Podam trzy przykłady rytuałów codziennych uhonorowujących czas spędzony razem. Takie rytuały mają za zadanie poznanie się uczniów i ich wzajemne docenienie się. Pokazują, że wspólny czas i społeczność klasowa są czymś wyjątkowym, o co należy dbać.
- Dedykacja
Na początku dnia, jeszcze przed podaniem celu lekcji nauczyciel prosi kilku uczniów, aby wygłosili 30–60 sekundową dedykację skierowaną do wybranej osoby. Może to być osoba z rodziny lub ktoś kogo się podziwia lub ktoś komu jesteśmy wdzięczni. Może to być ktoś nieznany reszcie klasy, ale może to być również jedne z uczniów. Dedykacja pokazuje za co doceniamy lub podziwiamy tę osobę lub za co jesteśmy jej wdzięczni.
W ciągu tygodnia zajmuje to około 5 minut, więc nie jest bardzo czasochłonne, a są to cenne momenty, które na nowo skupiają i wspierają społeczność klasową.
Na początku nauczyciel może zamodelować rytuał doceniając kogoś bliskiego, aby pokazać na czym wystąpienie polega. Potem można poprosić wolontariuszy o zrobienie tego samego dla wybranych przez nich osób. Zazwyczaj uczniowie podejmują to wyzwanie i sami zgłaszają się do dedykacji.
- Cytowanie
Każdego dnia jeden z uczniów przedstawia fragment książki, przeczytany cytat lub wiersz, którym chciałby się z innymi podzielić. Ma na to jedną minutę. Wyznaczony uczeń przygotowuje się do wystąpienia wcześniej w domu i wybiera, to co ma dla niego osobiste znaczenie. Taki rytuał powoduje, że uczniowie poznają się lepiej i mają okazję podzielić się tym, co ich zainteresowało.
- Zdjęcia
Innym rytuałem budującym wspólnotę może być tworzenie tablicy ze zdjęciami. Może to być ozdobna brama przed wejściem do klasy. Nauczyciel może prosić uczniów, aby przynosili swoje zdjęcia do szkoły i za ich zgoda wiesza je na tablicy. Należy pamiętać, że dozwolone są tylko zdjęcia udostępnione przez uczniów. Uczniowie lubią oglądać swoje zdjęcia przy wejściu do klasy i obserwować, jak się zmieniają w ciągu roku.
Inna wersja to zawieszanie zdjęć osób, które były wcześniej doceniane w rytuale: dedykowanie.
Ten rytuał jest też możliwy do celebrowania w czasie nauki zdalnej. Można zrobić kolaż ze zdjęciami i wykorzystać go jako cyfrową tapetę.
Tego typu rytuały pochłaniają niewielką część lekcji, a jednocześnie budują autentyczne zainteresowanie życiem i pasją innych i budują wspólnotę w klasie.
Inspiracja artykułem Henry Setona
One Comment
Pingback:
30 stycznia 2022 at 16:26