Co zrobić, aby uczniowie poczuli znowu przynależność do swojej klasy?
Tworzenie silnej kultury klasowej jest priorytetem numer jeden w pierwszych tygodniach nauki. W tym roku jest to jeszcze bardziej istotne.
Będzie to wymagało stworzenia nowych praktyk i podjęcia nowych działań.
Kilka wskazówek, co możemy zrobić, jeśli znowu będziemy musieli w jakimś stopniu pracować online:
Przedstawienie się
- Przedstawienie się każdego ucznia. Nauczyciel prosi, aby każdy z uczniów pokazał przedmiot, który jest związany z nim samym lub jego zainteresowaniami. Uczeń wyjaśnia, dlaczego taki przedmiot wybrał.
- Umożliwienie uczniom rozmowy w parach (pokojach zdalnych) na zadany temat.
- Głosowania online pokazujące jak opinia indywidualnego ucznia wygląda na tle klasy.
- Poproszenie uczniów o wypowiedzenie trzech zdań o sobie, z których dwa są prawdziwe, a jedno nie. Uczniowie zgadują, które nie jest prawdziwe.
Tworzenie reguł dla nauki zdalnej
Uczniowie mają już wiosenne doświadczenie nauki zdalnej, wiedzą, co im pomaga, a co przeszkadza w uczeniu się. Można skorzystać z ich doświadczeń, aby wspólnie określić reguły na następny rok.
Warto zacząć od określenie pomysłów na to, co się sprawdza w zdalnej nauce i na to, co warto zmienić. Ważne jest, aby każdy z uczniów mógł się wypowiedzieć i aby zdanie każdego było tak samo ważne.
Reguły mogą być dostępne na wirtualnej tablicy stale podczas nauki zdalnej.
Tworzenie tradycji klasowej
W dobie, gdy tak wiele się zmienia szczególnie cenne są niezmienne tradycje. Warto sięgnąć do istniejących już tradycji klasowych łączących klasę. Może to być np.:
- rozpoczynanie lekcji zdalnej od rundy, co u kogo słychać nowego
- przerywanie lekcji na wysłuchanie utworu muzycznego,
- dzielenie się pomiędzy uczniami zainteresowaniami,
- wyznaczanie ucznia, który zadaje kolegom i koleżankom pytanie na „dobry początek”
itd.
Projekty realizowane wspólnie
W czasie edukacji zdalnej okazało się, że metoda projektu jest bardzo efektywna. Jeśli projekt jest wypracowywany w grupach, to uczniowie mają szanse podczas pracy budować relacje. Mogą to być mini projekty związane z materiałem lekcji, a mogą to być większe projekty między przedmiotowe np. wokół zmian klimatycznych i problemów społeczeństw. Projekt może wykonywać cała klasa, np. tłumacząc książkę napisaną w innym języku lub pisząc podręcznik dla młodszych kolegów lub przygotowując sztukę teatralną lub film.
Budowanie indywidualnych relacji
W tej sprawie można zachęcić uczniów do przesyłania zdjęć, pisania listów, nagrywania filmów itp.
Sprawdza się praca w parch i w grupach, no praca domowa odrabiana w parach. Dzięki takiemu zadaniu, uczniowie częściej kontaktują się ze sobą.
Inspiracja artykułem: