Co mówią badania na temat wystroju klasy szkolnej? Może to nie jest temat kluczowy, ale ważny, gdyż kolor i wystrój oddziałuje mimochodem na uczniów. Przypadkowy wystrój może zaszkodzić, a nie pomóc.
Możemy zaobserwować dwa skrajne podejścia: jedne sale nie mają dekoracji, są stonowane, surowe; drugie zaś są kolorowe z mnóstwem dekoracji. Co jest lepsze dla uczniów?
Badania psychologów środowiskowych pokazują, jak kolorystyka, oświetlenie, a nawet wygląd kelnerów w restauracjach wpływają na nawyki żywieniowe klientów. Nie na darmo specjaliści od reklamy głowią się, jak przyciągnąć uwagę klientów. Podczas pobytu w szkole uczeń „nasiąka” tym, co widzą jego oczy.
Pojawia się coraz więcej badań na temat tego, w jaki sposób środowisko wizualne klasy wpływa na uwagę uczniów i ich uczenie się. Jeśli nie będziemy ostrożni, nasze pełne dobrych intencji wysiłki, aby urozmaicić klasę, mogą przerodzić się w szum wizualny. Zmienność kolorów i dekoracji, może rozpraszać uczniów i zniekształcać ich zdolność do skupienia się. Jako nauczyciele musimy również rywalizować z innymi obiektami, które przyciągają uwagę uczniów.
Weźmy jako przykład spektakl teatralny z wieloma aktorami na scenie, widzowi trudniej jest się skupić w przeciwieństwie do sztuki w trakcie, której na scenie przebywa tylko dwóch aktorów.
To, co na pewno jest ważne, to porządek. Łatwiej jest korzystać z pomocy naukowych i uczyć się, gdy środowisko jest uporządkowane. Sami możemy to sprawdzić sięgając po książkę zniszczoną i nową. Nasza ręka sięga w kierunku nowej.
Trzeba wystrzegać się hałasu wizualnego, na który składa się na przykład – duża liczba ekspozycji, bałagan, kolorowa rozmaitość. Warto rozważyć odłożenie wszystkiego, co nie ma bezpośredniego, codziennego wpływu na uczenie się i nauczanie. Testem może być spojrzenie na rzecz i jeśli zdecydujemy, że tego potrzebujemy, to umieszczenie tej rzeczy na krótkiej kwarantannie. Jeśli okaże się, że nie była podczas kwarantanny potrzebna, to zdecydować o jej usunięciu.
Kolory trzeba wybierać ostrożnie. Kolor jest istotną częścią naszego środowiska uczenia się i może wpływać na emocje uczniów oraz ich postrzeganie poczucia wspólnoty i celu edukacyjnego.
Wśród pedagogów krąży mnóstwo opinii i luźno popieranych teorii na temat tego, które kolory są najbardziej zachęcające, uspokajające i sprzyjające nauce. W rzeczywistości jednak wiele osób preferuje określone kolory ze względu na pochodzenie kulturowe, region geograficzny i doświadczenia z przeszłości.
Mimo to istnieją pewne badania edukacyjne, które okazują się pomocne w odniesieniu do kolorów w klasie. Badania przeprowadzone w 2013 , 2015 i 2022 roku zgadzają się, że umiarkowany poziom koloru (i ogólnie mniej stymulacji wizualnej) ma pozytywny wpływ na uwagę i osiągnięcia uczniów.
Można skorzystać z rozważań zawartych w poście.
Część nauczycieli, ale też rodziców jest zdania, że dla dziecka najlepsze są wyraźne kolory o barwie intensywnej czerwieni lub żółci. Te kolory jednak nie nastrajają do skupienia się. Według pedagogiki waldorwskiej preferowane dla skupienia się – są kolor jasny fioletowy i niebieski.
Nie chodzi o to, że klasy muszą być pozbawione koloru. Najważniejszy jest umiar i własne zdanie.
Korzystałam z artykułu Curtisa Chandlera, w którym autor poleca bibliografię:
https://www.middleweb.com/47987/what-research-tells-us-about-classroom-decor/