Czy dana praktyka nauczania jest zawsze dobra?

 

Michelle Russell w swoim artykule dzieli się wątpliwościami dotyczącymi trzech praktyk nauczania. Michelle Russell jest autorką świetnych artykułów o edukacji, dlatego myślę, że warto poznać jej opinie.

Przede wszystkim Russell radzi, aby próbować i dostosowywać praktyki do potrzeb tematu i własnych uczniów.

Praca w grupach

Praca zespołowa jest mile widziana przez hospitującego zajęcia. Jednak praca w grupach nie zawsze jest efektywna. Dlaczego? Czasami, uczniowie nie są dostatecznie przygotowani do pracy w grupach. Szczególnie, jeśli wcześniej nie mieli takich doświadczeń. Na przykład licealiści, którzy w szkole podstawowej nie pracowali zespołowo. Dla nich praca w grupach może być wręcz rozpraszająca. Z nimi lepiej zacząć od pracy w parach i od rund na forum klasy.

Ale przede wszystkim sam nauczyciel powinien się zastanowić, czy praca zespołowa będzie pasowała i będzie korzystna dla tematu. Na przykład, gdy wprowadza się nowy temat, lepiej zacząć od przedstawienia koncepcji całej klasie.

Wniosek: Dopasować rodzaj pracy (indywidualny lub zespołowy) do tematu i zacząć od krótszych form i mniejszych grup.

Wykład może być pożądany i skuteczny

Bardzo modne jest nauczanie poprzez odkrywanie, w którym uczniowie samodzielnie odkrywają wiedzę. Jednak nie wszystko nadaje się do nauczania w ten sposób. Są tematy, które wymagają przedstawienia koncepcji, a nawet modelowania. To prawda, że uczniowie powinni ze sobą rozmawiać i uczyć się wzajemnie od siebie, ale nie  wszystko da się w ten sposób załatwić.

W rzeczywistości przedstawienie bezpośrednie koncepcji może być bardzo skuteczne, jeśli tylko jest dobrze przemyślane i logiczne.

Sztuczki, wierszyki itp.

Nauczyciele posługują się różnymi formami mnemotechnicznymi np.: wierszyki, obrazy, schematy. Niektórzy nauczyciele są temu przeciwni, gdyż te formy zapadają w pamięć, ale nie uruchamiają głębszego myślenia, z czasem sztuczki wypadają z pamięci i nic nie zostaje. Jasne jest, że uczniowie potrzebują koncepcji, a nie sztuczek. Ale czasami sztuczka pomaga w zapamiętaniu i w tym zakresie się sprawdza.

Wniosek jest taki, że warto używać zróżnicowanych metod nauczania i dopasowywać je do sytuacji uczniów i do tematu.

Inspiracja artykułem:

https://www.middleweb.com/48066/the-teaching-practices-that-work-best-for-me/

Dodaj komentarz