Dziś dzień nauczyciela. Warto docenić bardzo ważną i trudna prace nauczycieli. W tym wpisie wieści z USA i podpowiedź, jak nauczycielka i nauczyciel mogą sobie pomóc.
W USA już przed pandemią 91% nauczycieli zgłaszało stres i nadmierne obciążenie pracą, 15% co roku rezygnowało z pracy w szkole, a badania pokazują, że satysfakcja z pracy nauczycieli była na najniższym poziomie. Potem uderzył COVID i sprawy jeszcze się pogorszyły.
Nauczyciele z całego świata podczas pandemii skarżyli się na nadmierną ilość pracy i wysiłek ponad miarę. Okazało się, że główne powody rezygnacji z nauczania były takie same zarówno przed pandemią, jak i w jej trakcie ( Diliberti, Schwartz i Grant, 2021 ).
Obecnie jedna trzecia nauczycieli prawdopodobnie odejdzie z zawodu, a ci, którzy zostają, pomimo rosnącego obciążenia pracą, wyrażają obniżony poziom zadowolenia ( Hanover Research, 2021 ).
W środku burzy, a tak często czuje się nauczyciel – trudno jest skoncentrować się na czymś więcej niż na tym, co jest bezpośrednio przed: w następnej minucie, kolejnym terminie, następnej nagłej sytuacji. Taki tryb przetrwania nie jest zrównoważony.
W trudnych sytuacjach zalecane jest stosowanie technik relaksacyjnych i medytacyjnych oraz zmniejszenie stresu i obciążenia pracą. To oczywiście pomaga, ale jest jeszcze jeden bardzo ważny czynnik – ocenianie, który jest często pomijany. Chodzi o to, aby nauczyciel poświęcał mniej czasu na ocenianie uczniów, a więcej na planowanie nauczania.
Ograniczanie oceniania i wszystkich czasochłonnych zadań z nim związanych: planowania i/lub tworzenia schematów oceniania, przekazywania i wyjaśniania oceny, dokumentowania, omawiania z rodzicami itp., daje czas na sensowne zajmowanie się nauczaniem.
Nauczyciel poświęca 20-50% czasu swojej pracy na ocenianie. Badania pokazują, z nauczyciele nie znoszą oceniania, a jednak poświęcają mu tyle czasu.
Ograniczenie oceniania może przeciwdziałać wypaleniu zawodowemu, ale również wpływają pozytywnie na proces uczenia się uczniów.
W ten sposób odchodzenie od oceniania i koncentracja na nauczaniu mogą pomoc zarówno uczniom, jak i nauczycielom. Praca nauczyciela staje się bardziej zrównoważona i niesie mniej stresu.
Mniej skupiajmy się na ocenianiu zarówno uczniów, jak i samych siebie i innych!
Inspiracja artykułem Dr Jenny Grant Rankin
https://www.middleweb.com/47796/a-fresh-look-at-first-aid-for-teacher-burnout/