Podstawowym problemem każdego nauczyciela jest zainteresowanie uczniów nauką. Jednym z efektywnych sposobów jest tworzenie pytań kluczowych, takich pytań, które zainteresują uczniów tematem.
Warunki dla pytania kluczowego:
- Pytanie kluczowe przede wszystkim powinno być otwarte. Jeśli nie jest sformułowane jako pytanie otwarte, to warto do niego dodać polecenie uzasadnienia odpowiedzi. Czyli:
Czy jest tak, czy nie tak. Swoją odpowiedź uzasadnij.
Unikamy sytuacji, gdy uczeń zgaduje odpowiedź lub wybiera spośród podanych propozycji.
- Odpowiedź na pytanie nie może być oczywista lub łatwo znajdywana w internecie. Odpowiedź ma wymagać od ucznia myślenia.
- Pytanie kluczowe jest związane z celem lekcji, a wręcz pomaga ten cel osiągnąć. Mówimy, że dobre pytanie kluczowe prowadzi lekcję od zadania pytania, aż do uzyskania na nie odpowiedzi.
- Dobrze jest, gdy pytanie dotyczy rzeczywistych problemów, wtedy jest większa szansa, że zainteresuje uczniów.
Cztery powyższe punkty mogą stanowić listę do sprawdzenia – czy moje pytanie jest kluczowe.
6 wytycznych dla pytań kluczowych
- Zacznij od celu lekcji
Zadaj sobie pytania:
- Czego chcę nauczyć moich uczniów?
- Dlaczego chcę, tego uczniów nauczyć?
- Co jest w tym temacie intersujące?
Możesz wykorzystać wspomnienie tego, co było dla ciebie intersujące, gdy poznawałeś ten temat. Można też zasięgnąć opinii innych np. absolwentów lub sprawdzić z uczniami, czy pytanie ich interesuje.
- Twórz wyzwanie
Zastanów się jaki problem łączy się z tematem zajęć. Co muszą uczniowie wiedzieć i do czego muszą mieć dostęp, aby mogli problem rozwiązać?
Problem powinien być widoczny w pytaniu. Wtedy nadaje sens poszukiwaniom odpowiedzi.
- Miej na uwadze myślenie
Zastanów się, czy rozwiązując problem i odpowiadając na pytanie, uczniowie będą zachęceni do kreatywnego myślenia.
Odpowiedź nie powinna być do znalezienie w internecie lub w innych źródłach, to uczeń ma dojść do niej sam lub w grupie i umieć uzasadnić swoją drogę myślenia.
- Proponuj uczniom poszukiwanie odpowiedzi w grupach.
W grupie z innymi uczniami istnieje możliwość współpracy i korzystania wzajemnie z zasobów. Wspólna praca jest znacznie bardziej inserująca niż praca w samotności.
- Dopuszczaj różne drogi dochodzenia do rozwiązań
Każda propozycja uczniowskich rozwiązań jest dobra i warta rozpatrzenia. Nie dąż do jedynego prawidłowego rozwiązania. Jeśli dasz uczniom swobodę propozycji, to zaskoczą cię swoim myśleniem. A jeśli odpowiedź nie będzie prawidłowa, to też bardzo dobrze, bo uczniowie uczą się, że błąd jest nieodzownym elementem uczenia się.
- Zastanów się, czy pozyskanie odpowiedzi jest dla uczniów w ogóle możliwe.
Czy wiedza i umiejętności uczniów pozwalają na udzielenie odpowiedzi.
Nie może być tak, że uczniowie starają się uzyskać odpowiedź, a nie mają odpowiednich dla niej zasobów. To owocuje frustracją.
Można dochodzić do rozwiązania etapami, z wykorzystaniem wskazówek, ale koniec musi być w zasięgu możliwości.
Inspiracja artykułem:
https://wabisabistore.com/blogs/essential-questions/6-steps-writing-essential-questions?utm_source=drip&utm_medium=email&utm_campaign=Best%2520of%25202019
24 komentarze
Aleksander
20 stycznia 2020 at 20:34Jakie piękne podejście 🙂 Ile pytań trzeba sobie postawić, żeby lekcja miała sens a nie była tylko bezmyślnym powieleniem jakiegoś cudzego schematu. Brawo.
