Początkujący nauczyciel
Zwiastun
Spotkanie poświęcone trudnościom pokonywanym przez początkującego nauczyciela.
Mogą w nim uczestniczyć zarówno początkujący nauczyciele, jak i doświadczeni, którzy mogą podzielić się swoimi radami i wskazówkami. Będzie okazja do przedyskutowania 5-ciu wskazówek:
- Możesz popełniać błędy i to jest dobrze.
- Korzystaj z doświadczenia swoich kolegów i koleżanek.
- Miej rodziców po swojej stronie.
- Zachowuj równowagę pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym.
- Nie odpuszczaj.
Podzielimy się również swoimi przemyśleniami na temat tego, co jest ważne w zawodzie nauczyciela i jak można o tym pamiętać w zapracowanym nauczycielskim świecie.
Spotkanie potrwa najwyżej 1,5 godziny.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Artykuł
5 wskazówek dla początkującego nauczyciela
Każdy nowy nauczyciel z niepewnością i napięciem rozpoczyna swoją pracę.
Przedstawiam pięć wskazówek, które będą pomocne w pracy początkującego nauczyciela, ale mogą przydać się także tym bardziej doświadczonym.
- Możesz popełniać błędy i to jest dobre.
Od nauczycieli rozpoczynających pracę oczekuje się (i często oni sami od siebie tego oczekują), aby byli profesjonalistami w zawodzie. Nic bardziej mylnego. Do zawodu nauczyciela przygotowujemy się poprzez praktykę i nie możemy uczyć się bez popełniania błędów. Ważne jest, aby próbować różnych dróg i wyciągać wnioski z własnych pomyłek. Każdy z początkujących nauczycieli musi sam znaleźć własną drogę w nauczaniu i wychowywaniu uczniów. Ta droga kształtuje się przez lata.
Warto pamiętać, że każdy popełniał i popełnia błędy.
- Korzystaj z doświadczenia swoich kolegów i koleżanek.
Warto pytać, rozmawiać i dyskutować z innymi nauczycielami.
Zapewne mieli kiedyś oni podobne wątpliwości i mają już wypracowane rozwiązania (wtedy warto o nie zapytać) lub dalej zmagają się z nimi (wtedy można wspólnie poszukać rozwiązań).
To może być trudne ze względu na brak czasu oraz niechęć nauczycieli do przyznawania się do porażek. Kultura pokoju nauczycielskiego bywa niestety taka: „A ja nie mam z tym problemu”. Przeważnie taka opinia oznacza, że nauczyciel nie ma problemu, ponieważ już wcześniej nad nim pracował lub nie chce się przyznać, że go ma.
Tak zwany doświadczony nauczyciel przyjmuje czasami ton mentorski i wypowiada swoją opinię w sposób autorytarny. Powinniśmy pamiętać, że nie musimy stosować rad nikogo innego, gdyż mogą być one nietrafione. Warto jednak zapoznać się z różnymi opiniami – może są wśród nich już sprawdzone pomysły?
Bardziej doświadczeni nauczyciele mogą pomóc w unikaniu typowych błędów. Ktoś, kto przeszedł wcześniej tę samą drogę, może ostrzec przed „nierównościami” i „dziurami”.
Kolejny aspekt rozmowy z innymi nauczycielami to możliwość zwerbalizowania własnego problemu i usłyszenia go. To jest zachęta do poszukiwania swojego rozwiązania.
Dzięki rozmowie z innymi nauczycielami uświadamiamy sobie, że inni też maja problemy i że trudne czasy kiedyś w końcu mijają.
- Miej rodziców po swojej stronie.
Jako młodzi nauczyciele myślimy często, że rodzice chcą nas krytykować i atakować. Rodzice chcą jedynie dobra dla swego dziecka, dlatego chętnie będą współpracować, o ile tylko stworzymy do tego przestrzeń.
Będzie znacznie lepiej, gdy sam nauczyciel pierwszy wyciągnie rękę do rodziców. Dzięki stałemu kontaktowi można uniknąć konfliktów.
