Zwiastun
Podczas spotkania poświęconego myśleniu pojęciowemu zastanowimy się wspólnie, jak możemy w naszej szkole promować takie myślenie oraz prowadzić lekcje w taki sposób, aby uczniowie widzieli powiązania pomiędzy pojęciami i rozumieli zagadnienia głębiej. Omówimy trzy sposoby na wprowadzenie myślenia pojęciowego:
- kategoryzowanie,
- szukanie różnic i podobieństw,
- zastosowanie
Spróbujemy zaplanować lekcje z wykorzystaniem tych sposobów i ewentualnie podzielimy się innymi pomysłami. Spotkanie potrwa około 1 godziny.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Artykuł
Myślenie pojęciowe
Zadaniem nauczyciela jest nie tylko uczenie uczniów faktów i umiejętności, ale również głębokiego rozumienia świata i zjawisk.
Sama wiedza i kompetencje są jak patrzenie na las od jego środka – łatwo dostrzec szczegóły, ale trudno zobaczyć całość. Aby uczniowie mogli mieć wgląd w całość, muszą „unieść się” w powietrze i zobaczyć las z góry. Należy dać im szansę na uogólnienia, podsumowania i wyciąganie wniosków.
Aby pomóc uczniom przejść od powierzchniowego do głębokiego uczenia się, możemy najpierw zadać samemu sobie trzy pytania, a następnie tak pokierować lekcją, aby uczniowie potrafili samodzielnie odpowiedzieć na te pytania:
- Co stanowi centrum zagadnienia, co jest najważniejsze?
- Jakie są połączenia pomiędzy prezentowanymi zagadnieniami?
- Jakie są możliwości wykorzystania i zastosowania wiedzy i umiejętności?
Takie myślenie o lekcji ma na celu uczenie głębokiego zrozumienia, tworzenie połączeń i wzorców.
Przedstawię trzy sposoby promowania myślenia pojęciowego uczniów.
- KATEGORYZACJA
Polega na:
- tworzeniu kategorii,
- sortowaniu/przyporządkowywaniu do kategorii,
- podawaniu przykładów charakterystycznych dla danej kategorii,
- opisie cech stworzonych kategorii.
Na przykład: uczniom w klasach młodszych można przedstawić kilkanaście przedmiotów i poprosić o podzielenie ich na grupy charakteryzujące się podobnymi elementami.
W pedagogice Montessori widziałam pomoc dydaktyczną w postaci rozmaitych brył w różnych kolorach i rozmiarach. Zadaniem ucznia było stworzenie z tych brył kategorii, a także nazwanie i opisanie ich.
- PODOBNE I RÓŻNE
To szukanie podobieństw lub różnic pomiędzy pojęciami, elementami, zagadnieniami.
Jeden ze sposobów polega na przedstawieniu kilku elementów i zapytaniu uczniów, które z nich i z jakiego powodu są podobne do wyznaczonego.
Na pewnej konferencji zaobserwowałam sposób na wprowadzanie pojęcia liczby pierwszej. Nauczyciel w dwóch kolumnach napisał liczby (w pierwszej liczby złożone, a w drugiej pierwsze), po czym zapytał uczniów, czym różnią się od siebie liczby z tych dwóch kolumn. Uczniowie mieli szansę samodzielnie zbudować definicję liczby pierwszej.
Więcej przykładów ilustrujących zastosowanie KATEGORYZOWANIA i PODOBNE I RÓŻNE:
- Poproś uczniów, aby posortowali do dwóch kategorii przykłady wielokątów i figur niebędących wielokątami.
- Przekaż uczniom przykłady migracji i poproś ich o znalezienie wspólnych cech, a następnie poproś o dokończenie zdania: „Migracja następuje wtedy, gdy _____”.
- Przedstaw uczniom koncepcję malarstwa impresjonistycznego i poproś ich o podanie własnych przykładów lub wskazanie wśród przedstawionych obrazów przykładów malarstwa impresjonistycznego.
- Omawiając ruchy obywatelskie, możesz poprosić uczniów o znalezienie wspólnych cech lub różnic pomiędzy ruchami obywatelskimi a innymi. Pomaga to w zrozumieniu pojęć: protest i prawo.
- Możesz zaprojektować działania wymagające od uczniów łączenia koncepcji. Pomaga w tym tworzenie map myślowych. Na przykład – dla tematu zrównoważonego rozwoju można poprosić, aby uczniowie ułożyli w określonym porządku pojęcia. Następnym krokiem będzie utworzenie połączeń między tymi pojęciami z wyjaśnieniem swojego myślenia (przy pomocy wcześniej zdobytej wiedzy).
- Poproś uczniów, aby wybrali dla siebie pewną koncepcję, którą będą reprezentować, a następnie przedstawili ją w małych grupkach. Kolejnym krokiem jest szukanie podobieństw w koncepcjach podczas pracy w tych samych lub innych grupach.
- Przedstaw uczniom opisy działalności innowatorów społecznych i poproś ich o znalezienie podobieństw i różnic. Na koniec uczniowie połączeni w grupy mogą napisać notatkę: „Jak twórcy zmian pokonują wyzwania?”
