Czy można być skutecznym przywódcą i nauczycielem zdalnie?

Praca szefa z pracownikami, również dyrektora szkoły z nauczycielami  i też nauczyciela z uczniami w większości odbywa się teraz zdalnie. Czy można być pomocnym, godnym zaufania i skutecznym zdalnym szefem, dyrektorem, nauczycielem?

Ten wpis jest zainspirowany wskazówkami dla szefów firm, ale wydaje mi się, że przyda się też nauczycielom.

Podczas spotkań rzeczywistych możemy obserwować mowę ciała rozmówców. Dzięki temu uzyskujemy wiele informacji, nawet takich, które rozmówca chce ukryć. Na ekranie jest to prawie niemożliwe. Nie możemy być pewni, na ile nasi ekranowi rozmówcy rozumieją, to co mówimy i na ile się z tym zgadzają.

Dlatego warto ćwiczyć przekaz, który powinien być jasny i mieć odpowiednie tempo, ton i nastrój.

Oto kilka wskazówek, jak to zrobić.

Wskazówki organizacyjne

  • Postawa

Przyjmij pozycje rozluźnioną, górna część ciała nie powinna być ściśnięta, staraj się nie składać rąk

  • Oczy

Patrz w obiektyw,  a nie na siebie na ekranie.

  • Gesty

Używaj gestów do podkreślenia przekazu, ale miej je pod kontrolą. Nie dotykaj za często twarzy i nie zmieniaj często pozycji. Wiercenie się jest przez odbiorców postrzegane, jako chęć ukrycia czegoś.

  • Uśmiech

Jak najczęściej. On jest zaraźliwy i wprowadza pozytywny nastrój. Uśmiech pomaga innym poczuć się akceptowanymi i zrelaksowanymi.

  • Statyka

Zbyt długo przebywanie w jednej pozycji nudzi słuchaczy. Jeśli chcemy coś przekazać ważnego, to zmieńmy pozycję ciała, głosu, prezentacji itd.

To poprawia poziom energii i zapewnia większą dynamikę.

  • Światło

Upewnij się, że jesteś dobrze oświetlony, światło powinno padać z przodu na twarz, a nie  z tyłu.  Upewnij się, że widać cała twoja głowę i najlepiej ramiona, a nie tylko czubek głowy. Warto zainwestować w dobrej jakości mikrofon i kamerę.

Humor zawsze działa pozytywnie, pozwala rozładować sytuację i zachęca do działania.

Wskazówki merytoryczne

  • Przekaz

Zdecyduj jakiej reakcji oczekujesz. Do tego dostosuj przekaz. Inny powinien być, gdy chcesz okazać troskę i wsparcie, a inny gdy jest coś pilnego do wykonania.

  • Skupienie na rozmówcy

Poświęć całą uwagę rozmówcy. Odłóż na bok wszystkie inne sprawy, wyłącz pocztę e-mail, serwisy społecznościowe i telefon. Nie zerkaj na telefon, czy nie przyszła jakaś widomość. Zamknij drzwi, aby żadne odgłosy nie przeszkadzały w spotkaniu.

  • Przywitanie

Warto zauważyć obecnych, przywitać każdego. Można wprowadzić jakiś zwyczaj. Na przykład  na początku spotkania, zaproponować rundę wypowiedzi – Jak się dziś czuję?  lub  – Co dobrego się dzisiaj wydarzyło?. Taki rytuał wpływa  na poczucie bezpieczeństwa uczestników spotkań.

  • Punktualność i czas spotkania

Najlepiej być na spotkanie online przed czasem. Nie sprawiaj wrażenia, że się spieszysz lub właśnie oderwałeś się od czegoś ważnego. Uważnie słuchaj innych, zadawaj pytania i pilnuj czasu wypowiedzi. Możesz zapowiedzieć ile czasu będzie miał każdy na wypowiedź. Okazuj, że słuchasz każdej wypowiedzi. Kończ spotkanie punktualnie, lepiej skończyć wcześniej niż przedłużyć, choć o minutę.

  • Schemat

Warto przedstawić na samym początku – cel spotkania oraz – co chcemy aby było rezultatem i godzinę zakończenia, wtedy uczestnicy wiedzą, co ich spotka.

  • Optymizm

Wygrywa postawa optymizmu. Warto okazywać zrozumienie, troskę i wiarę w uczestników spotkania. Pomaga okazywanie zaufania.

 

Inspiracja artykułem Karin Sloan z 22 stycznia 2021 roku:  https://www.smartbrief.com/original/2021/01/how-develop-charisma-virtual-world?utm_source=brief

 

Dodaj komentarz