Zwiastun
Spotkanie na temat efektywnego zagospodarowania czasu pod koniec roku szkolnego.
Jak pewnie zauważyliście, ostatnie dwa miesiące nauki szkolnej są z różnych powodów nieefektywne. Uczniowie często są nieobecni albo interesują się jedynie poprawianiem ocen. Chcielibyśmy to wspólnie zmienić, poprzez zaplanowanie czasu ostatnich miesięcy roku szkolnego. Spotkanie będzie oparte o 3 propozycje:
- wykorzystanie czasu na podsumowanie pracy przez nauczycieli,
- zaplanowanie lekcji i zajęć na koniec roku szkolnego,
- planowanie uroczystości końca roku.
Wybierzemy jedną z nich, którą zajmiemy się w tym roku. A może sami dodamy własną?
Spotkanie jest zaplanowane na 1,5 godziny.
………………………………………………………………………………………………………………………………………
Artykuł
Pomysły na zakończenie roku
Koniec roku – mnóstwo zadań do zrobienia. Warto zadbać, aby ten czas zapisał się pozytywnie we wspomnieniach i praktyka końca roku poprawiła się w przyszłości.
Co możemy zrobić w tej sprawie?
- Współpraca nauczycieli nad podsumowaniem roku szkolnego.
Przygotowanie przez każdego z nauczycieli odpowiedzi na pytania:
- Co było dla mnie ważne? (Jedna sprawa związana z nauczaniem, nad którą skupiałam/skupiałem się w tym roku.)
- Co mi się z tego udało, a co się nie udało?
- Co będzie dla mnie ważne? (Jedna sprawa, którą będę się zajmować w przyszłym roku.)
Następnym krokiem może być zorganizowanie rozmów na ten temat w zespołach lub indywidualnie z dyrektorem szkoły. Ograniczenie rozmowy do powyższych trzech pytań i dwóch spraw (co było i co będzie?) owocuje bezpieczną dla nauczyciela atmosferą. Jednocześnie czyni refleksyjną stop-klatkęw pracy nauczyciela i daje mu jasny komunikat, że warto pracować nad doskonaleniem nauczania.
- Poświęcić czas na zaplanowanie pracy w końcu roku szkolnego
Z początkiem maja uczniowie przestają się efektywnie uczyć, najwyżej zajmują się poprawą ocen, ale większość myśli już o wakacjach i właściwie nauka się kończy. Jest to duża strata dla procesu uczenia się.
Warto porozmawiać z nauczycielami na temat efektywnego końca roku szkolnego, o który będzie można zadbać planując następny rok szkolny. Rozmowę można przeprowadzić w zespołach nauczycielskich lub podczas posiedzenia rady pedagogicznej. Pomysły nauczycieli można zapisać, a potem wybrać te, które wydają się najbardziej korzystne dla naszej szkoły.
Na czym mogą polegać te pomysły? Ciekawą koncepcją jest zaplanowanie harmonogramu wycieczek, ale mogą to być także następujące aktywności: lekcje poza salami w szkole, realizacja różnych uczniowskich projektów, organizowanie występów teatralnych klas, tłumaczenie książek napisanych w obcych językach, opracowanie wystąpień na temat tego, czego w tym roku się nauczyliśmy, testy samosprawdzające zdobytą wiedzę, konkursy artystyczne, teleturnieje, podchody z sensem, gry miejskie, opracowywanie regulaminów szkolnych w klasach, prezentacje OK zeszytów uczniów, itd. Pomysły na pewno będą rozmaite.
- Planowanie świętowania na koniec roku
Ostatni dzień szkoły może być dużym świętem. Przeważnie ma określony harmonogram – aula, przemówienia, nagrody, rozdanie świadectw, kwiaty.
Może w tym roku lub następnym zaplanować inny przebieg końca roku? Zrobić duże święto! Piknik, dobre jedzenie przygotowane przez uczniów, występy artystyczne (prezentacja talentów), inne prezentacje itp.
Taka impreza wymaga dobrego przygotowania i zaplanowania z odpowiednim wyprzedzeniem.
