Jakimi danymi o sobie może nauczyciel podzielić się z uczniami?

Alison DeNisco w swoim artykule opisała działania pewnej nauczycielki w jednej ze szkół w Teksasie.  Nauczycielka sztuki przedstawiła się uczniom klasy czwartej przy pomocy prezentacji o swoim życiu. Prezentacja zawierała zdjęcie jej partnerki, którą przedstawiła jako swoją przyszłą żonę.
Rodzice oburzeni promowaniem homoseksualizmu w szkole zażądali zwolnienia nauczycielki.  Nauczycielka została zawieszona.
Powstało pytanie: Jakimi danymi o sobie może nauczyciel podzielić się z uczniami?

Peter DeWitt konsultant edukacyjny i współautor książki „Klimat szkoły: jak budować pozytywne środowisko do nauki?”  uważa, że relacje nauczyciel uczeń są naprawdę dla uczniów ważne i dzielenie się swoim życiem osobistym z uczniami, jest potrzebne i właściwe. Uważa on również, że to co jest właściwe dla nauczycieli heteroseksualnych, powinno być tak samo właściwe dla osób homoseksualnych?
Julie Underwood, profesorka prawa w University of Wisconsin twierdzi, że nie ma przepisów prawnych na ten temat. Sam nauczycieli powinien rozważyć jakie informacje chce przekazać i swoją decyzję uzależnić od wieku uczniów.
Na przykład nauczyciel, który opiekuje się umierającym rodzicem, może powiedzieć uczniom, że z tego powodu nie będzie ich uczyć przez pewien czas. A nauczyciel w czasie lekcji o zwierzętach może wspomnieć o swoim psie.
Underwood uważa, że przede wszystkim nauczyciel musi wziąć pod uwagę potrzeby swoich uczniów, pedagogiczne aspekty i powody dla których chce podzielić się pewnymi informacjami o sobie.
Tematy budzące wątpliwości, to tematy polityczne i  religijne.  W ich przypadku nauczyciel powinien wysłuchać przede wszystkim opinii uczniów i nie forsować własnych poglądów.
Zdaniem Peter DeWitt pokazanie slajdów przez wspomnianą nauczycielkę nie jest naganne. Pokazanie uczniom, że można żyć uczciwie i dobrze w związku z inna kobietą jest ważne, a szczególnie dla uczniów, którzy w przyszłości okażą się osobami o innej orientacji seksualnej. W dorosłym życiu uczniowie będą spotykać się z różnymi osobami i w szkole trzeba znaleźć sposoby na rozmowy na tematy kontrowersyjne. Pomocne mogą być specjalne lekcje poświęcone tym tematom np. z osobami z poza grona nauczycielskiego. Potrzebujemy znaleźć wspólny język i ramy do rozmów na te tematy.
Szkoły nie są przygotowane do dyskusji na temat „coming out”, transseksualności itp., dlatego niektóre ze szkół zwracają się do specjalnych organizacji z prośbą o przygotowanie nauczycieli do takich rozmów.
Artykuł do przeczytania: https://www.districtadministration.com/article/Setting-Limits-Sharing-K12-Students
 
 

Dodaj komentarz