Człowiek nie rodzi się z umiejętnością organizowania swojej pracy.
Uczniowie pozostawienie sami sobie (np. w zdalnym nauczaniu), często nie potrafią zorganizować swojej nauki, aby przebiegała ona efektywnie.
Nauczyciel może pomoc uczniowi, rozmawiając z nim, dowiadując się z czym uczeń ma problem i podsuwając mu użyteczne wskazówki. Jedną ze wskazówek (wykorzystywanych przez dorosłych) jest sporządzanie listy zadaniowej.
Na początek przedstawię kilka raf tej metody.
- Wszystkie zadania na liście. Zamieszczanie na liście wszystkich zadań, które przyjdą do głowy i traktowanie ich jako koniecznych do wykonania.
- Za długa lista (inny aspekt pierwszej rafy). Długa lista zadań działa na człowieka demotywująco i przytłacza go. Może to skutkować paraliżem i niewykonaniem jakichkolwiek czynności.
- Lista bez priorytetów. Czyli wszystkie zdania tak samo ważne. Takie podejście powoduje, że wykonujemy mniej ważne zadania, tylko dlatego, że są wyżej na liście.
- Brak określenia czasu potrzebnego na wykonanie zadania. Dzieje się tak dlatego, że optymistycznie zakładamy, że potrzebujemy mniej czasu, niż okazuje się w rzeczywistości. Takie podejście nie jest realistyczne.
- Lista ciągle się powiększająca. W miarę wykonywania zadań, dopisujemy nowe i lista zamiast się zmniejszać, powiększa się. Skutkuje to frustrującym przesuwaniem zadań na następne terminy.
- Unikanie zamieszczania zadań, których nie lubimy. Czasami unikamy zadań niewygodnych, poprzez niezamieszczanie ich na liście, a zamiast nich wpisujemy zadania łatwe i przyjemne. Wykonanie tych zadań daje fałszywą satysfakcję.
Jeśli chcemy pomoc uczniowi w planowaniu jego własnej listy zadań, to na początku dowiedzmy się, w którą z raf wpadł nasz uczeń. A następnie spróbujmy przekształcić jego listę zadań w listę sukcesów.
Czego dowiedzieliśmy się od ucznia: | Zagrożenie | Wskazówka dla ucznia |
Uczeń skarży się, że jego lista zadań go przerasta. | Uczeń nie wykonuje zadań i obwinia się za ich niewykonanie. | Zamieszczaj na liście tylko te zadania, które są realne do wykonania w danym czasie. |
Uczniowi brakuje czasu na wykonanie zaplanowanych zadań. | Część zadań nie zostaje wykonana. | Do każdego zadania określ czas jego wykonania. Następnie skonfrontuj wyliczony czas z czasem dostępnym. |
Uczeń wykonuje zadania po kolei z listy i na ważne nie wystarcza mu czasu. | Najważniejsze zadania nie są wykonane. | Ustal priorytety. Zadania najważniejsze zamieść najwyżej listy lub oznacz innym kolorem. |
Uczeń ma do wykonania skomplikowane zadanie, które przekracza planowany czas. | Uczeń zajmuje się tylko tym zadaniem i jest nim bardzo zmęczony. Zadanie staje się za bardzo uciążliwe. | Gdy lista zawiera większe zadanie z wieloma składnikami, podziel zadania na etapy i wpisz je jako osobne zadania. Na przykład: Zadanie w postaci eseju można podzielić na napisanie wstępu, potem rozwinięcia, a na końcu zakończenia. |
Zadanie, które uczeń zaplanował są za trudne dla niego do wykonania. | Uczeń zniechęca się i porzuca swoje plany. | Różnicuj swoją listę zadań. Umieść na liście kilka prostych, „2-minutowych” pozycji. Pomoże Ci to nabrać rozpędu i zaostrzyć apetyt na prawdziwą pracę. Dobra lista zadań zawiera zwykle jedno duże zadanie, 2-3 zadania średnie i 4-5 zadań mniejszych.
W sprawie za trudnych zadań postaraj się o pomoc nauczyciela lub kolegi lub koleżanki. |
Uczeń nie wie, jak ma planować swoją listę zadań. | Kartka z listą jest pusta lub jest na niej bałagan. | Znajdź osobę z którą będziesz mógł przedyskutować swoją listę zadań. Może to być koleżanka lub kolega, ktoś z rodziny lub nauczyciel. |
Uczeń twierdzi, że planowanie jest dla niego za trudne i nie ma z niego satysfakcji. | Uczeń porzuca planowanie. | Gdy wykonasz już zadanie z listy, skreśl je lub podkreśl, jako wykonane. To może być małe świętowanie sukcesu. Możesz sobie wyznaczyć nagrodę po każdym z powodzeniem wykonanym zadaniu. |
Uczeń ma na swoich listach zadania, które stale są przesuwane na następny termin. | Zadania nie są wykonane i demotywują ucznia. | Stałe zadania warto trzymać na osobnej liście. Można też rozłożyć je na etapy możliwe do wykonania i wpisać je jako poszczególne zadania do wykonania. |
Pomoc w postaci rozmowy z uczniem na temat samodzielnego uczenia się, zawsze jest dla ucznia korzystna.
Inspiracja artykułem Naphtali Hoff:
https://www.smartbrief.com/original/2020/09/manage-and-prioritize-your-do-list?utm_source=brief