Opracowaliśmy (Jacek Strzemieczny i Danuta Sterna) prosty scenariusz lekcji dla uczniów o koronawirusie. W naszym pomyśle są dwie lekcje, ale mozna z nich zrobić jedną ograniczając liczbę poleceń.Wykorzystujemy stronę Ministerstwa Zdrowia: Koronawirus – Co musisz wiedzieć.
Scenariusz lekcji o chorobie COVID-19 i koronawirusie
(dwie jednostki lekcyjne lub dostosowanie do jednej lekcji, w przypadku edukacji wczesnoszkolnej wskazane dostosowanie do wieku uczniów)
Cele
Uzyskanie lub wzmocnienie wiedzy i zachowań prozdrowotnych związanych z koronawirusem wywołującym chorobę COVID-19
Cel w języku ucznia:
Poszerzysz swoją wiedzę na temat koronawirusa
Kryteria sukcesu:
Będę wiedział:
- Jakie są objawy zachorowania?
- Jak koronawirus się przenosi?
- Jak chronić siebie i innych?
- Co robią służby naszego kraju, aby zapobiec epidemii?
- Co mogę zrobić dla swoich bliskich i sąsiadów?
Scenariusz lekcji
Czas | Co robimy? | Wskazówki dla nauczyciela |
5 min. | Cele, kryteria i pytanie kluczowe. Nauczyciel przedstawia · Cel zajęć: Poszerzysz swoją wiedzę na temat koronawirusa · Kryteria sukcesu: Będę wiedział: 1. Jakie są objawy zachorowania? 2. Jak koronawirus się przenosi? 3. Jak chronić siebie i innych? 4. Co robią służby naszego kraju, aby zapobiec epidemii? 5. Co mogę zrobić dla swoich bliskich i sąsiadów? · Pytanie kluczowe Przykładowe pytania kluczowe: v Co ja mogę zrobić, aby uniknąć zarażenia i nie zarazić innych? v Jak można ograniczać rozprzestrzenianie się koronawirusa? v Co powinna wiedzieć moja rodzina na temat koronawirusa? |
Cele zajęć podajemy taki, aby był dla uczniów zrozumiały. Cel i kryteria można wyświetlić na ekranie, napisać wcześniej na tablicy lub odbić na ksero i rozdać uczniom. Pytanie kluczowe ma zainteresować uczniów i prowadzić lekcję w kierunku odpowiedzi na to pytanie. Rekomendujemy wybrać jedno z proponowanych lub samemu wymyślić takie, które zainteresuje uczniów. |
5 min. | Zadanie wstępne – nawiązanie do tego, co uczniowie już wiedzą. Nauczyciel dzieli (najlepiej losowo) uczniów na 4 lub więcej grup (tak, by w każdej z grup było około 4 uczniów), przydziela każdej grupie jedno z pierwszych 4 kryteriów/zagadnień. 1. Jakie są objawy zachorowania? 2. Jak koronawirus się przenosi? 3. Jak chronić siebie i innych? 4. Co robią służby naszego kraju, aby zapobiec epidemii? Polecenie: Narysujcie na plakacie tabelę złożoną z 3 kolumn: (1) Co już wiemy na ten temat? (2) Jakie pytania w związku z tym kryterium/zagadnieniem się nasuwają? (3) Czego się dowiedziałem? Wypełnijcie tylko dwie pierwsze kolumny (1) i (2), trzecią pozostawcie pustą. |
Można to zrobić patyczkami lub w inny sposób. Przydział uczniów przez nauczyciela do grup może wzbudzać sprzeciw, dlatego lepiej dokonać przydziału losowo, co zapewne zostanie lepiej przyjęte przez uczniów. Zagadnieniem 3 powinno zajmować się więcej grup. Przed lekcją trzeba przygotować plakaty i flamastry w liczbie odpowiadającej liczbie grup. Warto zapytać uczniów, czy polecenie jest zrozumiałe. |
7 min. | Przygotowanie plakatów. Uczniowie w zespołach przygotowują swój plakat wypełniając dwie kolumny tabeli Powstaje tyle plakatów ile mamy zespołów. |
Nauczyciel określa ile uczniowie mają czasu na pracę w zespole. Uczniów uczulamy, by brali pod uwagę i zapisywali sugestie wszystkich członków zespołu. |
15 Min. |
Prezentacje grup. Każda z grup (zespołów) kolejno prezentuje swoje plakaty. Jeśli dla jednego zagadnienia powstało kilka plakatów (bo pracowało nad nim kilka zespołów np. dla zagadnienia 3) to zawieszamy je obok siebie i dalej traktujemy je zbiorczo. Po wszystkich prezentacjach uczniowie z pozostałych zespołów mogą dopisać to, czego ich zdaniem zabrakło w (1) i (2) kolumnie na każdym z plakatów. |
Na każdy plakat 1 min. Trzeba zapowiedzieć uczniom, że mają ograniczony czas na swoją prezentację i że może ona trwać 1 minutę. Trzeba zadbać o sprawną zmianę prezenterów. Warto uprzedzić uczniów, że będą mieli możliwość dopisania brakujących ich zdaniem treści, na plakatach. Czas na dopisanie – 3 min |
10 min. | Zadanie główne: Polecenie: W zespołach wyszukajcie w Internecie materiał pt.: Koronawirus – co musisz wiedzieć. Wspólnie się z nim zapoznajcie wyszukując w nim odpowiedzi na pytania związane ze swoim zagadnieniem. Uczniowie pracują w zespołach i odpowiadają na pytania z plakatu (kolumna (2)), korzystając z materiału i swojej wiedzy. |
Uczniowie wyszukują odpowiedni link w telefonie lub w Internecie w komputerze i wspólnie się z nim zapoznają. Jeśli mają trudność w znalezieniu materiały, nauczyciel podaje im link : https://www.gov.pl/web/zdrowie/co-musisz-wiedziec-o-koronawirusie Jeśli nauczyciel przewiduje trudności w korzystaniu z internetu, to może wydrukować materiał w liczbie odpowiedniej do liczby grup. |
Przerwa | ||
max 25 min | Prezentacja efektów pracy grup Uczniowie wpisują efekty swojej pracy w kolumnę (3) na swoim plakacie. |
Na każdą prezentację grupy mają 3-5 minut. Trzeba uprzedzić uczniów ile czasu może trwać ich prezentacja. |
10 min | · Zadanie: W parach zastanówcie się: Co mogę zrobić dla swoich bliskich i sąsiadów? · Uczniowie rozmawiają w parach · Zebranie pomysłów |
Dla przykładu, można w porozumieniu z rodzicami zaproponować starszym sąsiadom zrobienie zakupów lub wykup leków. Ważne jest, aby skonsultować swoją propozycję z rodzicami i z osobami, którym się pomaga. |
10 min | Podsumowanie Uczniowie w parach odpowiadają na pytanie kluczowe, zadane na początku lekcji. Chętni lub wylosowani uczniowie podają swoje odpowiedzi na forum klasy. Nauczyciel prosi i zagłosowanie: · Teraz wiem mniej, niż przed lekcją o koronawirusie. · Teraz wiem tyle samo o koronawirusie, co przed lekcją · Teraz wiem więcej o koronawirusie, niż przed lekcją. |
Warto zastosować w tym miejscu losowanie By uniknąć sytuacji, w której nie znajdą się chętni do odpowiedzi. Warto zakończyć głosowaniem, aby uczniowie uświadomili sobie, że się czegoś nauczyli. |