Problemem jest zapamiętania imion w dużej liczebnie klasie. Najczęściej nauczyciel prosi uczniów, aby wymieniali swoje imiona powtarzając równocześnie imiona poprzedników. Najgorzej ma ostatnia osoba, która musi zapamiętać imiona wszystkich pozostałych uczniów. Często sama byłam w takiej sytuacji na warsztatach dla nauczycieli i mocno mnie to stresowało.
Warto zmodyfikować to ćwiczenie.
- Uczniowie stają w kręgu i każdy wypowiada swoje imię. Następnie powtórnie wypowiadamy w rundzie imiona, ale po każdym wypowiedzeniu imienia cala grupa głośno je powtarza. Wypowiadanie imienia na głos, powoduje, że wszyscy je słyszą i łatwiej jest je zapamiętać. Ćwiczenie można powtórzyć na kilku pierwszych lekcjach w nowym roku szkolnym.
- Uczniowie kolejno przedstawiają się swoim imieniem z dodaniem do niego przymiotnika zaczynającego się na tę sama literę co imię, np. Dobra Danuta, Inspirująca Iza itp.
- Każda osoba wypowiada swoje imię i dodaje odpowiedź na pierwsze pytanie (zamieszczone poniżej). Powtarzamy rundę z drugim pytaniem itd.
- Jak się dzisiaj czuję?
- Jaki film jest moim ulubionym?
- Co jadłem dziś smacznego na śniadanie?
- Co planuje dziś robić po szkole?
- Kim chciałabym/chciałbym być jak dorosnę?
- Innym wariantem tego ćwiczenia może być odpowiadanie niewerbalne na pytania, czyli pokazanie postawą ciała i ruchem np. jak się dziś czuję?
Te sposoby pomagają uczniom się poznać, nie tylko z imienia. Nauczyciel może też zdobyć cenne informacje o swoich uczniach.
Uwaga: Możliwe, że trzeba będzie zorganizować to ćwiczenie w mniejszych grupach, zanim zrobi się go na forum całej klasy.
Warto poświęcić czas na wykonanie kilka razy podobnych ćwiczeń i powtórzenie ich, gdy do klasy dołącza nowy uczeń . Takie zabawy są pożyteczne i „przełamują lody”.
Inspiracja artykułem Megan Cooke
https://www.edutopia.org/article/different-ways-play-name-game