Zależy nam, aby rodzice mieli poczucie sensownego kontaktu ze szkołą. Niestety, nie zawsze tak jest. Rodzice szybko zniechęcają się do wizyt w szkole, twierdzą, że wystarczy im kontakt zdalny. Przychodzą do szkoły tylko w sytuacji konfliktowej, a wtedy często jest już za późno. Potrzebny jest rzeczywisty i satysfakcjonujący kontakt rodziców z nauczycielami i ze szkołą.
Przestawiam 6 pomysłów na organizację spotkań z rodzicami. Zbliża się koniec semestru, może te pomysły będą pomocne przy organizacji spotkań semestralnych.
Badanie przeprowadzone przez Center for American Progress ujawnia znaczną preferencję, zarówno wśród nauczycieli, jak i rodziców dla komunikacji twarzą w twarz. Okazało się, że 85 procent nauczycieli i 89 procent rodziców uważa rozmowy osobiste za skuteczne, w porównaniu z odpowiednio 60 procent i 69 procent w przypadku komunikacji wykorzystującej technologię. Co więcej, badania przeprowadzone przez Departament ds. Dzieci, Szkół i Rodziny wskazują, że aż 92 procent rodziców pragnie aktywnie uczestniczyć w życiu szkolnym swojego dziecka. Na pewno w Polsce takie badania wypadłyby podobnie.
- Wywiadówki trójstronne
Potrzebny jest osobisty kontakt nauczyciela z rodzicami. Ogólne zebranie klasowe tego nie zapewnia. W wywiadówkach trójstronnych biorą udział trzy osoby: uczeń, nauczyciel i rodzic. Spotkanie nie musi trwać długo, na przykład 10 minut i być zaplanowane na konkretną godzinę. Rodzice mogą zdeklarować obecność w wybranym przez siebie terminie. Chodzi o osobisty kontakt, możliwość wyjaśnienia niejasności i wspólnego zaplanowania procesu uczenia się ucznia.
Rodzice powinni wiedzieć, że spotkanie jest krótkie, wtedy mogą się do niego przygotować wraz z dzieckiem, aby je dobrze wykorzystać.
Takie wywiadówki trójstronne mogą być prowadzone przez wychowawcę (który wcześniej zbiera wiadomości od innych nauczycieli o każdym uczniu). Wtedy też można ustalić przyszłe spotkanie z nauczycielem przedmiotu, jeśli jest ono potrzebne.
- Spotkania w sesjach
Nauczycieli opracowują 20 minutowe prezentacje na wybrany przez siebie temat związany z działalnością szkoły. Mogą je opracować wspólnie w kilka osób. Rodzice dostają wcześniej przed spotkaniem tematy prezentacji i ich harmonogram, wybierają 3 z nich, w których chcą uczestniczyć. Tematem prezentacji może być np.: zajęcia pozaszkolne, kontakty ze społecznością, ciekawostki z programu nauczania, porady wychowawcze itp.
Dzięki możliwości wyboru, rodzice mogą bardziej zaangażować się w uczestniczenie w spotkaniu. Takie spotkania przybliżają rodzicom działania szkolne.
- Prezentacje uczniów
Każdy nauczyciel przedmiotu przygotowuje jednego z uczniów do krótkiej prezentacji – czego się nauczyliśmy.
W czasie spotkania prowadzonego przez wychowawcę z rodzicami uczniowie prezentują to co przygotowali.
Dzięki temu uczniowie uczą się prezentacji, a rodzice dowiadują się czym zajmują się ich dzieci podczas pobytu w szkole.
- Nowi rodzice
W każdym roku szkolnym szkoła wita nowych uczniów i ich rodziców. Mogą oni nie znać zwyczajów szkoły i warto dla nich zrobić spotkanie zapoznawcze. Nie powinno ono być długie, ale warto, aby rodzice poczuli się chciani w szkole. Warto, aby na takim spotkaniu przedstawiona była Rada Rodziców i zakres jej działalności.
- Kontakty i rozmowy
Można zadbać o to, aby rodzice zarówno nowi, jak już zapoznani ze szkołą mogli ze sobą porozmawiać. Można to zrobić np. w czasie przerwy pomiędzy prezentacjami i połączyć np. z wypiciem herbaty.
- Razem
„Aby wychować dziecko, potrzeba całej wioski”, to powiedzenie jest prawdziwe także dla szkoły. Jeśli cała społeczność szkolna czuje się jak jedna drużyną, to jest szansa na wspólne rozwiązywanie konfliktów i nie wykluczanie nikogo.
Trzeba zatem dążyć do tego, aby rodzice czuli, że mają wpływ na szkołę i zasady w niej panujące. Można to zrobić poprzez pytanie rodziców o zdanie i uwzględnianie go przy planowaniu. Można tworzyć dobrowolne zespoły rodziców, które będą pracować nad wybranymi zagadnieniami.
Trzy pomysły zostały zaczerpnięte z artykułu Zaka Cohena