Warto informować rodziców nie tylko o porażkach i problemach dziecka, ale też o jego sukcesach. Rodzice są spragnieni takich informacji, a przekazywanie ich jest częścią pracy nauczyciela.
Niektórzy – tak zwani „doświadczeni nauczyciele” – mogą przestrzegać przed kontaktami z rodzicami, gdyż prawdopodobnie sami nie potrafili nawiązać dobrych relacji. W tej sprawie lepiej jest brać przykład z tych kolegów i koleżanek, którzy potrafią utrzymywać dobre stosunki z rodzicami.
- Zachowuj równowagę pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym.
Początkujący nauczyciel często poświęca się bez reszty pracy w szkole i nie ma czasu na życie prywatne i odpoczynek. Trzeba zachować równowagę.
Warto wyznaczyć sobie „domowe” godziny zajmowania się sprawami szkoły. Najlepiej, jeśli będą to godziny zaraz po przyjściu do domu, a nie wieczorne.
W czasie wolnym należy odpoczywać lub zajmować się życiem osobistym.
Często sprawdza się wcześniejszy przyjazd do szkoły, aby móc spokojnie przygotować się do lekcji. Warto również wprowadzić zwyczaj planowania całego tygodnia pracy.
- Nie odpuszczaj.
Często, szczególnie w pierwszym roku, nauczyciel ma dość pracy w szkole. Problemy „ciągną go” w dół, a włożony wysiłek nie przynosi efektów. Trzeba wiedzieć, że zdarza się to każdemu nauczycielowi i że warto to przetrwać.
Efekty przychodzą później. Praca nauczyciela jest jak jabłoń, która daje owoce dopiero po kilku latach. Trzeba wierzyć, że to, co robimy jest wartościowe i przyniesie kiedyś oczekiwany plon. Nawet jeśli my – nauczyciele – nie widzimy przez chwilę efektów swojej pracy, warto podtrzymywać wiarę i nadzieję każdego dnia.
Często, rozmawiając z nauczycielami, wspominamy naszych własnych nauczycieli i dobre z nimi doświadczenia. Wtedy pytam, czy podziękowali oni swoim nauczycielom za dobro i przestrzegam, aby zrobili to szybko – póki jest jeszcze taka możliwość.
Korzystałam z artykułu Barbary Blackburn
https://www.middleweb.com/40849/5-things-every-new-teacher-needs-to-know/
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Scenariusz spotkania
Początkujący nauczyciel
Przed poprowadzeniem spotkania lider:
- Rozmawia z dyrektorem na temat wyboru tematu.
- Rozmawia z dyrektorem, że chce przeprowadzić takie spotkanie i uzyskuje jego aprobatę i ew. zapewnienie, że dyrektor będzie na spotkaniu lub zachęci nauczycieli do uczestnictwa.
- Zaprasza nauczycieli ustnie lub pisemnie do uczestnictwa w spotkaniu.
Ad 3. Propozycja ogłoszenia:
Drodzy nauczyciele,
planujemy spotkanie w dniu….., o godzinie ……, na temat wskazówek dla początkującego nauczyciela. Na spotkanie zapraszamy nie tylko początkujących nauczycieli, ale wszystkich, którzy chcieliby podyskutować na temat organizacji przez nauczyciela nauczania. Będzie okazja do przedyskutowania 5 wskazówek: 6. Możesz popełniać błędy i to jest dobrze. 7. Korzystaj z doświadczenia swoich kolegów i koleżanek. 8. Miej rodziców po swojej stronie. 9. Zachowuj równowagę pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym. 10. Nie odpuszczaj. Również podzielimy się swoimi przemyśleniami na temat tego, co jest ważne w zawodzie nauczyciela i jak można o tym pamiętać w zapracowanym nauczycielskim świecie. Spotkanie potrwa najwyżej 1,5 godziny. Serdecznie zapraszamy. Osoby chętne prosimy o zapisanie się na listę i przeczytanie artykułu, od którego zaczniemy nasze spotkanie. |
- Przekazuje artykuł osobom, które zadeklarują chęć uczestnictwa w spotkaniu.
