o ponad godzinę i 15 minut (do ośmiu godzin i 39 minut) w przypadku nastolatków. Dane nie obejmują czasu spędzanego przez uczniów przed ekranem w szkole. Nauczyciele twierdzą, że widzą tego skutki. EdWeek Research Center przeprowadziło w lutym ankietę – 88% nauczycieli stwierdziło w niej, że z ich doświadczenia wynika, że ​​trudności w nauce uczniów rosły wraz ze wzrostem czasu spędzanego na ekranie. Co więcej, 80% nauczycieli stwierdziło, że zachowanie uczniów pogorszyło się wraz z wydłużeniem czasu spędzanego przed ekranem. Ponad jedna trzecia stwierdziła, że ​​zachowanie uczniów pogorszyło się „znacznie”.

Już przed pandemią stwierdzono, że nadmierny czas spędzony przed ekranem owocuje nasiloną reakcją na stres, słabsza koncentracją, mniejszą efektywnością i większym ryzykiem odczuwania leku i stanów depresyjnych.

Nadmierny czas spędzony przed ekranem

Amerykańska Akademia Pediatryczna zaleca dzieciom w wieku od 2 do 5 lat spędzanie przed komputerem nie więcej niż godzinę dziennie. Nie wypowiada się o limitach dla dzieci starszych.

Zdaniem Michelle Garrison, specjalistki od snu i profesora w dziedzinie psychiatrii dzieci i młodzieży na Uniwersytecie Waszyngtońskim w Seattle – nawet minimalny czas spędzany przed ekranem po zmroku, może znacząco zaburzyć sen dzieci i młodzieży. Częściowo dzieje się tak dlatego, że niebieskie światło emitowane przez wiele urządzeń cyfrowych naśladuje jasne światło słoneczne i opóźnia uwalnianie melatoniny, substancji chemicznej regulującej naturalne cykle snu. Garrison twierdzi,  że gry wideo i media społecznościowe, które uruchamiają mechanizmy nagradzania, również utrudniają dzieciom wyciszenie aktywności mózgu, zmniejszając zarówno jakość, jak i ilość ich snu. To z kolei może sprawić, że uczniowie będą bardziej zmęczeni i rozdrażnieni, a także mniej skupieni na nauce następnego dnia.

Kontekst i treść

Nie ma badań analizujących interakcje między czasem spędzanym przed ekranem w szkole i poza nią, ale badania wykazały, że czas poświęcony nauce z wykorzystaniem komputera  może być korzystny dla ucznia (https://jamanetwork.com/journals/jamapediatrics/fullarticle/2762864?guestAccessKey=ac46b108-a6b5-4eb1-9b18-f18095433f71&utm_source=For_The_Media&utm_medium=referral&utm_campaign=ftm_links&utm_content=tfl&utm_term=032320)

Michael Robb, dyrektor ds. badań w Common Sense Media uważa, że ważniejsze jest to nad czym skupiają się dzieci podczas korzystania z komputera niż liczba godzin na to poświęcona. Czyli wykonywanie przez dziecko zadania edukacyjnego jest znacznie lepsze niż granie w gry lub oglądanie filmów.

Jak korzystać z komputera?

Eksperci podkreślili, że szkoły muszą uczyć uczniów właściwego korzystania z komputerów.

  • Skutki fizyczne.

Przekazywanie uczniom i rodzicom informacji jak korzystanie z technologii może zmienić rutynę snu, jedzenia i wykonywania ćwiczeń. Na przykład można przekazać uczniom, jak zaplanować czas przed ekranem lub zmienić ustawienia kolorów, aby poprawić sen.

  • Efekty psychiczne

Wiedza, kiedy korzystanie z technologii powoduje stres poznawczy lub stres emocjonalny. Na przykład uczniowie mogą dowiedzieć się, jak ograniczyć korzystanie z serwisów społecznościowych, które wywołują negatywne obrazy własnego ciała. Mogą dowiedzieć się, że robienie przerw od ekranu, poprawia koncentrację.

  • Skutki społeczne.

Nauka na temat ochrony prywatności własnej i innych osób oraz przeciwdziałanie przemocy cyfrowej. Oznacza to również nauczenie uczniów, jak zrównoważyć kontakty osobiste i internetowe.

  • Wybór treści

Nauczenie uczniów, jak wybierać treści cyfrowe o wyższej jakości. Na przykład badacze z Uniwersytetu Waszyngtońskiego odkryli, że problemy z zachowaniem przedszkolaków zmniejszyły się, gdy ich rodzice zastąpili treści edukacyjne – w miejsce brutalnych włożyli te o pozytywnym przekazie społecznym.

 

Garrison podkreśla, że zamiast skupienia się na ograniczaniu czasu przed ekranem, lepiej jest zadbać o podejmowanie przez młodych ludzi zdrowych decyzji dotyczących korzystania z urządzeń cyfrowych i angażowania się w pozytywne zachowania.

 

Należy pamiętać, że uczniowie byli zostawieni sami sobie w czasie pandemii i nabyli pewnych  przyzwyczajeń, które teraz warto zmienić.

W artykule jest zawarta propozycja wykorzystania komputerów do e-sportu. Dla mnie nie jest to dobra propozycja, dlatego jej nie opisuję.

 

Zaczerpnięte z artykułu Sarah D. Sparks

https://www.edweek.org/leadership/students-are-behaving-badly-in-class-excessive-screen-time-might-be-to-blame/2022/04

 

Dodaj komentarz