Gosia
23 stycznia 2020 at 23:26Jedno, intrygujące i nieoczywiste załatwia sprawę
Aleksander
20 stycznia 2020 at 20:34Jakie piękne podejście 🙂 Ile pytań trzeba sobie postawić, żeby lekcja miała sens a nie była tylko bezmyślnym powieleniem jakiegoś cudzego schematu. Brawo.
Gosia
23 stycznia 2020 at 23:26Jedno, intrygujące i nieoczywiste załatwia sprawę
Aleksander
20 stycznia 2020 at 20:34Jakie piękne podejście 🙂 Ile pytań trzeba sobie postawić, żeby lekcja miała sens a nie była tylko bezmyślnym powieleniem jakiegoś cudzego schematu. Brawo.
Gosia
23 stycznia 2020 at 23:26Jedno, intrygujące i nieoczywiste załatwia sprawę
Gosia
23 stycznia 2020 at 23:25Myślę, że poloniście łatwiej o pytania kluczowe, chociaż pewnie nie jest to regułą. W każdym razie u mnie w szkole, poloniści słuzą w tej kwestii pomocą… 🙂
Gosia
23 stycznia 2020 at 23:25Myślę, że poloniście łatwiej o pytania kluczowe, chociaż pewnie nie jest to regułą. W każdym razie u mnie w szkole, poloniści słuzą w tej kwestii pomocą… 🙂
Gosia
23 stycznia 2020 at 23:25Myślę, że poloniście łatwiej o pytania kluczowe, chociaż pewnie nie jest to regułą. W każdym razie u mnie w szkole, poloniści słuzą w tej kwestii pomocą… 🙂
Corvus
24 stycznia 2020 at 00:27Czy można by otrzymać przykład takiego pytania kluczowego? Mam z nimi kłopot, dopiero zaczynam naukę z OK, stopniowo wprowadzam różne części, ale zanim wprowadzę kluczowe pytania, chciałabym je bardziej zrozumieć.
Gosia
29 stycznia 2020 at 14:47Przykład pytania kluczowego: Czy można ocenić człowieka po butach? To pytanie do lekcji jęz. polskiego, gdzie celem jest opis obrazu „Para butów” V.van Gogha
Gosia
29 stycznia 2020 at 14:58Czy Pinokio zasłużył na to, by stać się chłopcem?
Gosia
29 stycznia 2020 at 15:00Czy zbrodnia boli? (do lekcji nt. oceny Balladyny)
Gosia
29 stycznia 2020 at 15:00Można ocenić człowieka po jego butach? (opis dzieła sztuki „Para butów” V.van Gogha)
Corvus
24 stycznia 2020 at 00:27Czy można by otrzymać przykład takiego pytania kluczowego? Mam z nimi kłopot, dopiero zaczynam naukę z OK, stopniowo wprowadzam różne części, ale zanim wprowadzę kluczowe pytania, chciałabym je bardziej zrozumieć.
Gosia
29 stycznia 2020 at 14:47Przykład pytania kluczowego: Czy można ocenić człowieka po butach? To pytanie do lekcji jęz. polskiego, gdzie celem jest opis obrazu „Para butów” V.van Gogha
Gosia
29 stycznia 2020 at 14:58Czy Pinokio zasłużył na to, by stać się chłopcem?
Gosia
29 stycznia 2020 at 15:00Czy zbrodnia boli? (do lekcji nt. oceny Balladyny)
Gosia
29 stycznia 2020 at 15:00Można ocenić człowieka po jego butach? (opis dzieła sztuki „Para butów” V.van Gogha)
Corvus
24 stycznia 2020 at 00:27Czy można by otrzymać przykład takiego pytania kluczowego? Mam z nimi kłopot, dopiero zaczynam naukę z OK, stopniowo wprowadzam różne części, ale zanim wprowadzę kluczowe pytania, chciałabym je bardziej zrozumieć.
Gosia
29 stycznia 2020 at 14:47Przykład pytania kluczowego: Czy można ocenić człowieka po butach? To pytanie do lekcji jęz. polskiego, gdzie celem jest opis obrazu „Para butów” V.van Gogha
Gosia
29 stycznia 2020 at 14:58Czy Pinokio zasłużył na to, by stać się chłopcem?
Gosia
29 stycznia 2020 at 15:00Czy zbrodnia boli? (do lekcji nt. oceny Balladyny)
Gosia
29 stycznia 2020 at 15:00Można ocenić człowieka po jego butach? (opis dzieła sztuki „Para butów” V.van Gogha)