Pomysł na prezentowanie – Czego się nauczyliśmy? – wymaga przygotowania przez uczniów prezentacji. Jej przygotowaniem można zająć się właśnie w ostatnich miesiącach „niby nauki”.. Uświadomienie sobie przez uczniów, że czegoś z sukcesem się nauczyli, jest dla nich nadaniem sensu chodzeniu do szkoły oraz powtórzeniem materiału z roku szkolnego. Warto pozostawić uczniom twórczą swobodę w sposobach prezentacji, może to być np. rymowanka, mapa myślowa, a może piosenka?
Innym pomysłem jest przygotowanie prezentacji zdjęć z roku szkolnego. Wymaga to zadbania o zdjęcia podczas całego roku. Taka prezentacja cieszy się dużym zainteresowaniem uczniów, szczególnie, gdy zdjęcia przypominają różne zdarzenia, które miały miejsce w ciągu roku. Prawdopodobnie trzeba zadbać o zgody uczniów i ich rodziców na robienie zdjęć.
Można świętować przy pomocy pisania SMS do osób, którym chcemy podziękować. Wtedy każdy otrzymuje kilka prywatnych wiadomości z docenieniem.
Oprawa w postaci poczęstunku i dekoracji nada imprezie charakteru świętowania, którego stale za mało jest w naszych szkołach.
Koniec roku jest świetną okazją do podsumowań i planów na przyszły rok.
Częściowo inspirowałam się artykułem Tracey Smith: https://www.smartbrief.com/original/2019/05/4-ways-end-year-positive-note?utm_source=brief&utm_medium=FeaturedContent&utm_campaign=EducationOriginals
……………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Scenariusz spotkania
Scenariusz rozmowy o nauczaniu – Pomysły na zakończenie roku
Spotkanie do 90 min
Przed poprowadzeniem spotkania lider:
- Rozmawia z dyrektorem na temat wyboru tematu.
- Rozmawia z dyrektorem, że chce przeprowadzić takie spotkanie i uzyskuje jego aprobatę oraz ew. zapewnienie, że dyrektor będzie na spotkaniu lub zachęci nauczycieli do uczestnictwa.
- Zaprasza nauczycieli ustnie lub pisemnie do uczestnictwa w spotkaniu.
Ad 3. Propozycja ogłoszenia:
Drodzy nauczyciele,
planujemy spotkanie w dniu….., o godzinie ……, na temat efektywnego zagospodarowania czasu pod koniec roku szkolnego. Jak pewnie zauważyliście, ostatnie dwa miesiące nauki szkolnej są z różnych powodów nieefektywne. Uczniowie często są nieobecni albo interesują się jedynie poprawianiem ocen. Chcielibyśmy to wspólnie zmienić, poprzez zaplanowanie czasu ostatnich miesięcy roku szkolnego. Mamy kilka propozycji w artykule, który możecie przeczytać przed spotkaniem. Liczymy również na to, że sami wymyślimy, co będzie dla naszej szkoły najlepsze. Spotkanie potrwa najwyżej 1,5 godziny. Serdecznie zapraszamy. Osoby chętne prosimy o zapisanie się na listę i przeczytanie artykułu, od którego zaczniemy nasze spotkanie. |
- Przekazuje artykuł osobom, które zadeklarują chęć uczestnictwa w spotkaniu.
Scenariusz rozmowy o nauczaniu – Koniec roku szkolnego
Czas | Cel | Co robimy? |
20 min | Przywitanie | 1. Czy jesteś zadowolona/y z czasu poprzedzającego zakończenie roku szkolnego w naszej szkole?
· Tak – kciuk do góry · Mam kilka zastrzeżeń – kciuk w bok · Nie – kciuk do dołu Runda z wyjaśnieniem decyzji „kciukowej” 2. Rozmowa w parach: Czy kiedykolwiek uczestniczyłam w udanym, efektywnym czasie końca roku? Wypowiedzi chętnych osób. |
5 min | Omówienie – czym się będziemy zajmować? | Lider: Artykuł zawiera propozycje zajęcia się tą sprawach w 3 aspektach:
4. wykorzystanie czasu na podsumowanie pracy przez nauczycieli, 5. zaplanowanie lekcji i zajęć na koniec roku szkolnego, 6. planowanie uroczystości końca roku. Czy macie jeszcze jakieś pomysły dotyczące efektywnego wykorzystania czasu końca roku szkolnego? Chwila rozmowy w trójkach lub parach, przedstawienie propozycji i dopisanie ich do listy. Zajmijmy się wszystkimi propozycjami, a w trakcie dyskusji może niektóre pominiemy lub odłożymy na inny czas. |
15 min | Co możemy zrobić z nauczycielami? | 1. Wykorzystanie czasu na podsumowanie pracy przez nauczycieli.
