OK zeszyt z 3 latkami

Napisała do mnie Agnieszka Wronowska nauczycielka w grupie przedszkolnej 3 latków. Zapytała, czy w takiej grupie da się wprowadzić OK zeszyt?

Mnie się wydaje, że jak najbardziej.

Na pewno trzeba dostosować go do wieku dzieci. Ale pomysł jest zdecydowanie możliwy do realizacji i myślę, że przyniósłby wiele korzyści dzieciom. Po pierwsze taki zeszyt uczyłby systematyczności, odpowiedzialności, dawałby możliwość wyboru i byłby świetną pamiątką procesu uczenia się. A uczmy się od urodzenia!

Kurs online – OK zeszyt nie jest przeznaczony dla przedszkoli, ale można z niego skorzystać planując swój autorski OK zeszyt dla przedszkolaków.

Kilka wskazówek:

  1. Cele i kryteria w postaci piktogramów lub ilustrujących obrazków. Powinny

one być przygotowane do wklejenia do zeszytu. Weźmy dwa przykłady:

  1. Zajęcia z umiejętności wiązania butów
  2. Zajęcia o drzewach w parku

Ad a). Cel może być przedstawiony jako zawiązany bucik.

Ad b). Cel przedstawiony poprzez zdjęcie lub kontury kilku listków drzew.

Po przedstawieniu i wklejeniu „celów” do zeszytu, można zapytać dzieci:

W przypadku a) – Kiedy uznacie, że umiecie wiązać buty, a w przypadku b) – Ile listków powinniśmy zebrać i wkleić do zeszytu, abyśmy byli zadowoleni? Odpowiedzi na pytania mogą być kryteriami do zajęć.

Dzięki takiej pracy z celami i kryteriami, dzieci będą wiedziały, co ich czeka i do czego dążą.

  1. Informacja zwrotna dla dziecka.

Bez oceniania i bez krytykowania!!!. Zamiast tego warto podkreślić innym kolorem (np. zielonym), co udało się zrobić dziecku zgodnie z kryteriami. Jeśli trudno podkreślić np. obrazek, to można wziąć w kółko dobrze wykonane przez dziecko kryterium. Nie podkreślamy błędów, staramy się motywować dzieci pozytywnie.

  1. Wybór. Wybór jest wskazany w każdej sytuacji, ale już szczególnie, gdy

dziecko decyduje, które prace zechce włożyć do swojego OK zeszytu. Jest to bardzo ważne, aby dziecko samo oceniało, które jego prace są warte zamieszczenia.

  1. Powinna ona dotyczyć tylko tego: „Co mi się mojej pracy

podoba?”. Nie szukamy błędów, wychodzimy z założenia, że uczenie się wymaga czasu i wytykanie sobie samemu błędów nie służy procesowi.

  1. OK zeszyt jest dziecka. Dajmy wklejać w zeszyt, co tylko dziecko chce i co

mu się z tematem kojarzy. A nawet, co mu się nie kojarzy, ale chce, aby w  nim było. Taki zeszyt staje się zeszytem dziecka.

Ważne dla dziecka jest również ozdobienie samodzielne własnego zeszytu. Może to być praca rozciągnięta w czasie i doceniana przez nauczycielkę, rodzinę i inne dzieci.

  1. Uaktywnijmy rodziców do uczestnictwa w OK zeszycie. Przede

wszystkim docenienie, zachwyt, zainteresowanie zeszytem dziecka. Można poprosić rodziców, aby przeglądali razem z dzieckiem OK zeszyt, słuchali, co dziecko ma do powiedzenia i zapisywali refleksję dziecka. Można zamieścić wpis w ramce obok miejsca poświęconego zajęciom. Będzie to świetna pamiątka na lata.

  1. Zeszyt w szkole. Najlepiej, aby zeszyty uczniów były w przedszkolu i tylko na

weekend zabierane do domu. Unikniemy wtedy zgubienia zeszytu i damy w wolne dni możliwość obejrzenia go razem z rodziną.

  1. Ważne. Omówmy z dziećmi, co było ważnego i co warto zapamiętać. Te

ważne sprawy warto zapisać lub wkleić do zeszytu, jako znaczące podsumowanie.

  1. Świętowanie. Warto często oglądać zeszyty i je doceniać, pokazywać sobie

wzajemnie i inspirować się w ich prowadzeniu. Wszystko, co jest rytuałem, zwyczajem jest bardzo ważne dla dziecka, daje mu poczucie bezpieczeństwa niezbędnego do rozwoju.

 

Na koniec: Taki zeszyt może prowadzić z dzieckiem też rodzic. Jest to wspaniała pamiątka i możliwość pożytecznego spędzenia czasu z własnym dzieckiem.

Dodaj komentarz