Dorośli ludzie pytani o to jaką informację zwrotną, czy opinię o swojej pracy chcieliby otrzymać, mówią, że powinna być ona motywująca i przydatna w ich pracy. Ale przede wszystkim powinna szanować odbiorcę i pokazywać mu jednocześnie, jak ma się poprawić. Na pewno nie może poniżać odbiorcy i oceniać go.
Niestety często opinia wyrażana przez pracodawcę nie spełnia tych cech i dlatego pracownicy bardzo się jej obawiają.
Każdy potrzebuje informacji zwrotnej o swojej pracy, a gdy ją otrzymuje regularnie, to zwiększa się jego zaangażowanie, a nawet w konsekwencji zmniejsza się rotacja pracowników.
To samo odnosi się do uczniów i do nauczyciela udzielającego informacji zwrotnej.
Informacja zwrotna ma na celu towarzyszenie procesowi uczenia się, a nie podsumowuje pracę ucznia. Dlatego powinna dawać wskazówki uczniowi i być rodzajem dialogu, który sprawdza, czy wskazówki były przydatne do poprawy pracy przez ucznia.
W formułowaniu informacji zwrotnej pomocne może być omówienie zaobserwowanych faktów i zapytanie odbiorcę o powody jego postepowania. Dzięki nawiązaniu dialogu, udzielający informacji zwrotnej może się dowiedzieć, co spowodowało błąd i w jakim momencie uczeń się zatrzymał lub nie mógł dokończyć pracy.
Oto kilka pytań, które mogą być pomocne:
- Co myślałeś kiedy…?
- Co spowodowała, że…?
- Co sądzisz, że wykonałeś dobrze, a gdzie masz wątpliwości?
- Co mógłbyś zrobić, aby uniknąć tego błędu?
- Co byś poprawił wykonując tę prace jeszcze raz?
Najtrudniej jest skonstruować informację zwrotną, gdy trzeba zareagować szybko na popełniony przez ucznia błąd.
Naphatali Hoff proponuje procedurę EARN.
E vent : Jakie było polecenie lub czego dotyczyła sytuacja?
A ction : Co zostało zaobserwowane, co zostało wykonane?
R esult : Jakie osiągnięto rezultaty, jakie są konsekwencje wykonanej racy?
N ext : Co powinno być zmienione, poprawione?
Przykład
E – Twoim zadaniem było dodać i pomnożyć dwa ułamki zwykłe.
A – Wykonałeś oba działania.
R – Wynik mnożenie masz dobry, a wynik dodawania niepoprawny.
N – Następnym razem pamiętaj, że aby dodać dwa ułamki, najpierw musisz rozszerzyć je do tego samego mianownika.
Zaletą tej metody jest nieocenianie – „źle/dobrze wykonana praca” i też nie odnoszenie się do osoby np.: „znowu zapomniałeś” lub „pięknie wykonane”.
Inny przykład:
E – Zadaniem było napisanie zaproszenia na przedstawienie szkolne.
A – Wykonałeś zadanie zgodnie z ustalonymi kryteriami.
R – Twoje zaproszenie nie w pełni zachęca gościa do przyjścia na przedstawienie.
N – Zastanów się, jak mógłbyś zachęcić (np. twojego kolegę) do przyjścia na przestawienie.
korzystałam z artykułu Naphatali Hoff 10 lipca 2019 roku https://www.smartbrief.com/original/2019/07/great-feedback-earned
9 komentarzy
Ewa
25 lipca 2019 at 11:48Bardzo dziękuję za pomysł. Stosuję ocenianie kształtujące i informacja zwrotna jest jego integralną częścią. Podoba mi się – jest w niej konkret i obiektywizm. Z pewnością będę stosować tę procedurę w swojej pracy.
Pozdrawiam
dsterna
25 lipca 2019 at 21:04Cieszę się, że się przyda.
Ewa
25 lipca 2019 at 11:48Bardzo dziękuję za pomysł. Stosuję ocenianie kształtujące i informacja zwrotna jest jego integralną częścią. Podoba mi się – jest w niej konkret i obiektywizm. Z pewnością będę stosować tę procedurę w swojej pracy.
Pozdrawiam
dsterna
25 lipca 2019 at 21:04Cieszę się, że się przyda.
Ewa
25 lipca 2019 at 11:48Bardzo dziękuję za pomysł. Stosuję ocenianie kształtujące i informacja zwrotna jest jego integralną częścią. Podoba mi się – jest w niej konkret i obiektywizm. Z pewnością będę stosować tę procedurę w swojej pracy.
Pozdrawiam
dsterna
25 lipca 2019 at 21:04Cieszę się, że się przyda.
Marcin
30 lipca 2019 at 18:05Bardzo istotna kwestia, cieszę się, że coraz więcej osób mówi o tym czym jest dobra informacja zwrotna. Zapraszam również na mojego bloga:
https://koncepcjaedukacji.blogspot.com/
Można znaleźć tam pomysły na nowoczesną edukację.
Marcin
30 lipca 2019 at 18:05Bardzo istotna kwestia, cieszę się, że coraz więcej osób mówi o tym czym jest dobra informacja zwrotna. Zapraszam również na mojego bloga:
https://koncepcjaedukacji.blogspot.com/
Można znaleźć tam pomysły na nowoczesną edukację.
Marcin
30 lipca 2019 at 18:05Bardzo istotna kwestia, cieszę się, że coraz więcej osób mówi o tym czym jest dobra informacja zwrotna. Zapraszam również na mojego bloga:
https://koncepcjaedukacji.blogspot.com/
Można znaleźć tam pomysły na nowoczesną edukację.