Tekst z artykułu: Przygotowanie przez każdego z nauczycieli odpowiedzi na pytania: · Co było dla mnie ważne? (Jedna sprawa związana z nauczaniem, nad którą skupiałam/skupiałem się w tym roku.) · Co mi się z tego udało, a co się nie udało? · Co będzie dla mnie ważne? (Jedna sprawa, którą będę się zajmować w przeszłym roku.) Następnym krokiem może być zorganizowanie rozmowy na ten temat w zespołach lub indywidulanych z dyrektorem szkoły. Ograniczenie rozmowy do powyższych trzech pytań i dwóch spraw (co było i co będzie?) owocuje bezpieczną dla nauczyciela atmosferą rozmowy. Jednocześnie czyni refleksyjną stop klatkę w pracy nauczyciela i daje mu jasny komunikat, że warto pracować nad doskonaleniem nauczania.
Lider proponuje pytania od A do D. Każdy wybiera jedno z nich i razem z innymi osobami, które wybrały dany punkt, odpowiada na nie. A. Dlaczego tylko 3 pytania? B. Czy to są dobre pytania? C. Czy my jesteśmy zainteresowani takim podsumowaniem? Dlaczego tak, dlaczego nie? D. Kto mógłby się zająć organizacją takiego podsumowania w naszej szkole? Głosowanie, czy robimy coś w tej sprawie? Lider zlicza glosowanie i notuje ile głosów mamy za.
|
15 min | Co możemy zrobić wraz z uczniami w maju i czerwcu? | 2. Zaplanowanie lekcji i zajęć na koniec roku szkolnego
Lider przedstawia propozycje z artykułu: · harmonogram wycieczek, · lekcje poza salami w szkole, · realizacja przez uczniów projektów, · organizowanie występów teatralnych klas, · tłumaczenie książek napisanych w obcych językach, · opracowanie wystąpień – czego się w tym roku nauczyliśmy?, · testy samosprawdzające zdobytą wiedzę, · konkursy artystyczne, · teleturnieje, · podchody z sensem, gry miejskie, · opracowywanie regulaminów szkolnych w klasach, · prezentacje OK zeszytów uczniów
Lider pyta, czy komuś przychodzi inny pomysł do głowy? Dopisuje pomysły do listy. Każdy z uczestników ma 3 cenki do dyspozycji, przykleja przy wybranych przez siebie propozycjach. Lider zlicza propozycje i notuje 3, które uzyskały najwięcej głosów. Lider zlicza glosowanie i notuje ile głosów mamy za. |
15 min | Jakiej uroczystości chcielibyśmy na koniec roku? | 3. Planowanie uroczystości końca roku
Rozmowa w parach: Czy uczestniczyłam/em w atrakcyjnym świętowaniu końca roku szkolnego? Wypowiedzi chętnych osób. Propozycje z artykułu: · piknik z dobrym jedzenie przygotowanym przez uczniów, · występy artystyczne uczniowskie, · prezentacje wykonanych przez uczniów w ciągu roku projektów, · prezentacje – czego się nauczyliśmy, · teleturnieje, konkursy, · wystawa zdjęć uczniów. Dopisanie propozycji uczestników i głosowanie, które z nich warto byłoby zastosować w naszej szkole?
Lider zlicza glosowanie i notuje ile głosów mamy za. |
10 min | Omówienie propozycji uczestników | 4. Dodatkowa część zgłoszona przez uczestników
Postępujemy jak wyżej. Jeśli nie padła propozycja na początku, to pomijamy tę część. |
5 min | Podsumowanie i wybór | Lider przestawia liczbę głosów „za” w każdej części:
1. wykorzystanie czasu na podsumowanie pracy przez nauczycieli, 2. zaplanowanie lekcji i zajęć na koniec roku szkolnego, 3. planowanie uroczystości końca roku, 4. ? Wybranie tej części, która uzyskała największą liczbę głosów. Zaplanowanie spotkania na temat wybranej części i powołanie zespołu odpowiedzialnego za organizację. Lider zobowiązuje się przekazać dyrektorowi ustalenia (o ile dyrektor nie jest obecny na spotkaniu). |