Na tworzenie drużyny kluczowy wpływ ma przekonacie uczniów, że są ważni dla innych uczniów i dla nauczyciela. Do tego potrzebna jest samoświadomość i poznanie samego siebie i innych członków drużyny.
Wzajemne poznanie wpływa również na zaangażowanie uczniów w naukę.
Jak to zrobić w kontakcie zdalnym, jeśli nie było okazji, o to zadbać wcześniej? Przedstawię 6 prostych pomysłów, które można realizować zarówno podczas lekcji zdalnych przedmiotowych, jak i wychowawczych.
- Wartości
Odwoływanie się do wartości, które są dla uczniów ważne.
Można poprosić uczniów, aby napisali esej o wartościach i zasadach, którymi się kierują w życiu i o tym, co dla nich jest ważne.
Nie musi to być esej, może to być wywiad z samym sobą, prezentacja lub film. Tematem może być:
- Co wpłynęło na to kim jestem dzisiaj i jakie mam nadzieje na przyszłość?
- Jaką postać podziwiam i dlaczego?
- Wydarzenie, z którego wiele się nauczyłem.
Ciekawe będzie dla wszystkich odwołanie się do prac po upływie roku. Czy coś się zmieni?
- Tożsamość
Celem tego ćwiczenia jest przekonanie uczniów, że pierwsze wrażenie może nie być trafne.
Polega na pokazaniu uczniom kilku zdjęć osób i zapytaniu, kim są te osoby, czym się zajmują, jakie mają doświadczenia.
Po zapisaniu sugestii uczniów nauczyciel ujawnia prawdziwe szczegóły z życia osób ze zdjęć. Prowadzi to do dyskusji na temat robienia pozornych założeń na podstawie wyglądu lub zachowania.
- Spis upodobań
Poproś uczniów, aby wymienili przykłady swoich ulubionych muzyków, tytułów piosenek, ulubionych sportów, zajęć, gier lub rodzajów posiłków. Do każdej wybranej opcji uczeń dopisuje coś osobistego, np. dlaczego ceni akurat tę osobę lub tytuł utworu muzycznego i kiedy go po raz pierwszy usłyszał.
Jeśli mamy możliwość indywidualnego kontaktu, to można zadać kilka prowokujących do myślenia pytań np.:
Jakie masz marzenia?; Co Cię niepokoi w świecie?; Co działa na Ciebie inspirująco?; Kim chciałbyś być w przyszłości?
Odpowiedzi na te pytania można wykorzystać w nauczaniu, tak, aby zainteresować uczniów tematami lekcji.
- Blogi
Można założyć bloga klasowego, w którym uczniowie
piszą na interesujące ich tematy. Blog ma możliwość komentowania wpisów i można do tego uczniów zachęcać. Blogów można użyć do oceny koleżeńskiej, na podstawie określonych kryteriów wypowiedzi literackich. Jednocześnie uczniowie mają okazję lepiej się poznać.
- Dokumentacja własnego życia
Można polecić uczniom tworzenie autobiograficznych mini filmów, zwiastunów filmowych, podcastów o swoim życiu, kolarzy ze zdjęć lub o tym, co ich interesuje.
Dzięki nim uczniowie mogą lepiej się wzajemnie poznać i uczą się prezentacji własnej osoby.
- Zabawa
Ta propozycja dotyczy krótkich, zabawnych zadań, które są angażujące i pomagają się przyjrzeć sobie samemu.
Można poprosić o przesłanie ulubionej piosenki i na początku lekcji odegrać jedną nich. Można spróbować zgadnąć, kto podał tytuł danego utworu.
Nauczyciel może pilnie obserwować uczniów, wybrać trzy pozytywne rzeczy, które udało mu się zaobserwować, a pod koniec tygodnia może o nich powiedzieć, a uczniowie mogą je przypisać do osoby.
Inna gra to poproszenie ucznia, aby powiedział dwie prawdy o sobie i jedno zdanie fałszywe, zadaniem reszty klasy jest odgadnąć, która z nich nie jest prawdziwa.
Inspiracja artykułem Nory Fleming z 12 listopada 2020 roku: