W ostatnią sobotę w Domu kultury Wilanów w ramach budżetu partycypacyjnego odbyła się pierwsza konferencja pt. Wspieraj swoje dziecko. Ocenienie kształtujące dla rodziców. Tym samym rozpoczęliśmy cykl dwóch konferencji i warsztatów i kursów dla rodziców. Udział jest całkowicie bezpłatny i każdy rodzic może wybrać sobie z oferty, to w czym chce uczestniczyć.
Serdecznie zapraszamy do wzięcia udziału rodziców, przyszłych rodziców, a też dziadków.
Info o projekcie i formularze zgłoszeniowe:
https://sus.ceo.org.pl/ocenianie-ksztalujace/o-dzialaniu/aktualnosci/rekrutacja-ok-dla-rodzicow
Opis propozycji:
W każdej z dzielnic (uczestnikiem może być każdy z obywatel) proponujemy:
- Konferencję – OK dla rodziców (4h z przerwą na herbatę). Jest to aktywna prezentacja, w której dyskutując zastanawiamy się co warto, aby rodzice wiedzieli na temat oceniania kształtującego i co z tego mogą wykorzystać w budowaniu dobrych relacji z dzieckiem i w pomocy mu w nauce.
- Warsztat – OK w wychowaniu (1,5h). Warsztat podczas którego proponujemy wykorzystanie oceniania kształtującego w wychowaniu dziecka.
- Warsztat – OK zeszyt wakacyjny (1,5h). Warsztat mówiący o propozycji – jak sensownie wraz z dzieckiem poznawać świat i się z nim owocnie kontaktować.
- Warsztat – Jak pomoc dziecku w nauce (2h). Warsztat pokazujący, jak wykorzystując elementy oceniania kształtującego rodzic może pomoc dziecku uczyć się.
- Kurs internetowy – 4 modułu kursu na wyżej wymienione tematy, kurs zawiera materiały i filmy.
Wnioski po pierwszej konferencji:
Na konferencję przybyło kilkunastu rodziców, ale dyskusje, pytania i odpowiedzi były niezwykle interesujące. W konferencji brały udział też nauczycielki (Agnieszka Wenda, Katarzyna Młodożeniec), które dzieliły się swoim doświadczeniem zarówno z pracy w szkole, jak też z wychowania własnych dzieci. Konferencje prowadziły: Danuta Sterna i Edyta Wąsik, trenerki programu – Szkoła Ucząca Się
W ewaluacji końcowej zadaliśmy uczestnikom 3 pytania:
- Jak oceniasz merytoryczność treści poruszanych na konferencji:
W skali od 1 do 6 uczestnicy ocenili merytoryczność treści na 5,9.
Wniosek nasuwa się taki, że tematyka była dla uczestników bardzo intersująca i jej przedstawienie również.
- Jak oceniasz organizację konferencji
W skali od 1 do 6 uczestnicy ocenili na 5,5, co jest również bardzo wysoka notą.
- Jakie zagadnienia chciałbyś pogłębić z oceniania kształtującego.
Można było wybrać kilka:
OK w wychowaniu własnego dziecka – 6 osób
OK zeszyt jako forma wspólnej nauki z dzieckiem – 4
Jak rodzice mogą pomoc dziecku się uczyć? – 9
Jak współpracować z nauczycielami? – 3
Jak motywować dziecko do nauki? – 10
Była też możliwość dopisania innych zagadnień. Uczestnicy zaproponowali w ramach tej propozycji:
- Jak uświadomić kadrę pedagogiczną?
- Jak tworzyć cele z poszczególnych tematów?
Na koniec konferencji zapytaliśmy uczestników przy pomocy kostki dydaktycznej – co było dla nich ważne? Oto ich odpowiedzi:
- Proszę mocniej rozreklamować konferencję wśród szkół, nauczycieli i rodziców (plakaty w szkole).
- Zbyt późno otrzymałam potwierdzenie udziału w konferencji
- Bardzo czekam na warsztaty i na pewno będę zachęcała do wzięcia udziału innych rodziców.
- Rzeczywistość szkolna jest niestety innym światem, oby udało się to zmienić.
- Najważniejsze jest dla mnie to, ze w prosty sposób mogę zmotywować dziecko do nauki.
- Wiem, jak i o czym mogę rozmawiać z nauczycielem
- Pokazanie na czym polega system OK! Krok po kroku.
- Jak wykorzystać OK w domu z dzieckiem.
- Podpowiedzi jak wprowadzać zmiany w środowisku szkolnym.
Od siebie chciałabym dodać, że uczestniczki i uczestnicy byli niezwykle świadomymi rodzicami, którzy poszukują dobrych rozwiązań dla swoich dzieci. Chcieliby współpracować z nauczycielami i wspólnie czynić szkołę przyjazną dzieciom. Brakuje takiej płaszczyzny na której mogliby się spotkać rodzice i nauczyciele w ramach dyskusji nad dobrem dziecka.
Zapraszamy serdecznie rodziców do wybrania konferencji i warsztatów i wzięcia w nich udział. Cieszymy się, że ten temat wygrał budżet partycypacyjny w dwóch dzielnicach i że zaczynamy wspólnie rozmawiać.