Czy uczeń powinien mieć włączoną kamerkę w czasie lekcji zdalnej?

27 października ukazał się  mój i Michala Szczepanika wpis  na blogu CEO: Czy uczeń powinien mieć włączoną kamerkę w czasie lekcji zdalnej? Skopiowałam go na Oś, aby mieć wszystko w jednym miejscu. Temat bardzo aktualny.

Wraz z edukacją zdalną do wielu z nas powróciły stawiane już wcześniej pytania i wątpliwości dotyczące korzystania z kamerki internetowej podczas lekcji. Nie wszyscy nauczyciele i nauczycielki mają jednakowe zdanie w tej sprawie. Są tacy, którzy wymagają jej używania, a są tacy, którzy uznają, że nie jest to konieczne. Ja jestem przekonana, że widok uczniów i uczennic bardzo pomaga w nauczaniu i uczeniu się. 

Podobną opinię ma Michał Szczepanik, nauczyciel biologii:

Z mojego doświadczenia wynika, że lepiej jeśli wszyscy uczestniczący w lekcji online mają włączone kamerki. Pozytywnie wpływa to skupienie na tym, co przekazuje nauczyciel. Co więcej sam nauczyciel ma pewność, że uczennice i uczniowie nie oddalili się w czasie lekcji od komputerów. Rozumiem obawy części nauczycieli, czy też uczennic i uczniów, którzy nie chcą się używać kamerki, obawiając się, że ktoś zobaczy ich mieszkanie, a nawet nagra i udostępni wideo na ten temat w internecie. Rozmawiając z moimi koleżankami i kolegami, nie usłyszałem od nikogo, że nagranie lekcji online pojawiło się gdzieś w sieci. Wydaje mi się, że uczniowie mają lepsze pomysły na zagospodarowanie czasu niż nagrywanie naszych lekcji i robienie z niej przysłowiowej „beki”. Nie jest wcale tak łatwo nagrać lekcję online, trzeba naprawdę do tego się odpowiednio przygotować. 

Problemem może być też obawa, że ktoś zobaczy jak mieszkamy. By sobie z nią poradzić możemy – przynajmniej w przypadku części programów – użyć tła, które pojawi się za osobą korzystającą z kamerki i zakryje część pomieszczenia, w którym taka osoba przebywa. Możemy skorzystać w takiej sytuacji z dowolnej grafiki czy zdjęcia lub efektu rozmycia tła. 

Przydatne!

Wspólne ustawienie tła na początku lekcji może być dobrym pomysłem na jej ciekawe rozpoczęcie oraz zachęcenie uczniów i uczennic do włączenia kamerek. Warto pozwolić im wybrać grafikę, z której chcieliby dziś korzystać i tym samym skupić ich uwagę i zaangażować w zajęcia. Takie możliwości dają między innymi Zoom oraz Microsotf Teams.

Najważniejsze w używaniu kamerki internetowej na lekcji są uważność i stosowanie się do zasad. Na moich lekcjach zasad było niewiele. W czasie lekcji online nie obrażamy nikogo, nie przekrzykujemy się, mamy włączone kamerki, kiedy nie mówimy wyciszone mikrofony, jesteśmy ubrani tak, jakbyśmy byli w szkole, nie jemy. Na pierwszych lekcjach czasem ktoś pojawił się w piżamie, czasem widać było przez chwilę łóżko, którego właściciel nie zdążył jeszcze „ogarnąć”, ktoś kończył jeszcze śniadanie, zawsze wtedy delikatnie prosiłem, aby takie sytuacje nie zdarzały się na kolejnych lekcjach i ich nie było. 

Po pewnym czasie dla uczennic i uczniów lekcja online z wykorzystaniem kamerki nie jest problemem. Zapominają o tym, że kamerka jest włączona. Zdarzało się, że uczeń zapomniał o niej i zaczął dłubać w zębach lub nosie, wtedy wyłączyłem mu kamerkę na chwilę i napisałem prywatną wiadomość, że to co robi widzi też reszta klasy.

Uważam, że należy odczarować mit złego wykorzystania kamerki na lekcji online. Ja co jakiś czas pozwalałem uczennicom i uczniom na to, by w kamerce pokazali to z czego są dumni, co sami zrobili, jakiego zwierzaka mają w mieszkaniu. To budowało relacje, o które ciężko w czasie przymusowej izolacji. Jak dla mnie, kamerki w czasie lekcji online dawały więcej plusów niż minusów.

 

Podstawowe argumenty za włączaniem kamerki podczas lekcji

Warto korzystać z kamerek internetowych podczas prowadzenia lekcji online, ponieważ dzięki temu:
– uczniowie i uczennice widzą się wzajemnie i mogą wykonywać wspólnie zadania,
– łatwiej jest wszystkim uczestnikom i uczestniczkom lekcji nawiązać relacje, które są w tym procesie uczenia się bardzo ważne,
– nauczyciel i nauczycielka może zauważyć, jeśli uczniowie i uczennice są zdezorientowani, znudzeni, podekscytowani, zaangażowani lub potrzebują pomocy. Dzięki tej informacji może dostosować nauczanie do ich potrzeb,
– nauczyciel i nauczycielka ma szansę na monitorowanie procesu uczenia się,
– łatwiej utrzymać dyscyplinę podczas lekcji.

Jak przekonać uczniów i uczennice do włączenia kamerki?

Wielu uczniów i uczennic broni się przed zasadą włączania kamery, podają różne argumenty. Do tych argumentów dopisaliśmy sposoby na rozwiązanie problemu:

Trudność zgłoszona przez ucznia lub uczennicę Propozycja rozwiązania
Nie chcę, aby inni oglądali mój pokój i oceniali np. panujący w nim porządek lub jego wyposażenie. Można przygotować tło, zarówno komputerowe, jak i realne (np. zasłona)
Mam za słaby internet, abym mógł mieć na stale włączoną kamerkę. Szkoła lub samorząd lokalny może dofinansować łącze internetowe tych uczniów i uczennic, którzy tego potrzebują.
Nie lubię, gdy mnie ktoś obserwuje. W klasie szkolnej uczeń jest obserwowany przez cały dzień
Nie chcę być stale monitorowany. j.w.
Chcę mieć poczucie prywatności. j.w.
Nie mam pewności, czy film z lekcji nie zostanie przekazany rodzicom. To zależy od regulaminu przyjętego przez szkołę.
Boję się, że kamera uchwyci moje niewłaściwe zachowanie i inni będą się ze mnie śmiać. Nauczyciel może umówić się z uczniami, że w razie takiej sytuacji wyłączy uczniowi kamerkę samodzielnie lub napisz e do niego prywatną wiadomość.

 

 

Dodaj komentarz