Jestem zafascynowana teoria samostanowienia. Znalazłam artykuł, który przedstawia jej ogólne założenia, nie tylko w dziedzinie edukacji.
Korzystam z artykułu Kendra Cherry pod tytułem: Czym jest teoria samostanowienia w edukacji?
Artykuł podzieliłam na kilka części:
- Założenia samostanowienia
- Składniki samostanowienia
- Jak działa teoria samostanowienia
- Przykład samostanowienia
- Zachowania samookreślone a zachowania zdeterminowane
- Wpływ samostanowienia
- Cechy ludzi o wysokim poziomie samostanowienia
- Jak poprawić swoje samostanowienie
Samostanowienie odnosi się do zdolności człowieka do dokonywania wyborów i kierowania własnym życiem. Charakteryzuje się poczuciem kontroli nad własnymi działaniami. Motywacja wewnętrzna każdego człowieka do rozwoju i zmian oparta jest na trzech wrodzonych (i uniwersalnych) potrzebach psychologicznych: autonomii, kompetencji i więzi.
Teoria samostanowienia wyrosła z prac psychologów Edwarda Deciego i Richarda Ryana, którzy po raz pierwszy przedstawili swoje idee w swojej książce z 1985 roku Self-Determination and Intrinsic Motivation in Human Behaviour . Opracowali teorię motywacji , która sugeruje, że ludzie kierują się potrzebą rozwoju i osiągania celu. Stara się wyjaśnić, w jaki sposób samostanowienie wpływa na motywację wewnętrzną ludzi podejmujących działania z myślą, że będą mieli wpływ na wynik.
A Założenia samostanowienia
Teoria samostanowienia przyjmuje dwa kluczowe założenia:
- Naturalna potrzebą człowieka jest dążenie do rozwoju. Ludzie są aktywnie ukierunkowani na rozwój.
- Ważna jest motywacja autonomiczna. Chociaż często ludzi motywują do działania nagrody zewnętrzne, takie jak pieniądze, nagrody i uznanie (tzw. motywacja zewnętrzna ), teoria samostanowienia skupia się przede wszystkim na wewnętrznych źródłach motywacji, takich jak potrzeba zdobycia wiedzy lub niezależności (motywacja wewnętrzna).
Więcej na temat motywacji wewnętrznej i zewnętrznej można przeczytać: Różnice między motywacją zewnętrzną i wewnętrzną
- Składniki samostanowienia
Zgodnie z teorią samostanowienia, aby osiągnąć rozwój psychiczny, ludzie muszą mieć zaspokojone następujące potrzeby:
- Autonomii: ludzie muszą mieć poczucie kontroli nad swoimi zachowaniami i celami. Możliwość podjęcia bezpośrednich działań, które doprowadzą do rzeczywistych zmian, odgrywa główną rolę w poczuciu samostanowienia.
- Kompetencji: Kiedy ludzie czują, że posiadają umiejętności potrzebne do osiągnięcia sukcesu, są bardziej skłonni do podejmowania działań, które pomogą im osiągnąć ich własne cele.
- Więzi: Ludzie muszą doświadczyć poczucia przynależności z innymi ludźmi.
- Jak działa teoria samostanowienia
Ważne jest, aby zdać sobie sprawę, że rozwój psychiczny opisany w teorii samostanowienia nie następuje automatycznie. Wymaga ciągłego podtrzymywania.
Ryan i Deci zasugerowali, że na tendencję do bycia proaktywnym lub pasywnym duży wpływ mają warunki społeczne, w których się wychowywaliśmy. Wsparcie społeczne jest najważniejsze. Poprzez nasze relacje i interakcje z innymi możemy wspierać lub udaremniać własne dobre samopoczucie i rozwój osobisty.
Oprócz warunków społecznych są jeszcze inne czynniki pomagające lub utrudniające rozwój:
- Motywatory zewnętrznemogą czasami obniżyć samostanowienie. Według Deciego przyznawanie ludziom nagród zewnętrznych za zachowanie motywowane wewnętrznie może podważyć autonomię. W miarę jak zachowanie staje się coraz bardziej kontrolowane przez nagrody zewnętrzne, ludzie zaczynają mieć poczucie mniejszej kontroli nad swoim zachowaniem, a motywacja wewnętrzna maleje.
- Pozytywna informacja zwrotnamoże zwiększyć poczucie samostanowienia. Deci sugeruje, że oferowanie nieoczekiwanej pozytywnej zachęty i informacji zwrotnej na temat wykonania zadania może zwiększyć motywację wewnętrzną. Tego typu informacje zwrotne pomagają ludziom poczuć się bardziej kompetentnymi, co jest kluczową potrzebą rozwoju osobistego.
