Nauczanie z wykorzystywaniem komiksów może być stosowane na różnych przedmiotach i coraz więcej nauczycieli po tę metodę sięga.
Tim Smyth, nauczyciel nauk społecznych w Wissahickon High School wyjaśnia w swoim artykule (https://www.eschoolnews.com/2021/06/01/how-a-teacher-uses-comics-to-teach-social-justice/), jak wykorzystuje komiksy w nauczaniu np. przy omawianiu z uczniami trudnych problemów społecznych.
Artykuł zainspirował mnie do przedstawienia takiej możliwości nauczycielom.
Uczniowie mogą tworzyć komiksy: rysując, robiąc kolaż lub korzystając z programów komputerowych. Myślę, że polecenie stworzenia komiksu jest dla uczniów ciekawym wyzwaniem i często mogą woleć je wykonać, niż pisać np. wypracowanie, czy podsumowanie. Można tak przypuszczać, widząc zaangażowanie uczniów w tworzenie map myślowych.
Komiks może być tworzony, aby zaprezentować nowy temat, ale też jako podsumowanie. Uczniowie mogą tworzyć komiks zespołowo lub indywidualnie. Dzięki komiksowi mają szansę wykorzystać swoje zdolności rysownicze i kreatywnie podejść do tematu.
Można zaproponować uczniom prezentacje stworzonych komiksów, wtedy pobudzana jest ich wyobraźnia i uczniowie uczą się od siebie wzajemnie, a przekaz idzie z dwóch stron – tekst i rysunek. Komiks można uzupełnić muzyką, piosenka lub wierszem, wtedy uzyskuje się jeszcze większą siłę oddziaływania.
Tim Smyth prowadzi stronę internetową o pracy z komiksami: https://www.historycomics.net/
Może jest to dobry pomysł na sensowne urozmaicenie nauczania? Szczególnie na koniec roku szkolnego, gdy podsumowujemy, czego się nauczyliśmy. Jeśli komiks zostanie w OK zeszycie ucznia, to będzie wspaniałą pamiątką uczenia się.