Portal edukacyjny EdWeek zapytał nauczycieli w USA, co cenią najbardziej u swoich dyrektorów. Wyszczególniono 5 obszarów.
Zaufanie
Dyrektor ufający, szanujący i pomagający. Taki dyrektor potrafi budować silne relacje ze swoimi nauczycielami, okazując im szacunek, wsparcie i ufając im jako profesjonalistom. Zaufanie jest też potrzebne w stosunku do personelu szkolnego.
Zaufanie do nauczycieli objawia się poprzez udzielania autonomii w nauczaniu i dostosowywaniu przez nich programów nauczania do potrzeb uczniów. Taki dyrektor nie wtrąca się w drobne sprawy i daje nauczycielowi wolną rękę. W razie potrzeby służy pomocą, szczególnie w konfliktach z rodzicami.
Wspieranie
Dyrektor, który jest miły, uczciwy i wspiera nauczyciela w różnych przedsięwzięciach i projektach związanych z nauczaniem. Wspólnie planuje rozwój zawodowy nauczyciela i w miarę możliwości dostosowuje harmonogram do potrzeb pracowników. Emanuje energią i chęcią do pracy.
Otwartość
Dyrektor, który umie słuchać nauczycieli, rodziców i uczniów. Jest otwarty na pomysły i zdanie innych.
Osobowość
Osobowość odgrywa dużą rolę w tym, czy dyrektor jest lubiany przez pracowników.
Ceniony jest dyrektor, który jest prawdziwym liderem, pełnym poświęcenia i który ma poczucie humoru. Taki dyrektor niesie ducha szkoły, ma niestandardowe pomysły (np. dzień piżamy), które rozweselają uczniów i nauczycieli.
Współczucie
Współczucie jest kluczowe. Polega ono na empatycznym stosunku do nauczycieli i zrozumieniu ich ludzkiej i zawodowej natury. Taki dyrektor dba też o rozwój emocjonalny uczniów, w równym stopniu, jak o rozwój akademicki. Taki dyrektor potrafi np. przynieść ciasto do pokoju nauczycielskiego lub zauważyć zły nastrój nauczyciela.
Z artykułu Hayley Hardison