Praca nauczyciela łączy się z permanentnym brakiem czasu. Dlatego trzeba starać się pracować mądrzej, a nie więcej. Przedstawiam 10 wskazówek, pochodzących od Benjamina Schrage, a odnalazłam je na Via Smartblogs
- Czyste biurko
Biurko wypełnione starymi dokumentami, notatkami biurowymi i ogólnym bałaganem, nie pomaga w pracy. Na biurku powinny znajdować się tylko te dokumenty nad, którymi teraz pracujesz. Wszystko inne powinno być usunięte do kosza lub do miejsca, w którym czekają na swoją kolei.
- Stare materiały i książki
Półki na książki wypełnione starymi materiałami i książkami do których się nie zagląda utrudniają znalezienie materiałów tych, które są naprawdę potrzebne. Dodatkowe materiały mogą tylko rozpraszać. Zastanów się ile razy z nich skorzystałeś, czy warto je nadal przechowywać.
- Lista rzeczy do zrobienia
Sporządź listę rzeczy do zrobienia. Zapisz w niej codzienne obowiązki i to co masz wykonać nowego. Dzięki liście będziesz bardziej efektywny i nie będziesz tracić czasu na zastanawianie się, za co się zabrać. Lista powinna mieć trzy kategorie: zadania codzienne, zadania nowe ważne i zadania nowe dodatkowe, które mogą poczekać.
Zrób co możesz, a resztę przenieś na następny dzień.
- Skorzystaj z okazji
Można uratować trochę czasu poprzez pracę na terenie szkoły. Wykorzystaj czas między lekcjami – tak zwane okienko lub czas gdy uczniowie piszą sprawdzian. Możesz w tym czasie odpowiedzieć na wiadomości e-mail, posegregować dokumenty, odbić coś na ksero, zaplanować zadania na sprawdzian. Wszystko, co uda ci się zrobić zaoszczędzi twój czas w domu.
- Asystent
Jeśli masz szczęście mieć w klasie asystenta lub nauczyciela wspomagającego to postaraj się podzielić z nim pracą, włącz go w planowanie lekcji. Opracujcie wspólnie listę zadań. Możecie to zrobić rano w szkole lub w czasie przerwy.
- Kontrolowanie czasu
Pamiętaj, że to od ciebie zależy twój czas. Zarówno w domu, jak i w szkole. To ty planujesz swoje lekcje i od ciebie zależy, jak będzie wykorzystany ich czas. Od Ciebie też zależy, jak wykorzystasz czas spędzony przez ciebie w szkole pomiędzy lekcjami, ile czasu poświęcisz na rozmowy, co będziesz robić w tak zwanych okienkach.
- Cele
Poświęć czas na ustalenie celów na każdy tydzień, miesiąc i rok. Zastanów się, co chcesz poprawić i zapisz to. Najlepiej, gdy poinformujesz o tym dyrektora odpowiedzialnego za sprawy dydaktyczne, to pomoże uzyskać pomoc w realizacji celów, a może też uchroni cię przed dodatkowymi obowiązkami, które nie są dla ciebie priorytetem. Warto umówić się z dyrektorem na rozmowy monitorujące twoje postępy.
- Nie pracuj w domu
Dobrze jest oddzielić życie zawodowe od życia prywatnego. W krajach, gdzie nauczyciel pracuje 8 godzin dziennie i ma w szkole warunki do pracy, łatwiej jest nie zabierać pracy do domu. W Polsce przeważnie nie ma w szkole miejsca do pracy dla nauczyciela. Dlatego trzeba sobie wyznaczyć czas pracy i czas odpoczynku. Jeśli nie jest on oddzielony, to nauczyciel pracuje cały czas lub ma wyrzuty sumienia, że nie pracuje. .
- Nie oceniaj Wszystkiego
Nie jest konieczne ocenianie wszystkiego, co robią uczniowie. Wyznacz te zakresy, które będziesz oceniał, przekaż tę informację uczniom. Postaraj się znaleźć sposoby przekazywania szybkiej informacji uczniom takiej, której przygotowanie i przekazanie nie zajmie ci bardzo dużo czasu.
- Naucz się mówić – „Nie”
Szkoła potrzebuje twojego ciągłego zaangażowania, ale ty możesz wybierać w co się angażujesz. Zaangażuj się w semestrze w jeden lub dwa projekty lub działania, wybierz te, które sprawiają ci przyjemność.
Od ciebie też zależy na jakie obowiązki dodatkowe się zgodzisz. Warto ćwiczyć się w asertywności w stosunku do osób zarządzających szkołą. Dobrze jest wyjaśnić, dlaczego nie możesz podjąć się dodatkowego obowiązku, a nie tylko odmówić jego wykonania.
Zaczerpnięte z
https://www.wabisabilearning.com/blog/10-time-management-tips-for-teachers?utm_source=Email&utm_medium=Drip&utm_campaign=January%20Newsletter%202&__s=fbp51tmhudcf62n19tz6