- Przykład samostanowienia
Wyobraźmy sobie osobę, której nie udaje się zrealizować ważnego projektu w pracy.
Jeśli ta osoba ma wysokie poczucie samostanowienia, przyzna się do swojej winy, uwierzy, że może coś zrobić, aby rozwiązać problem i podejmie działania, aby naprawić błąd .
Jeśli ta sama osoba ma niski poziom samostanowienia, to prawdopodobnie będzie szukać winy poza sobą. Może szukać wymówek, zrzucać winę na kogoś innego lub odmawiać przyznania się do swojej roli w nieukończeniu projektu na czas.
Być może najważniejsze jest to, że osoba o niskim poziomie samostanowienia nie będzie czuła motywacji do naprawienia błędu. Może czuć się bezsilna w kontrolowaniu sytuacji i wierzyć, że nic, co zrobi, nie będzie miało dobrego efektu.
- Zachowania samookreślone a zachowania zdeterminowane
Zachowania człowieka możemy podzielić na dwa rodzaje:
Samookreślone
- Motywowane wewnętrznymi nagrodami
- Kierowane przyjemnością, zainteresowaniem lub satysfakcją
- Z poczuciem kontroli
Zdeterminowane
- Motywowane nagrodami zewnętrznymi
- Kierowane obowiązkiem lub odpowiedzialnością
- Z poczucie braku kontroli
Na jednym końcu znajdują się zachowania o charakterze czysto samookreślonym, zwykle motywowane wewnętrznie i podejmowane dla przyjemności, zainteresowania i nieodłącznej satysfakcji z samego działania. Z drugiej strony są zachowania, które nie są samookreślone, a które są wykonywane tylko dlatego, że muszą być wykonywane. Na tym skrajnym krańcu skali panuje całkowity brak kontroli. W większości przypadków motywacja ma zróżnicowane źródła.
Jeśli na przykład ktoś trenuje biegi, aby wziąć udział w maratonie, to motywacją zewnętrzną może być chęć uzyskania akceptacji innych i wygrania maratonu. Jednocześnie motywacją wewnętrzną może być satysfakcja, jaką uzyska z samej aktywności.
Inny przykład ucznia, który uczy się do egzaminu maturalnego. Jego motywacją zewnętrzną jest uzyskanie dobrego stopnia, a motywacją wewnętrzną może być chęć studiowania na wybranym kierunku.
Istotne jest, jaki poziom osobistej kontroli odczuwamy. Jeśli jest duży, to motywacja może przesunąć się w kierunku motywacji wewnętrznej.
- Wpływ samostanowienia
Pojęcie samostanowienia zostało zastosowane w wielu różnych obszarach, w tym w edukacji, pracy, rodzicielstwie, ćwiczeniach i zdrowiu. Badania sugerują, że wysoka samostanowienie może sprzyjać sukcesowi w wielu różnych dziedzinach życia.
W miejscu pracy
Osoby samostanowiące czują się bardziej usatysfakcjonowane w pracy, a jednocześnie odgrywają kluczową rolę w osiąganiu rozwoju osobistego i rozwoju organizacji. Pracodawcy mogą budować samostanowienie swoich pracowników:
- Pozwalając członkom zespołu na odgrywanie aktywnej roli w organizacji.
- Nie nadużywając nagród zewnętrznych, ponieważ może to podważyć motywację wewnętrzną.
- Oferując pracownikom podejmowania wyzwań i większych obowiązków.
- Oferując wsparcie i zachętę.
- Przekazując pracownikom znaczących informacji zwrotnych o ich pracy.
W zawodach sportowych
W warunkach rywalizacji sportowych, wzmacnianie poczucia samostanowienia może motywować ludzi do osiągania doskonałości. Samostanowienie wpływa na zwiększenie odporności psychicznej osoby .
Sportowcy, którzy czują, że są w stanie osiągnąć swoje cele i pokonać wyzwania, często mają motywację do osiągania lepszych wyników. Doskonałość pozwala im zyskać poczucie kompetencji i zbudować mistrzostwo w umiejętnościach, które są dla nich przyjemne i ważne.
W społeczeństwie
Samostanowienie może również odgrywać ważną rolę w relacjach społecznych. Jeśli człowiek ma zaspokojone potrzeby w zakresie autonomii, więzi i kompetencji (trzy elementy samostanowienia) zostaną zaspokojone, to osoba bardziej identyfikuje się ze społeczeństwem i aktywniej uczestniczy w jego życiu.
