Każdemu z nas zdarza się, że musi rozmawiać z osobą, która ma inne poglądy lub w danej sprawie się z nią nie zgadzamy. Możemy spędzać długi lot samolotowy z takim sąsiadem, może to być przełożony z, z którym musimy rozmawiać lub osoba którą szanujemy i nie chcemy jej zrobić przykrości. Często nie możemy opuścić takiej sytuacji, męczymy się i wzrasta nasza frustracja.
Zamiast wysłuchiwać monologu, można zapytać – dlaczego?.
Pomaga go to zrozumieć drugą osobę i poszerzyć swoje horyzonty, chociażby o inną perspektywę. Poznanie tła sytuacji rozmówcy nie zmieniają zwykle punktu widzenia, ale pozwalają zrozumieć drugiego człowieka.
Uczenie się od ludzi, z którymi się nie zgadzamy, nie jest łatwe, ale prawie zawsze się opłaca. Jeśli będziesz rozmawiać tylko z tymi, którzy podzielają ten sam punkt widzenia, to poczujesz, że jest tylko jedna racja i niczego się nie nauczysz.
Jeśli słuchasz tych, którzy myślą inaczej, to kwestionujesz swoje poglądy, identyfikujesz martwe punkty, poszerzasz perspektywę, tworzysz połączenie i być może budujesz nić porozumienia.
Jak można wykorzystać rozmowę z innym człowiekiem, którego poglądy są inne?
- Jordan Peterson ujął to w zdaniu: „Załóżmy, że osoba, której słuchasz, może wiedzieć coś, czego ty nie wiesz”.
- Pamiętaj, że nikt nie ma zawsze racji, ani nie ma osób, które zawsze się mylą. Wszyscy mamy mieszankę opinii. Porzucenie przekonania, że zawsze masz więcej racji niż inni, jest ćwiczeniem pokory i sprawdzianem z rzeczywistością.
- Zrozum, dlaczego ktoś myśli inaczej niż ty, nie pozostawaj tylko z obserwacją, że myśli inaczej. Dowiesz się znacznie więcej z odpowiedzi na pytanie – dlaczego.
- W rozmowie nie atakuj, gdyż ludzie, którzy czują, że kwestionujesz to, co mówią, zwykle przyjmują postawę obronną.
- Poszukaj tego, z czym się zgadzasz i użyj tego jako podkładu. Łatwiej jest wzajemnie się rozumieć, gdy mamy wspólne punkty.
- Czasami zaznacz, że nie wziąłeś pod uwagę takiego punktu widzenia.
- Poproś o wyjaśnienie, dlaczego osoba się z Tobą nie zgadza.
- Podkreślaj, że różne doświadczenia mogą tworzyć różnice w perspektywach.
- Przyznaj, że ludzie czasami wyciągają różne wnioski z tych samych doświadczeń.
- Jeśli się nie zgadzasz, zrób to grzecznie.
- Nie tylko się nie zgadzaj, ale też wyjaśnij dlaczego.
- Parafrazuj słowa rozmówcy, aby się upewnić, że dobrze zrozumiałeś.
- Przyznaj (jeśli tak jest), że nie masz wystarczających informacji, aby osądzić, czy coś jest prawdą, czy nie.
- Używaj sformułowania: „Z mojego doświadczenia”. Inni mogą nie zgodzić się z twoim wnioskiem, ale nie z tym, co ci się przydarzyło lub z tym, co czułeś.
- Podziękuj rozmówcy za poszerzenie perspektywy (jeśli naprawdę to doceniasz).
Na podstawie artykułu Marka Sanborn