Przedstawiam najczęściej zgłaszane pytania i wątpliwości w stosunku do OK, zgłaszane przez nauczycieli, którzy chcą je stosować w swojej pracy. Wybrałam i przypisałam je do pięciu strategii oceniania kształtującego. W następnym wpisie moje odpowiedzi na te pytania.
- Określanie i wyjaśnianie uczniom celów uczenia się i kryteriów sukcesu.
- Czy nie lepiej, aby uczeń sam odgadł cel lekcji na podstawie jej tematu?
- Czy nie wystarczy podać uczniom tylko celów lub tylko kryteriów sukcesu, czy trzeba podawać i to i to?
- Czy konieczne jest sprawdzanie przez uczniów, czy cel został osiągnięty?
- Organizowanie w klasie dyskusji, zadawanie pytań i zadań, dających informacje, czy i jak uczniowie się uczą.
- Czy techniki zadawania pytań i pozyskiwania odpowiedzi nie są właściwe tylko dla młodszych uczniów?
- Co zrobić, gdy okaże się, że część uczniów osiągnęła cel lekcji, a część nie?
- Skąd brać pomysły na pytania kluczowe?
- Jak pozyskać od uczniów informację o przebiegu procesu nauczania?
- Udzielanie uczniom takich informacji zwrotnych, które umożliwiają ich widoczny postęp.
- Czy formułowanie i podawanie uczniom informacji zwrotnej jest czasochłonne i pracochłonne?
- Dlaczego nie jest właściwe łączenie informacji zwrotnej z wystawianiem stopnia?
- Co zrobić, gdy nie można nic pozytywnego powiedzieć o pracy ucznia?
- Co zrobić, gdy uczniowie nie korzystają z informacji zwrotnej?
- Jak przekonać rodziców do oceniania kształtującego?
- Po jakim czasie można spodziewać się efektów ze stosowania oceniania kształtującego?
- Jak uczyć uczniów oceny koleżeńskiej?
- Umożliwianie uczniom, by korzystali wzajemnie ze swojej wiedzy i umiejętności.
- Czy nie istnieje obawa, że w czasie wzajemnego nauczania uczniowie nauczą się źle?
- Jak zrobić, aby w czasie pracy w grupach wszyscy uczniowie byli tak samo zaangażowani?
- Wspomaganie uczniów, by stali się autorami procesu własnego uczenia się.
- Od jakiego wieku można liczyć na to, że uczeń będzie za swoja naukę odpowiedzialny?
- Jak znaleźć czas na samodzielne dochodzenie uczniów do rozwiązania?
- Czy uczniowie są w stanie dokonać samooceny?
Jeśli jakieś pytanie dodatkowe, Was nurtuje, to napiszcie do mnie:danuta.sterna@gmail.com