W USA zapytano dyrektorów szkół, z jakimi problemami borykają się obecnie i jaki stoją przed nimi wyzwania. W raporcie zatytułowanym Principals Under Pressure pojawiło się sześć obszarów.
Nr 1: Utrzymanie równowagi pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym.
Aby utrzymać tę równowagę dyrektorzy proponują między innymi:
- Przekazanie asystentowi czuwania nad grafikiem spotkań, może to być wice dyrektor lub sekretarka lub wybrany pomocny nauczyciel.
- Spędzanie więcej czasu na wspieraniu nauczycieli i uczniów.
- Przekazanie części uprawnień innym osobom w szkole (np. kontakty z rodzicami, stan budynku itp.)
- Skupienie uwagi na procesie nauczania i uczenia się.
- Ograniczenie poczty mailowej.
Nr 2: Dbanie o zdrowie psychiczne uczniów
Rośnie liczba uczniów z lękami, depresją i innymi schorzeniami psychicznymi. Ma to wpływ na zdolność wielu uczniów do uczenia się. Jednak wiele szkół nie zatrudnia specjalistów od zdrowia psychicznego, którzy mogliby pomagać uczniom z problemami, a tym bardziej zapewniać leczenie i wsparcie.
Dyrektorzy proponują mówić otwarcie o tym problemie i współpracować z innymi dyrektorami szkół w celu lobbowania na rzecz psychologów szkolnych, partnerów zajmujących się zdrowiem psychicznym i innych ekspertów.
Nr 3: Radzenie sobie z toksycznymi pracownikami w swoich szkołach.
W każdej szkole są osoby toksyczne, które hamują rozwój szkoły. Dyrektorzy proponują od razu zająć się nieproduktywnymi zachowaniami takich członków personelu. Przede wszystkim warto wysłuchać opinii tych ludzi i zrozumieć powody ich działania.
Nr 4: Żądania rodzin uczniów o specjalnych potrzebach.
Przede wszystkim warto znać prawo w tej sprawie. Ale równie ważna jest empatia w stosunku do osób w trudnej sytuacji.
Nr 5: Odchodzenie ze szkoły lub z zawodu dobrych nauczycieli.
Dyrektorzy mogą powstrzymać swoich najlepszych nauczycieli przed odejściem.
Czynnikami pomagającymi są: silne przywództwo, dbanie o zdrowe relacje wśród personelu, regularne prowadzenie zajęć dla nauczycieli, propozycje doskonalenia i organizowanie wzajemnej pomocy.
Nr 6: Zderzenie się z brakiem poczucia bezpieczeństwa ze strony rodziców.
Pomocą może być otwarte informowanie rodzin i podejmowanie środków w celu utrzymania bezpieczeństwa. Wiele spraw z tego zakresu jest poza decyzją dyrektora szkoły, ale jawne mówienie o tym pomaga. Można zapraszać rodziców do szkoły i pytać ich o opinię. Warto też upewnić się, że wszyscy członkowie personelu szkolnego są przygotowani do reagowania sytuacje kryzysowe.
Zaczerpnięte z artykułu Lesli A. Maxwell