Scenariusz rozmowy o nauczaniu – Początkujący nauczyciel
Czas | Cel | Co robimy? |
15 min | Wspomnienie. | Rozmowa w parach na temat pierwszego roku pracy w szkole:
Co sprawiało mi największy kłopot? Chętni wspominają na forum.
|
15 min | Rola błędu. | Głosowanie: Kto uważał w pierwszym roku swojej pracy, że może popełniać błędy i do nich się przyznawać?
Osoby, które odpowiedziały – TAK, opowiadają, jakie błędy popełniali i kto im pomógł. Osoby, które odpowiedziały – NIE, opowiadają, czego się obawiały? Lider: Profesor Frank Wilczek, fizyk noblista powiedział: „Jeśli nie popełniasz błędów, to znaczy, że nie rozwiązujesz dostatecznie trudnych problemów i to jest duży błąd”. Błąd nieodłącznie towarzyszy uczeniu się, dlatego trzeba próbować i być otwartym na robienie błędów również w uczeniu się bycia nauczycielem. Uczestnicy przypominają sobie błąd, który popełnili i dzięki niemu się czegoś nauczyli z nauczycielstwa. Chętni o nim opowiadają, rozpoczyna lider, który wcześniej sobie taką wypowiedź przygotował. Na swoich błędach i błędach innych można się dużo nauczyć, więc błąd trzeba cenić, wykorzystując go jako bodziec do rozwoju.
|
25 min | Pomoc innych nauczycieli. | Jeśli mamy problem, to warto skorzystać z rad i wskazówek innych osób.
Każdy z uczestników zastanawia się, czy w naszej RP jest przestrzeń do przyznania się do problemu i do pomocy ze strony innych. Kto z uczestników miał taką sytuacje związaną z nauczaniem, że ktoś inny mu pomógł? Chętni wspominają i dziękują, jeśli osoba, która pomogła, jest na spotkaniu. W parach: Jak można pomóc początkującemu nauczycielowi? Burza mózgów. Spisanie na tablicy. Lider proponuje symulację, w której będzie odgrywał role początkującego nauczyciela zwracającego się o pomoc, a ktoś z uczestników spotkania, będzie udzielał mu pomocy. Wskazówki dla udzielającego pomocy: · Szanuj problem koleżanki lub kolegi. Nawet, gdy wydaje ci się on prosty, wykaż zrozumienie. · Pamiętaj o swojej przeszłości i o tym, że sam popełniałeś błędy i miałeś problemy. · Udzielaj wskazówek ostrożnie, bez mentorskiego tonu, dawaj propozycje, a nie rozkazy. · Nie oczekuj, że szukający pomocy postąpi zgodnie z Twoimi wskazówkami. · Zapewnij osobę, że jesteś gotowy na dalszą pomoc w tej lub w innej sprawie. Na koniec odsłuchanie, co było łatwe, a co trudne w udzielaniu wskazówek.
|
10 min | Współpraca z rodzicami. | Rozmowa: Co można zrobić, aby zapewnić sobie dobre relacje z rodzicami?
Wymiana doświadczeń i zapisanie propozycji na tablicy. |
15 min | Jak osiągnąć równowagę? | Wymiana sposobów na organizację życia nauczyciela tak, aby zachować równowagę pomiędzy życiem zawodowym i osobistym.
Każdy wymyśla jedną wskazówkę, która pomogłaby początkującemu nauczycielowi złapać równowagę, po czym wygłasza ją na forum. |
10 min | Zachować wiarę i nadzieję. | Rozmowa w parach: Czy miałeś kiedyś taki stan, że chciałeś rzucić nauczycielstwo?
Chętni zabierają głos. Lider opowiada historię ze swego życia, gdy po latach okazało się, że uczeń trudny „wyszedł na ludzi”. W parach przypomnienie sobie podobnych historii. Chętni o nich opowiadają.
Lider kończy spotkanie doceniając zawód nauczyciela i tych, którzy chcieli na ten temat porozmawiać. |