Aby nawiązać bliskie, pełne uczucia relacje z innymi, potencjalnie poprawiając w ten sposób samostanowienie, warto:
- Szukać kontaktu z ludźmi, którzy mogą udzielić wsparcia w dążeniu do celów.
- Oferować wsparcie osobom, które są częścią bliskiej społeczności.
W szkole
Samostanowiący uczniowie częściej czują się zmotywowani do osiągania celów. Mają także tendencję do odczuwania wyższego poziomu kompetencji i satysfakcji. Nauczyciele mogą pomóc uczniom rozwijać poczucie samostanowienia i wewnętrzną motywację poprzez:
- Przekazywanie pozytywnych informacji zwrotnych, zgodnych z oceną pracy ucznia, to poprawia poczucie kompetencji.
- Unikanie nadmiernych zewnętrznych nagród za działania, co pomaga poprawić ich wewnętrzną motywację
Samostanowienie może odgrywać ważną rolę w funkcjonowaniu ludzi w wielu różnych obszarach ich życia. Poczucie kontroli i wewnętrzna motywacja mogą pomóc ludziom poczuć się bardziej zaangażowanymi, pełnymi pasji, zainteresowanymi i zadowolonymi z tego, co robią.
- Cechy ludzi o wysokim poziomie samostanowienia
Osoby o wysokim samostanowieniu mają tendencję do:
- Wiary, że mają kontrolę nad swoim życiem.
Osoby samostanowiące mają wewnętrzne umiejscowienie kontroli i czują, że ich zachowania będą miały wpływ na wyniki. W obliczu wyzwań czują, że mogą je pokonać dzięki pracowitości, dobrym wyborom i ciężkiej pracy.
- Wysokiej własnej motywacji.
Osoba o wysokiej samostanowieniu nie jest motywowana nagrodami i karami. Zamiast tego angażują się w zachowania, ponieważ ma motywację wewnętrzną. Mają wewnętrzne pragnienie wyznaczania celów i pracy nad nimi.
- Opierania swoich działań na własnych celach i pragnieniach.
Innymi słowy, angażują się w działania, o których wiedzą, że przybliżą ich do celów.
- Brania odpowiedzialności za swoje zachowania.
Osoby o dużej pewności siebie przypisują sobie zasługi za swój sukces, ale jednocześnie akceptują winę za swoje niepowodzenia. Wiedzą, że są odpowiedzialni za swoje czyny i nie zrzucają winy na innych.
- Jak poprawić swoje samostanowienie
Jest kilka kroków, które można podjąć, aby poprawić swoje umiejętności samostanowienia.
- Popraw swoją samoświadomość
Samoświadomość wiąże się z samostanowieniem i może nawet pomóc przygotować się do podejmowania bardziej celowych decyzji. Nad samoświadomością można pracować poprzez medytację, regularne pozyskiwanie informacji zwrotnych oraz spisywanie swoich myśli i uczuć.
- Stawiaj na samoregulację
Rozwijanie wyższego poziomu samostanowienia wymaga także pracy nad umiejętnościami samoregulacji. Pomocą może być zwracanie uwagi na samopoczucie psychiczne i fizyczne, a także panowanie nad swoimi reakcjami emocjonalnymi.
- Znajdź wsparcie społeczne
Silne relacje społeczne mogą sprzyjać motywacji i dobremu samopoczuciu. Szukaj ludzi, którzy sprawią, że poczujesz się mile widziany i otoczony troską. Może to być ktoś z rodziny lub przyjaciel, może to być członek twojego kościoła, doradca lub inna osoba, która zapewnia poczucie wsparcia i przynależności.
- Zdobądź mistrzostwo
Zdobycie umiejętności w obszarach, które są dla Ciebie ważne, może pomóc w budowaniu poczucia samostanowienia. Niezależnie od tego, czy bardzo interesuje Cię hobby, sport, przedmiot akademicki czy inna dziedzina, dowiedzenie się na ten temat jak najwięcej i doskonalenie swoich umiejętności może pomóc poczuć się bardziej kompetentnym.
Im więcej się człowiek się uczy i ćwiczy, tym bardziej staje się i pewny siebie.
Kiedy będziemy dążyć do spraw, które są wewnętrznie motywowane i zgodne z naszymi celami, poczujemy się szczęśliwsi i bardziej zdolni do dokonywania dobrych wyborów.