Pomyśl o swoich pierwszych minutach danego dnia w szkole. Może, ktoś poczęstował cię kawą, może zapytał o twój dzień, a może od razu zderzyłeś się z problemami? Każdy dzień może być inny.
Tak samo może być z naszymi uczniami. Jako nauczyciele możemy mieć wpływ i zadbać o dzień naszych uczniów.
Spędzenie pierwszych pięciu minut z uczniami, stworzenie dla nich pozytywnej, znaczącej chwili – znacznie poprawia ich ogólne samopoczucie. Te początkowe pozytywne interakcje pozwalają nauczycielowi „zobaczyć” swoich uczniów skontaktować się z ich emocjami, ustalić pozytywny cel na dany dzień, zachęcić do pozytywnego myślenia. Trzy sposoby na „zrobienie dnia”.
- Uświadomienie emocji.
Poprosić uczniów, aby opisali swój nastrój przy pomocy koloru, na przykład czuję się żółto, gdyż …. .
Jeśli uczeń ma ciężki poranek, to ma szansę o tym powiedzieć innym i poczuć się wysłuchanym oraz móc korzystać z opieki innych. Z kolei uczniowie z dobrym porankiem, mogą uświadomić sobie, że właśnie taki poranek mają i komu go zawdzięczają.
Dzięki takiej odprawie nauczyciel wie, z czym zmagają się jego uczniowie, co pozwala mu przygotować się na ich zachowania, które mogą być wynikiem nastroju poranka.
- Wyznaczanie celów.
Ustalenie z uczniami celów do osiągnięcia danego dnia. Cele te mogą dotyczyć zachowania lub osiągnięć w uczeniu się. Uświadomienie tych celów daje uczniom możliwość koncentracji na nich przez cały dzień. A nauczyciel ma szansę uczniom o nich przypominać. Na koniec dnia można zrobić rundę samooceny – na ile cele zostały zrealizowane.
Wyznaczanie celów daje również uczniom, od samego rana, autonomię w samodzielnej ocenie swoich potrzeb i stworzenia planu działania. Małe osiągnięcia sumują się w ciągu roku i powodują rozwój osobisty.
- Rozmowa własna.
Polega na mówieniu do siebie pozytywnych afirmacji, na przykład: „Mogę to zrobić. Jestem mądra, silna i bezinteresowna. Potrafię robić trudne rzeczy”. Każdy uczeń może wybrać sobie własną afirmację, ważne, aby wypowiedział ją głośno i na chwilę na niej się skupił.
Początkowo może to się wydawać powierzchowne, ale z czasem afirmację zaczynają działać naprawdę, jako samospełniająca się przepowiednia.
Uczniowie powoli zmieniają wypowiedzi z: „nie mogę tego zrobić” na „spróbuję” lub „zrobię to”.
Pięć pierwszych minut dobrze wykorzystane daje cenne informacje, które można wykorzystać w nauczaniu i wprawić uczniów w lepsze samopoczucie.
Inspiracja artykułem Braxton Hall