- ZASTOSOWANIE
Jeśli uczniowie zrozumieją i utworzą powiązania między pojęciami, możemy postarać się o znalezienie ich zastosowań. Pomaga to uczniom zobaczyć znaczenie tego, czego się uczą – zarówno w bliskim, jak i dalekim kontekście.Przykłady:
- Przedstaw uczniom nową sytuację i poproś, aby na podstawie tego, czego się nauczyli, opracowali możliwe drogi rozwiązania lub skutki, jakie ta sytuacja może przynieść. Na przykład: jeśli nauczasz o kampanii wrześniowej 1939 roku, to możesz zapytać, jak inaczej mogły potoczyć się losy wojny, gdyby Polacy podjęli inne decyzje.
- Zainicjuj debatę na kontrowersyjny temat, na przykład: „Rośliny są najważniejszymi organizmami w ekosystemie”. Uczniowie na podstawie zdobytej wiedzy opracowują swoje stanowiska „za” i „przeciw” oraz prezentują je.
- Możesz zaproponować uczniom przeczytanie krótkiego artykułu i znalezienie w nim dowodów na wybraną tezę. Na przykład: czy autor w swoim artykule jest za…?; jaki cytat w tekście o tym świadczy?
- Przy temacie funkcji kwadratowej możesz pokazać uczniom zdjęcia mostów i zapytać, który z nich ma kształt wykresu funkcji kwadratowej.
Inspiracja artykułem Carla Marschala
https://www.edutopia.org/article/3-ways-boost-students-conceptual-thinking
……………………………………………………………………………………………………………………………………………
Scenariusz spotkania
Myślenie pojęciowe
Przed poprowadzeniem spotkania lider:
- Rozmawia z dyrektorem na temat wyboru tematu.
- Rozmawia z dyrektorem, że chce przeprowadzić takie spotkanie i uzyskuje jego aprobatę i ewentualnie zapewnienie, że dyrektor będzie na spotkaniu lub zachęci nauczycieli do uczestnictwa.
- Zaprasza nauczycieli ustnie lub pisemnie do uczestnictwa w spotkaniu.
Ad 3. Propozycja ogłoszenia:
Drodzy nauczyciele,
planujemy spotkanie w dniu….., o godzinie ……, na temat myślenia pojęciowego naszych uczniów. Zastanowimy się wspólnie, jak możemy w naszej szkole promować takie myślenie oraz prowadzić lekcje w taki sposób, aby uczniowie widzieli powiązania pomiędzy pojęciami i rozumieli zagadnienia głębiej. Omówimy trzy sposoby na wprowadzenie myślenia pojęciowego oraz spróbujemy zaplanować lekcje z wykorzystaniem tych i ewentualnie również innych pomysłów. Spotkanie potrwa około 1 godziny. Serdecznie zapraszamy. Osoby chętne prosimy o zapisanie się na listę i przeczytanie krótkiego artykułu. |
- Drukuje tekst artykułu dla każdego uczestnika.
Scenariusz rozmowy o nauczaniu – Myślenie pojęciowe
Czas | Cel | Co robimy? |
10 min | Przywitanie i ćwiczenie wstępne | Na początek zróbmy ćwiczenie.
Lider podaje dwa hasła, np.: mail i list papierowy lub mail i sms, lub świerk i jodła, lub wirus i bakteria, lub inny przykład do porównania dwóch pojęć. Zadaniem uczestników jest podanie różnic i podobieństw pomiędzy tymi hasłami. Liderze wybierz według swojego rozeznania, co będzie pasowało uczestnikom, aby poczuli, że coś uczącego wynika z porównywania. Okazuje się, że te pojęcia są podobne do siebie i różne. W przypadku maila i listu: np. obie przekazują wiadomości, ale droga mailowa jest znacznie szybsza. Dzięki wspólnej wymianie cech podobnych i różnych widzimy lepiej, jak i kiedy używać listu, a kiedy maila. Ćwiczenie pokazuje, że szukanie różnic i podobieństwa może pomoc w uczeniu się. |
30 min | Nawiązanie do artykułu. Znajdywanie na swoim przedmiocie zastosowania trzech sposobów. | W artykule podano trzy sposoby na promowanie myślenia pojęciowego:
· kategoryzowanie, · podobne i różne, · zastosowanie. Lider rozdaje artykuł, aby uczestnicy mogli sięgnąć do przykładów w nim zapisanych. Lider proponuje, aby każdy pomyślał o czekającym go temacie ze swojego przedmiotu. Zastanówmy się, czy da się wpleść jeden ze sposobów w nauczanie tego tematu? Można zastanowić się wspólnie nad tematem zgłoszonym przez ochotnika. Można też pokusić się o zaplanowanie w parach wykorzystania któregoś ze sposobów i przedstawienie innym uczestnikom spotkania propozycji wymyślonych przez pary. |
20 min | Dyskusja: Czy te sposoby są użyteczne? Czy mamy inne sposoby, które pomagają pogłębić myślenie nad pojęciem? | Lider prosi o porozmawianie w parach i odpowiedź na pytanie:
1. Co widzę korzystnego, a co wydaje mi się niepotrzebne dla uczenia się moich uczniów w tych sposobach? Runda wypowiedzi Lider prosi o porozmawianie w parach i odpowiedź na pytanie: 2. Czy widzę inne sposoby, które pomagają pogłębić myślenie nad pojęciem? Wypowiadają się chętni. Czy warto spotkać się po pewnym czasie i wymienić doświadczenia z wykorzystaniem tych sposobów? Decyzja. |