Dobry początek roku szkolnego w Twojej klasie

Niedługo rozpoczniemy nowy rok szkolny możemy pomyśleć o stworzeniu przyjaznego dla uczniów środowiska w klasie. Korzystam z propozycji znanej edukatorki z USA Barbara R. Blackburn – jak to zrobić?

RELACJE

Pierwszym krokiem do stworzenia zachęcającego i przyjaznego środowiska jest zbudowanie relacji z uczniami – poznanie uczniów, zrozumienie ich, branie tego pod uwagę w nauczaniu i szeroko rozumiane wspieranie uczniów. To pokazuje uczniom, że są szanowani. Oto kilka sposobów nawiązywania kontaktu z uczniami, przez ich poznanie:

Można poprosić uczniów, aby napisali swoją „autobiografię” w formie harmonogramu doświadczeń. Po tym, jak uczniowie sporządzą listę wydarzeń ze swojego życia, można dodać zdjęcia i zamieścić wszystko w kronice klasowej. Kronika może być sukcesywnie uzupełniana. Można do niej wracać i zapoznawać się z przeżyciami uczniów. Ważne, aby uczniowie zamieszczali w swojej autobiografii tylko takie informacje, którymi sami chcą się z innymi podzielić.

Alternatywą do autobiografii może być propozycja ułożenie wiersza lub rapu – „Skąd jestem”. Pozwala to uczniom dzielić się z swoim życiem z nauczycielami i koleżankami i kolegami.

Obie propozycje można poprzedzić wspólnym ustaleniem co dobrze by było, aby w utworach się znalazło.

Ja z dwoma klasami, z którymi się spotykam co roku (wiele lat po ich maturze), uzupełniam kroniki i z nich każdy może się dowiedzieć, co się dzieje u innych osób.

Trzecim sposobem na wzajemne poznanie może być tworzenie plakatów na własny temat. Dobrze jest również ustalić, jakie elementy dobrze, aby znalazły się na plakacie. Jeśli uczniowie są w początkowych klasach szkoły, to sporządzanie plakatu może być dla nich łatwiejsze niż pisanie, a można też zaprosić ich do zrobienia kolażu. Plakaty mogą być ozdobą sali lekcyjnej.

Autorka artykułu z którego korzystam zaproponowała kilka takich elementów:

Gwiazda – Jaka jest twoja wspaniała strona?

Samochód na wymianę – Którą część swojej osobowości chciałbyś wymienić?

Doniczka – Jak sprawić, by nasza klasa była lepszym miejscem?

Wstążka z pierwszą nagrodą – Z czego chciałbyś być zapamiętany?

Korona – Jakie jest twoje osiągnięcie?

Znak zwycięzcy – Dlaczego jesteś zwycięzcą?

Smutne emotikony lub szara chmura – Jakie rzeczy cię przygnębiają?

Pytanie lub wykrzyknik – Co chciałbyś, żeby inni o tobie wiedzieli?

TWORZENIE ŚRODOWISKA

Drugim sposobem na stworzenie zachęcającego środowiska jest zadbanie o niego od strony relacji pomiędzy uczniami. Chcielibyśmy, aby środowisko było : pozytywne, przyjazne, bezpieczne i ukierunkowane na rozwój. Co można w tej sprawie zrobić?

  • Cytaty sukcesu

Pomysł polega na znalezieniu cytatów z wypowiedzi znanych ludzi, które są optymistyczne i wzmacniające, na przykład:

„Niezależnie od tego, czy myślisz, że możesz, czy nie – masz rację”. – Henry Ford

„Zawsze pamiętaj, że masz w sobie siłę, cierpliwość i pasję, by sięgać gwiazd i zmieniać świat.” – Harriet Tubman

„Nie spróbować to prawdziwa porażka.” — George’a Edwarda Woodberry’ego

„W życiu poniosłem porażkę i dlatego odniosłem sukces”. – Michaela Jordana

„To nasze wybory pokazują, kim naprawdę jesteśmy, o wiele bardziej niż nasze umiejętności”. – J.K. Rowling

„Nie możemy rozwiązać naszych problemów za pomocą tego samego myślenia, którego użyliśmy do ich stworzenia”. — Alberta Einsteina

„Jeśli chcesz latać, musisz porzucić rzeczy, które cię obciążają”. – Toniego Morrisona

„Nikt nie może sprawić, że poczujesz się gorszy bez Twojej na to zgody”. – Eleanor Roosevelt

  • Pozytywne wzorce

Innym dobrym pomysłem jest przedstawianie uczniom pozytywnych wzorców do naśladowania. Wymaga to od nauczyciela poznania biografii i sukcesów ważnych osób.

Wzorami do naśladowania mogą być również sami rówieśnicy. Wspominane wcześniej biografie i plakaty, mogą wyjąć na światło dzienne wiele pozytywnych przykładów. Z mojego doświadczenia przypominam sobie dziewczynkę, która zamieściła na plakacie informację, że opiekuje się swoim niepełnosprawnym braciszkiem i wielu uczniów to doceniło.

  • Powitalne drzwi

Pomysłem, który zdecydowanie warto polecić jest powitanie uczniów w drzwiach klasy. Może to być tylko udekorowanie drzwi klasy tak, aby uczniowie widzieli, że są mile widziani, ale może też być przywitanie przez podanie ręki każdemu uczniowi.

Innym pomysłem na powitania uczniów jest udekorowanie drzwi. Można użyć motywu lub samych słów, ale przesłanie ma być jasne: chcę, żebyś się tutaj uczył!

  • Poznanie się wzajemne uczniów.

Ja ze swego doświadczenia dołożę pomysł na wzajemne poznanie się uczniów. Proszę uczniów, aby każdy uzupełnił kilka informacji typu: mam rodzeństwo; mieszkam w dzielnicy, lubię muzykę; interesuję się itp.

Następnie na dany znak uczniowi łączą się w pary (2 minuty) i przekazują sobie wzajemnie informacje, po czym następuje zmiana par. W ten sposób uczniowie poznają się wzajemnie, co potem ułatwia im kontakty.

Początek roku jest bardzo ważny, od niego wiele zależy, warto o niego zadbać.

 

Dodaj komentarz