Każdy z nauczycieli spotkał uczniów, którzy nie skupiają się na wskazówkach udzielnych do ich pracy. Chcieliby dokończyć szybko pracę, otrzymać ocenę i już do pracy nie wracać. Tacy uczniowie nie korzystają z informacji zwrotnej i interesują się tylko wystawionym stopniem.
Czy można zachęcić ich do doskonalenia?
- Czasami uczniom przeszkadza obszerność wykonywanej pracy, czują się nią przytłoczeni. Dlatego warto podzielić pracę na części, wyznaczyć czas na wykonanie i do każdy z fragmentów komentować. Na przykład, gdy uczniowie piszą esej można poprosić ich, aby przez 4 minuty napisali kilka zdań wstępu. Pisanie fragmentami i na czas daje szanse na udzielenie konkretnej informacji zwrotnej do części zadania. Gdy uczniowie piszą swoje wstępy, nauczyciel chodzi po sali i nieformalnie ocenia pracę uczniów. Potem można zostawić uczniom czas na zastosowanie uwag nauczyciela.
Po wykonaniu zadania można podsumować, jakie zmiany uczniowie w tej części wprowadzili.
- Czasami uczniowie lekceważą wykonanie zadania. Wiedzą, że nie będzie one przedstawiane większej publiczności, zależy im tylko na zaliczeniu pracy. Warto zapowiedzieć, że każdy z uczniów w ciągu semestru będzie musiał wybrać jedną ze swoich prac i przedstawić ją na forum klasy.
Wybór stanowi zachętę do poprawy pracy.
Przedstawienie pracy można uzupełnić ocenę koleżeńską, czyli napisaniem lub wygłoszeniem przez innych uczniów opinii o tym, na ile w pracy zostały spełnione kryteria sukcesu.
Dzięki ocenie koleżeńskiej uczniowie uczą się, jak powinni poprawić swoje prace.
- Nauczanie zdalne stwarza nowe możliwości współpracy uczniów. Można wykorzystać technologie do wspólnej pracy uczniów nad zadaniem, jak też do zapisywania wykonanej pracy w „chmurze” i w ten sposób udostępnianie jej innym uczniom. Technologie mogą pomagać zarówno w nauczaniu synchronicznym (gdy uczniowie pracuje w jednym czasie), jak i asynchronicznym (gdy uczniowie wykonują prace w dowolnym czasie i publikują je po wykonaniu).
Inspiracja artykułem: https://www.edweek.org/teaching-learning/opinion-ways-to-help-ignite-students-intrinsic-desire-for-writing-revision/2021/01